Gå til innhold
Fiskersiden

Kammerfoss i kragerø


Olee
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som vil dele litt info ang fiske og laksen i kammerfoss i kragerø ?? Jeg har akkuratt flyttet til kragerø og ble fortalt om dette stedet av en eldre mann. Jeg bruker ekstremt mye tid på laksefiske så hadde vært moro å fått vite litt om denne plassen. Var oppe å kikket ved kraftverket og da hoppet det 2 flotte lakser der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Velkommen til forumet.

Vet egentlig ikke så mye om plassen, men kan dele det jeg vet ;)

- Det henger noen gule skilt langs elva, hvor det står litt ang. fiskekort på sms

- Dette er vel en gammel fløtelev ellernoe så ligger MYE rusk på bunnen der i form av trestokker.

- Nå har jeg ikke vært noe ovenfor brua der, men på nedsiden av brua er det endel plasser å stå.

- Normal sessong.

Svært dårlig opplysninger på nett om regler ol. for Kammerfoss

Håper du sier ifra om evt. fangst virker som svært fin elv som er lite utprøvd :)

Håper dette hjalp litt ;)

mvh. Thomas

Står en del litt ned på siden ;)https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=27221&st=30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All info hjelper. Takk for svar. Jeg skal sjekke ut litt mer og teste ut oppe ved fossen. Det hoppet som sagt 2 lakser når jeg var å kikket så fisk står det der :) kommer med oppdatering når jeg har fått prøvd litt. Får vel bare prøve seg fram litt. Skulle gjerne likt å vite litt regler og sånn før man tar seg til rette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kammerfosselva er bare en blindlei for feilgått laks,samt oppdrettslaks.den har ingen egen lakse-stamme.

desverre er det ikke mulig for laks å få gytt der pr. dags dato,men i mange år har det versert rykter om at det skal bli laksetrapp.

det drives et utstrakt pilke/hukefiske av lokale helter.

det blir færre laks for hvert år,av en eller annen grunn,sjø-ørreten har også minsket drastisk!

så de som fisker skikkelig,har ikke så stor sjanse til å få laks,men det skjer nok iblant,og da er det nok for din del første avsmalningen etter kraftstasjonen som gjelder.

der er et par plasser nygått fisk stiller seg,og iblant,spesiellt tidlig på morgenen,kan de være bitevillige.

laksen kommer ofte seint i kammerfoss,oktober har ofte vært den beste måneden,det er tillatt å fiske til 31 dec.

tilbrakte i ungdommen tusenvis av timer i den elva,så kan nok svare på det meste om det er noe konkret du lurer på.

elva er i år mer skitten enn noengang. vadfoss bruk,griser mye tremasse på elva.

skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker bsalte for info :) Har du noen tips om utstyr/agn ? Den avsmalningen du snakker om er vel ved huset der det er privat eller?? Hvordan er den lille renna som kommer på venstre side når du står på bruen å ser nedover ? Har blitt fortalt at det til tider kan stå mye laks der inne , men som sagt dette har jeg bare blitt fortalt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinner på rolig elv,mark på stri elv,har vært resepten for meg. Jeg fisker lenger ned på privat eiendom,men det blir omtrent bare en gang i året,for mitt konsum av laks er omtrent 2 middager i året :D

nedenfor brua er det vrient å få kontakt med laks,den passerer der stort sett på natta.

alle hus i kammerfoss er private,men vi snakker nok om samme sted. spør grunneier om lov,og stort sett får man nok lov å fiske litt,men legger man igjen søppel kan man glemme å spørre igjen. ved avsmalningen var det mange som fisket før,og kokt reke var populær agn.få ord kan beskrive lukten som ble av alt skallet,og rekehodene folk slapp fra seg der de sto.og mengder med veps...

min far så et par lakser sprette her om dagen,så det er litt liv i elva :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

det kom eget skriv om et vedtak om utvidet fiske i kammerfosselva for endel år tilbake. utvidet fisketid fordi det kun var oppdrettslaks i elva,og at det var ønskelig at denne ble fisket opp.

Jeg har ikke hørt om at dette har blitt fjernet,ikke min far heller,som er grunneier i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd for at fisket etter laks og sjøørret sluttet 31. august selv om du og din far ikke har hørt om det.

Linkene til Lovdata og DN forteller det samme: Kammerfosselva til Kammerfoss, fiske til 31. august.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20120510-0438.html

http://www.dirnat.no/multimedia/52171/Endelig-forskriftstabell-elv-hele-landet.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis de har stengt fisket forstår jeg ikke helt hvorfor oppsynet er ute å sjekker fiskekort.......?????

det er texastilstander i kammerfoss for tiden.

de som driver kraftstasjonen driver å stenger kraftstasjonen,for å så la fossen gå noen timer,bråstenge fossen igjen,så plukker de ansatte laksen,og hevder det er dems eiendom.

dette har pågått i denne elva så lenge jeg kan huske,men er visst verre enn noengang nå.

fatter ville prøve å finne ut av dette med fisketider nok en gang,så får man se hvordan dette utvikler seg.

men jævla ufint av de ansatte på kraftstasjonen å krafse til seg absolutt alle laksene..

selv er jeg veldig sjeldent der nede,hører bare kjente fortelle om tilstandene.

noen forslag til hvordan få stoppet dem som tar laksen på denne arrogante,ufine måten?

vi snakker jo bare om fjøslaks,men de selger tross alt fiskekort der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mange turer oppe å kikket ved kraftstasjonen for å observere fiskemetoder og andre ting. Har pratet med flere som har fisket og samtlige av dem har fortalt meg at de bestandig har fisket året rundt og at september/ oktober generelt er den beste tiden. Ingen har nevnt noe om fisketid ettersom det ikke er registrert villlaksstamme der lenger. Fjøslaksfiske er åpent året rundt.

Og kan også bekrefte det BSALTE skriver om de ansatte på kraftstasjonen. Jeg fikk se det med mine egene øyne for en uke siden. Jeg har opplevd mye rart men, det tok kaka å stå å høre de kranglet til seg laks av en fisker som var der hehe. Som jeg har forstått er dette et sted med fjøslaks så for min del må de gjerne krangle fisken til seg , men som BSALTE skriver er det jo dårlig at man betaler fiskekort når det er kraftstasjonen som eier laksen og på liv og død skal ha den. For meg og de fleste andre som fisker laks gjør jo det for å kjenne det røsker i stanga. Så helt enig med bsalte at det er en ufin måte de driver med der. Hvis jeg fisker der en dag og får noe skal jeg gå inn til dem med den. Gir den gjerne til dem jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rapporten til fylkesmannen jeg mener det var rundt 1990 tilsa ca 97% oppdrettslaks,vi som har fisket der endel,vet bedre! størstedelen av fisken er feilgått fisk,den forsvinner som oftest ganske kvikt.

Jeg har kontaktet en avis for å høre om de vil rufse litt opp i saken. håper du olee også er villig til å gi din historie til en journalist dersom det blir aktuellt.

sikkert ikke noe problem dersom du ønsker å være anonym.

Jeg ønsker å få slutt på at de fisker laks med trillebår.

det skader heller ikke om vi får belyst det faktum at elva i år har fått mer tremasse enn noengang,selv om vadfos bruk har lovet bot,og bedring i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.