Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr for ~6knops dorging ut oslofjorden


skakri
 Share

Recommended Posts

Var litt usikker på om dette skulle legges inn under spinnerfiske eller havfiske, men nå er vel strengt tatt ikke oslofjorden hav når man ikke skal lengre enn til innafor hvaler.

Skal flytte en snekke med toppfart på 8 knop fra bundefjorden til innafor Hvaler om et par dager, og tenkte jeg måtte få unnagjort litt dorging på veien også! Har liten peiling på hva jeg skal bruke av krok på en sånn type tur, så tenkte å høre her. Vil jo da ha en fart mellom 5 og 8 knop ut fjorden, og lurer på hva som vil passe å bruke til det. Har plenty med stenger/snører å bruke, men hva skal jeg slenge på enden? Har nesten aldri brukt wobblere før, så har ikke det liggende, men skjønner det slik at det er muligens en wobbler jeg må skaffe meg. Ellers har jeg tjukt av forskjellige stingsild i forskjellige størrelser, men de blir vel for lette mtp farten?

Noen som har noe tips ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpe noen sånne lange blekspruter og satse hardt etter stripet pelamide. (Og nå tuller jeg faktisk ikke engang.)

I 5-8 knop så er det svært få wobblere som går bra. Vet ikke engang om apex (dorgeskje) går greit på den farten. Hvis du skulle fått noe må det ha blitt stor pelagisk sjøørret, laks, makrell eller pelamide. Er ikke så mange fisk som svømmer etter agn i den farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Velkommern til forumet.

Som 2Fish nevnte er det få wobblere ol. som tåler såpass høye hastigheter.

Om man satser på å bruke wobbler (anbefaler det på det varmeste) kjøp deg noen Max Rap fra Rapala (ca. 13 cm.) eller Lappia. Det er vel Max Rap som er lettest å få tak i.

Disse tåler fart opp mot 6 knop :)

mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste woblere jeg kjenner til (og som finnes i norske butikker) som tåler 6 knop er Rapala Magnum. Som andre nevner hadde jeg også gutset på stripet pelamide her, og da er en Magnum i 18 cm helt ok, men finner du de i mindre størrelser er det enda bedre. Ellers er blekksprutagn, og selvfølgelig utstyr beregnet for tropisk fiske et alternativ. Sistenvnte er tøft å få tak i på kort varsel, men her ser du et sett som jeg har:

http://www.blogger.com/blogger.g?blogID=2739155613423249470#editor/target=post;postID=4302663367709118711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.