Gå til innhold
Fiskersiden

Agn på sluk eller krok ?


Bigwill
 Share

Recommended Posts

Har drevet litt havfiske i det siste uten særlig hell. Så jeg tenkte jeg skulle prøve agn.

Men kan jeg bare putte agn på en vanlig sluk(typisk slike: http://www.biltema.no/no/Fritid/Fiske/Sluk/Pilk-26390/) eller skal agn kun være på enkle sorte-kroker ??

Hvis agn kun skal brukes på enkle kroker, må man da bruke noe form for lodd for å få disse til synke til bunns ? (har tenkt å teste reker/makrell som agn)

Litt forvirra på det område ?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan sette på strimler av makrell på treblekroken til pilken. det er tatt mye pen fisk på den enkle metoden oppigjennom åra, bl.a steinbit og torsk faller slikt. du kan også knyte en kort fortom(bit med sene) i bunn av pilken(bruk en virvel i splittringen) og sette en j-krok(enkeltkrok) med agn der. svenskene kaller dette for "norgestackel". ved heftig dunking i bunn(som lønner seg ved steinbitfiske) kan knuten til fortom få mye juling og dermed slites av. en løsning på dette er å sette fortommen i pilkens øverste splittringen isteden. det funker like bra.

over pilken kan du jo kjøre på med en eller to opphengere med j-kroker(enkeltkrok) med agn på.

dette er et par av de enkleste måtene å agnfiske på sjøen. det finns mye flere tackler, men jeg tror du kommer et stykke på vei med detta.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over. Evnt ta av trebblekroken og sett på en enkeltkrok. Du kan da vglge om fu vil ha den enkle kroken rett på der treblekroken satt, eller forlenge svstand med sene. Ellers fikk heg mye finnlangebinår bare med å agne pilken med makrell . En strimmel med litt størrelse er nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har drevet litt havfiske i det siste uten særlig hell. Så jeg tenkte jeg skulle prøve agn.

Men kan jeg bare putte agn på en vanlig sluk(typisk slike: http://www.biltema.n...luk/Pilk-26390/) eller skal agn kun være på enkle sorte-kroker ??

Hvis agn kun skal brukes på enkle kroker, må man da bruke noe form for lodd for å få disse til synke til bunns ? (har tenkt å teste reker/makrell som agn)

Litt forvirra på det område ?

Takknemlig for svar

,,,,,,ja du bør ha 2-3 enkle kroker og ett søkke,,,jeg bruker å egne med reker,,men skal du kaste det ut på du kaste forsiktig, så ikke reka detter av,,,eller med blå skjell,,det er knall bra om du vil ha torsk,,,,,,hilsen liss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.