Kaspen Skrevet August 6, 2012 Rapporter Share Skrevet August 6, 2012 noen som kan fortelle meg hvordan en abu sorõn 20 stx stiller, kontra en shimano twin power 2500?? altså den fysiske størrelsen.. hva blir nærmest twin power i str? 20, 40?? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet August 6, 2012 Rapporter Share Skrevet August 6, 2012 Se på senekapasiteten og vekt, det er den beste indikatoren. Sorøn stx er en knallsnelle. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BanJon Skrevet August 6, 2012 Rapporter Share Skrevet August 6, 2012 (endret) Kan sjekke på jobben, mener vi fikk inn et par 20 rett før helgen. Hvis så så kan jeg ta et par bilder og legge ut, hvis du ikke har funnet ut av det innen da. Og ja, det virker til å være en skikkelig solid snelle til en nokså fornuftig pris. Interessant løsning med store O-ringer til å klemme ned rundt multifilamentknuten, slik at man slipper å tape over knuten. Så får vi se om det fungerer i praksis; har solgt en til en kar som sier ifra hvis ting ikke lever opp til forventningene. Endret August 6, 2012 av BanJon Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullfiskern Skrevet August 8, 2012 Rapporter Share Skrevet August 8, 2012 (endret) Hvis jeg ikke husker feil så har Sorøn 2 forskjellige spoler. Den ene er som Jon sier ei spole med gummiringer, mens reserven er uten. Reserven er dog mye dypere enn hovedspola. Så størrelsemessig ligger reservespola på 20 rett oppunder 2500 twin-p, mens spola med gummi ligger nærmere 1500, rent senekapasitetsmessig. Snella som en helhet er det nok 20 som er mest lik en 2500 twin-p i str. Endret August 8, 2012 av gullfiskern Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BanJon Skrevet August 9, 2012 Rapporter Share Skrevet August 9, 2012 Det stemmer gullfiskern! Jeg solgte den siste Sorön 20 hos oss i dag, og spolte på Sufix 832 på braidspolen for kunden. Reservespolen er langt dypere og uten O-ringer. Selve O-ring systemet fungerte bedre enn jeg hadde trodd; det viktige var å få strammet spoleknuten helt slik at den gled innunder O-ringen, for deretter å spole noen runder over O-ringen. Det går ca 120 meter 0,15 braid på braidspolen, om jeg husker rett. Snella virker i alle fall ganske så snacks, selv om jeg ikke blir helt klok på bremsekapasiteten på ABU sine haspelsneller. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet August 10, 2012 Rapporter Share Skrevet August 10, 2012 .... Snella virker i alle fall ganske så snacks, selv om jeg ikke blir helt klok på bremsekapasiteten på ABU sine haspelsneller. Bremsen skulle ikke være noe problem på Sorøn STX ihvertfall. Full Metal snellekropp, Carbon Matrix bremsesystem og et stort IAR lager i god kvalitet. På en masse andre Cardinal sneller derimot...... Særlig når de bruker teflon-skiver. Teflon har jo de motsatte egenskapene av hva du trenger i en bremsekive! ABU er ikke hva de en gang var nei, men her har de faktisk glimtet til med en skikkelig bra en. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BanJon Skrevet August 10, 2012 Rapporter Share Skrevet August 10, 2012 Bremsen skulle ikke være noe problem på Sorøn STX ihvertfall. Full Metal snellekropp, Carbon Matrix bremsesystem og et stort IAR lager i god kvalitet. Jeg håper det, bare stusser på at når man håndterer bremsen så er det nokså lang vei å gå før man får særlig mye motstand. Cardinal 101 og 103 er jo håpløse hva brems angår - klar, ferdig, håpløst Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet August 10, 2012 Rapporter Share Skrevet August 10, 2012 Mener du at det er mye skruing på spoleknappen for å skifte spole? Har ikke tenkt over dette i så fall, men jeg hadde vært mer bekymret hvis bremsen kom etter få runder på spoleknappen. Da hadde det vært lite overlapp i gjengene mellom spoleaksel og mutteren inne i spoleknappen, noe som ville ført til raskere slitasje Er det viktig med raske spolebytter er jo frontbrems et alternativ, men da blir jo bremsen litt dårligere igjen. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BanJon Skrevet August 10, 2012 Rapporter Share Skrevet August 10, 2012 Mener du at det er mye skruing på spoleknappen for å skifte spole? Nei, mer at det virker til å være veldig mange omdreininger før bremsen tar noe særlig tak. Altså at man skrur og skrur, men bremsekraften virker ikke til å øke så mye. Skjønt, jeg tviler på at de har spart på bremseegenskapene på denne snella; alt annet på den virker jo svært gjennomført. Så godt mulig at jeg bare ble litt "lurt". Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.