Gå til innhold
Fiskersiden

Hekksvinger til HDS 5X Gen II


Surfsmurf
 Share

Recommended Posts

Etter å ha lest noen kilometer med anbefalinger her på forumet og eller på WWW, så har jeg mer eller mindre konkludert med å investere i en Lowrance HDS 5X fra Mjøsservice til min 15 fots jolle. Her følger det også med en hekksvinger 83/200 Khz, men såvidt jeg har lest så duger ikke dette særlig til saltvannsbruk. Ser at Mjøsservice også annonserer med en 600 W. 50/200 Khz svinger til den ikke avskrekkende prisen på 1490 kroner. Den heter P66, men står ikke noe mer om produsent.

Er dette en kurant hekksvinger for å plinge på litt større dyp uti fjorden her, eller må jeg være så "rå" å investere i Airmar sitt 1 KW 50/20 Khz svinger?? Hvor stor er forskjellen og hvor mye dypere vil jeg teoretisk kunne komme med Airmaren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P66 er også en Airmarsvinger. Alle Airmar 600W svingere har samme elemenet så ytelsen for alle unntatt den innvendige P79 er identisk ved lave hastigheter.

1kW svingeren TM260 er selvsagt en helt annen verden, men den er også veldig mye dyrere. TM260 har 13x følsomheten til P66 på 200kHz og 50x på 50kHz..

TM260 skal i følge Airmar takle dobbelt så store dyp som P66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Abbor, hvilke ca. dyp snakker vi om da i saltvann og gjennomsnittlige siktforhold m.t.p. på plankton etc. Det står forøvrig at uteffekt på Lowrancen er 250 watt!? Hvordan skal jeg tolke det i sammenheng med svingere som er oppgitt til 600 og 1000 watt?

Ser TM260`en ligger på mellom 12-13.000 kroner på norske marin butikker. Det er seff. helt uaktuelt, men finner mange til ca. 5000 NOK på Ebay med garanti. Skal man ta sjangsen tro og få et kongelodd til ca. 10000 lapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Abbor, hvilke ca. dyp snakker vi om da i saltvann og gjennomsnittlige siktforhold m.t.p. på plankton etc. Det står forøvrig at uteffekt på Lowrancen er 250 watt!? Hvordan skal jeg tolke det i sammenheng med svingere som er oppgitt til 600 og 1000 watt?

Ser TM260`en ligger på mellom 12-13.000 kroner på norske marin butikker. Det er seff. helt uaktuelt, men finner mange til ca. 5000 NOK på Ebay med garanti. Skal man ta sjangsen tro og få et kongelodd til ca. 10000 lapper.

Hvis du skal montere en dette monsteret

på en 15 foter så får nok problemer.

Min erfaring med standard 50/200 Khz svinger og HDS 5 loddet var en utrolig negativ opplevelse. Så jeg vurderte å bytte ut hele loddet med et annet fabrikat.

Mistet til stadighet kontakt med bunnen,selv på på dyp under 100 meter i sjøen .Da jeg fisker mye etter Storsei hadde jeg også problemer å se mitt fiskeredskap på 30-40 meter .

Måtte kjøre på med masse gain, som da genererte mye støy i ekkolodd bilde. Etter et godt tips fra Abbor på dette forumet så tenkte jeg at jeg skulle gi Lowrancen en siste sjanse før den gikk i søpla,gikk jeg til innkjøp av en Airmar B60 gjennomgående svinger og det hele ble som i en annen verden. For nå kunne jeg ikke tenkt meg å bytte ut min HDS 5, er nå blitt kjempefornøyd,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det denne du tenker på? : http://www.airmartechnology.com/2009/products/marine-product.asp?prodid=36&manf=All

Hvordan går du frem når du monterer en slik, må du borre hull i bånn av skroget og fylle på med Tec 7 før man skrur inn motstandsmutteren? Pris på denne sånn ca? Hvilke dyp takler den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har B60 på begge båtene mine. Borrer et 60mm hull, monteres som en vanlig bronse skroggjennomføring med mutter og Tec-7 eller en annen MS polymer tettemasse.

Ikke heng dere opp i utgangseffekten på HDS, den har en mye bedre følsomhet på mottagersiden enn andre ekkolodd slik at en må ha 3750W rms utgangseffekt for å oppnå det samme på andre lodd.

Det som er viktig med 1kW svingerene til Airmar er ikke maks effekt, men den store følsomheten.

B60 koster 3099kr på billigste nettbutikk i Norge

http://mjosservice.n...deinnv-svingere

Det er umulig å gi et konkret svar på hva slags dyp en svinger klarer, det kommer an på temperatursjikt i vannet, partikler i vann og ikke minst hva slags fisk en ser etter.

P66 gir samme resultat som B60 bortsett i fra i større hastigheter. Gå for en P66, hvis du ikke er fornøyd bytter du senere til TM260. P66 for Lowrance er lett å selge på bruktmarkedet.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har B60 på begge båtene mine. Borrer et 60mm hull, monteres som en vanlig bronse skroggjennomføring med mutter og Tec-7 eller en annen MS polymer tettemasse.

Ikke heng dere opp i utgangseffekten på HDS, den har en mye bedre følsomhet på mottagersiden enn andre ekkolodd slik at en må ha 3750W rms utgangseffekt for å oppnå det samme på andre lodd.

Det som er viktig med 1kW svingerene til Airmar er ikke maks effekt, men den store følsomheten.

B60 koster 3099kr på billigste nettbutikk i Norge

http://mjosservice.n...deinnv-svingere

Det er umulig å gi et konkret svar på hva slags dyp en svinger klarer, det kommer an på temperatursjikt i vannet, partikler i vann og ikke minst hva slags fisk en ser etter.

P66 gir samme resultat som B60 bortsett i fra i større hastigheter. Gå for en P66, hvis du ikke er fornøyd bytter du senere til TM260. P66 for Lowrance er lett å selge på bruktmarkedet.

Takker så mye! Men hadde fortsatt vært flott om du kunne gitt et grovt estimat på gjennomsnittlig søkedybde under "normale" forhold, snakker vi 100 meter eller 400 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt valg, du kommer ikke til å angre på dette.

Takker så mye! Men hadde fortsatt vært flott om du kunne gitt et grovt estimat på gjennomsnittlig søkedybde under "normale" forhold, snakker vi 100 meter eller 400 meter?

Er nok nærmere 400m enn 100m under "normale" forhold her i Norge. Men nå er det vel ikke hvor dypt den klarer bunnen, men på hvor store dyp loddet kan avmerke fisk som er det viktigste, det var det jeg skrev over er tilnærmet umulig å svare generelt. på-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye! Men hadde fortsatt vært flott om du kunne gitt et grovt estimat på gjennomsnittlig søkedybde under "normale" forhold, snakker vi 100 meter eller 400 meter?

Med mitt ekkolodd nå så har jeg ikke noe problemer med å nå godt over 200 meter på 200 kHz .

Men som sagt alt avhenger av sjøvannet, om det er temperatursjikt , alger og dritt som demper signalet.

Egentlig så er det ikke så mye fisk du kan se nede ved bunnen heller .Kanskje du klarer 400 meter på 50 kHz .

Men hva skal du se etter der ? Å fiske på slike dyp er vel veldig sjelden noen gjør, og du klarer aldri å få så detaljert bilde med dette utstyret.

Da må du nok kjøpe deg noe mere avansert sonar utstyr.

Jeg fisker for det meste mellom 10 til 150 meter og til det fungerer dette veldig bra.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er det ikke så mye fisk du kan se nede ved bunnen heller .Kanskje du klarer 400 meter på 50 kHz .

Men hva skal du se etter der ? Å fiske på slike dyp er vel veldig sjelden noen gjør, og du klarer aldri å få så detaljert bilde med dette utstyret.

Da må du nok kjøpe deg noe mere avansert sonar utstyr.

Jeg fisker for det meste mellom 10 til 150 meter og til det fungerer dette veldig bra.

Ønsker egentlig mest å vite hva slags bunnforhold det er, hvor skrenter begynner og hvordan de utvikler seg oppover i vannlagene. Ønsker i tillegg å se om ekkoloddet er godt nok til å registrere spennende enkelte "dypvanns" fiskearter som isgalt, skolest, vassild, kolmule, lysing m.fl. Vet dessuten at det finnes pene specimen av lange, brosme og uer fra 100-300 meter også, som absolutt burde være mulig å spotte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på en ting. jeg ser at prisen på en hds 5 og 5x altså mfd og loddet er lik, men er det noen forskjell på innmaten der ? er 5x mye bedre ekkolodd enn om en tar med kartplotteren i samme innpakninga?

og grattis med ny plotter. du får si ifra når du har fått testa litt utover året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.