Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner


Ulset96
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har alltid (det vil si 5-6 år) fisket med våtflue og dupp, men nå har jeg lyst til å begynne og fiske med tørrflue. Jeg har en fluesnelle og stang, men jeg synes stange er for lang (tohåndsstang og 12 fot?!) går det da ann å bruke vanlig fiskstang og bare sette på snellen der? har tenkt til å skaffe meg fluestang enhånds, men ikke før etter jul.

og et annet spørsmål. noen allround fluer som funker hele året, og helst på tjern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok oppleve problemer med dette da fluesnøret ditt er for grovt for å bruke til tørrfluefiske.

Sesongen er jo dessuten på hell så jeg anbefaler å legge av penger utover høsten/vinteren for å kjøpe et dedikert fluesett for ørret.

Det du har i dag er jo ment for laks og er således alt for grovt til å bruke på tørrfluefiske.

Et greit startsett til ørret i klasse 5 kan du få fra 1000-lappen og oppover... kanskje et kurant julegaveønske?

Her er et meget bra kjøp i den rimeligere enden av skalaen - http://www.gero.no/produkter/fluesett/guideline-kispiox-sett-9-fot-klasse-5.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelle mønster som funker veldig bra heile året er enkle fluge i str 10-16 som black gnat, adams, streaking caddis, humpy, griffiths gnat. Fisker du i skogstjern så ville eg hatt ein del maur og/eller biller i str 14 til 16, desse er gode allround nesten heile året. Som nybegynner er det viktig at du fokuserar på kasting og presentasjon, som er vel så viktig som ka du har i enden av fortommen.

Rimelege fluge får du på www.pro-fish.dk

Anbefaler at du les deg opp på nett men her kan ein bli meir forvirra enn opplyst. Ei god bok er ikkje å undervurdera, f eks pål krogvold sine bøker om fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.