Gå til innhold
Fiskersiden

Det var tider det


Hunter
 Share

Recommended Posts

Meget leseverdig![ :) ]

Apropos gml. Nygårdsbro! Går over denne hver dag og titter ned på blåskjellbankene og sandbunnen utenfor. Vanligvis står det en del torsk opp til 2-3 kg. her- av og til står den med sporden vispende i overflaten febrilsk interessert i de tallrike blåskjellene, noen siger døsig rundt og mange ligger i ro på bunn. Av og til ser jeg torsk som står midt i den sterkeste strømmen og "surfer"! Antar den ser etter mat, men ifølge all (fag)litteratur jeg har lest unnviker torsk den sterkeste strømmen (i et sund). Her hin dagen så jeg en svær lomre helt opp i vannskorpen på 40-50 cm dyp. Den kan gjerne ha vært rundt kiloet for alt jeg vet, den så iallefall meget stor ut.

Har to ganger nå observert en-to meget merkelige fisker! Jeg må bare innrømme at tross iherdige observasjoner fra meget god posisjon, ikke har idé om hvilken art det kan være! Første gangen var jeg sikker å at det var en ål. Til tross for at dette var midt på dagen, og dels solskinn. Jeg har sett ål tidligere midt på dagen når jeg fisket ål i åleruser som liten, og også under fridykking hvor jeg nesten klarte å gripe om den. Men dette var like ved bunn på litt dybde- denne sèg bedagelig omkring anslagsvis midt i vannmassene på fra 70-80 desimeter - halvannen meters dyp. Det merkelige var at til tross for den åpenbare meget slanke formen så det ut som den var mer "båndformet" enn "torpedoformet" som en ål er. Men jeg konkluderte allikevel med at det var ål. Noen dager senere så jeg fisken igjen- dvs. nå var det to stk! Og dette kunne vel umulig være ål?? Dette var ganske sent på kvelden, så slik sett kunne det være ål- men fremtoningen hadde ikke helt ålens karakteristika. Men hvilken annen fisk som er så slank?? Dette var en fisk/fisker som var ganske stor- ca. meteren lang- den ene muligens litt kortere.

Jeg tror rett og slett det må være havniøye! Hvor vanlig er det å observere slike fisker på denne måten? Andre forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hunter

Så på nyhetene i går at kaien ble stengt for alminnelig ferdsel. Så da må jeg finne på noe lurt om jeg skal få i stand mimreturen min langs kaiene i Bergen![ :) ]

Gjør som i gamle dager Svein! Klatre over gjerde!

hehe

Meget bra skrevet historie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.