Gå til innhold
Fiskersiden

reagerer fisken på trafikk ?


olle bolle
 Share

Recommended Posts

er en veldig lite erfaren havfisker som har fundert litt over om jeg bør ungå å fiske der andre fritidsbåter/små ferjer passerer. jeg vet at når makrellen kommer

biter den og små torsk/sei biter men bør jeg finne litt roligere plasser å ankre opp ?

lurer og på om det er noen regel om hvor i en fjord du har størst sjangs øst eller vestside av fjorden, ute ved hav gapet eller lengre innover.

helt konkret så roter jeg rundt langesund og brevik området.

jeg er ikke på jakt etter noen spesiell art men har veldig lyst på stor fisk.

er det noen som har noe erfaring å dele så motas det med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare på hvordan fisken reagerer på trafikk. Men siden jeg er kjent i området du nevner så kan jeg jo si at der båttrafikken går i fjorden kanskje ikke er det hotteste tipset. Bortsett fra helt ute ved Langesund i dypingen ved nordspissen av geiterøya. Sjeldent det står mye fisk der, men virker som det er ei renne som veldig stor fisk passerer til tider. Blitt tatt torsk på 14kg og seier på 9kg der, men som oftest er det stille. Jeg vet ikke om så mange bra plasser "innaskjærs" som kan gi stor fisk, så du bør nok ikke tolke dette som det heteste tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, nice Jonkanon!

Lyd reiser godt gjennom vann, det er nok mye støy i fiskeland, så jeg tror ikke fisken reagerer veldig på lyd og båttrafikk. Noen påstår tilogmed det motsatte, at duren av en motor på tomgang kan lokke til seg eller i det minste gjøre fisk i nærheten nysjerrig. Jeg har ligget i ferdselsåra mellom Helgeroa og Langesund og fisket på sommerdager med mye trafikk og dager med lite trafikk, og stort sett er det vær og tidevann som bestemmer utfallet. Stor fisk kan man snuble over mange steder, men plasser med strøm, nærkontakt med dyp, i bunnen av, og langsmed bratte skrenter og grunner/topper/beiteområder er alltid greit å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grunnen til at jeg begynte å tenke på støy var egentlig div sluker som vist nok skal lage "lokkende lyd"

men jeg får vel bare godta at erfaring er den sikreste måten og heller prøve meg rundt om og kansje heller innvistere i ekkolodd for å vær sikker på hva som er under båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adferden til fisken er veldig avhengig av om den er i jaktmodus eller ikke. Dette har jeg observert under fridykking, når jeg har "spanet" på rovfisker som f.eks. abbor, gjedde, torsk og lyr. Det kan være supervanskelig å komme nær fisken, helt til den går i jaktmodus (f.eks. strømskifte eller skumringen inntreffer). Da kan den til og med bli nærgående (gitt at man ikke lager for mye styr og bråk da).

Har også flere opplevelser i fjorden, hvor jeg har driftet forbi skjær og grunner og spinnfisket (dvs kasting med sluk). Etter å ha fisket av grunna systematisk uten napp har jeg startet motoren, lempet ut sluken og dorget meg avgårde mot neste skjær. Etter bare noen få meters dorging har det smelt på fisk. Har skjedd med bl.a. både sjøørret og havabbor. Det er en god indikator for meg at ihvertfall moderat båtstøy ikke alltid skremmer fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg tror ikke at fisk reagerer nevneverdig på båtstøy. Som tidligere yrkesfisker har jeg mange ganger stått ved rekka og studert fisk inne i havner og andre steder der det har vært grunt eller fisken har kommet opp rundt båten.. Dette med store dieselmotorer i gang, både generatorer på flere hundre hester og hovedmotorer på 6-7 hundre hester med propellen innkoblet. Fisken har svinsa rundt ved og under båten uten å bry seg i det hele tatt. Det er nok andre ting som avgjør, som strøm og bunnkontur ype. Fergeleier kan være hotspotter egentlig, når ferga går så trekker fisken inn for å jafse i seg med alt som fergepropellene roter opp av godsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.