Gå til innhold
Fiskersiden

Storabbor i Oslo-området


Anatema
 Share

Recommended Posts

Har bodd i byen i 3 uker, og har ennå ikke fått svingt stanga :\

Jeg er hissig på å prøve meg etter abbor i høst, hovedsaklig med jigg. Hvor er det muligheter fra land? Har bil, men er i første omgang interessert i vann jeg kan komme meg til på drøye 30min. Ser på AoF storfiskkart at det ligger en del bynære vann nedover på øststiden av fjorden, men jeg vet ikke hvor tilgjengelig disse er fra land?

Er det muligheter i båthavnene langs Nitelva for eksempel? Er Kolbotntjernet og de vanna der greie å fiske fra land nå utover høsten?

Hvis noen er interessert i å guide hadde det vært helt rått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta toget til heggedal. Nå er det mange år siden j fisket der,men går noen få store kubber der. Er også mye suter i vannet om du er ute etter artig fight.

Tenker du på Gjellumvannet? Isåfall har du lyst å tipse om noen hotspots for abbor? Har bare fått en stor der opp mot kg og den tok på ismeite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muligheter i Oslomarka, men det krever gjerne litt innsats. :) Sognsvann har faktisk en brukbar abborstamme med fisk på 500-700g, og Nøklevann er heller ikke helt borte. Jeg har selv kilosborre fra Nøklevann og enda større abbor fra noen av de mindre vannene i marka. (De navngir jeg ikke dog, beklager.) Både Nøkle og Sognsvann kan være litt vriene, men er lett tilgjengelige. Bogstadvannet var et bra abborvann en gang i tiden, men det er lenge siden jeg har hørt om noe brukbart derfra.

Rundt Oslo har jeg nappet opp brukbar abbor i Drammenselva, Tyrifjorden og selvfølgelig i Vansjø hvor jeg har fisket mye. (Vansjø kan være litt vanskelig uten flytende farkost dog.) Nitelva/ Øyern har jeg for liten erfaring, med annet enn gjedde på våren, til å si noe annet enn at det nødvendigvis MÅ finnes stor abbor der.

Edit: La oss ikke glemme Gjersjøen. Jeg har ikke fisket der i sommerhalvåret, men har fått et par halvkilosborrer der på isfiske så mulighten er til stede. :)

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjellumvannet ja. I vika like før der som dikemarkselva renner ut,er litt dypere inn mot steinfyllinga mot jernbanen.samt tvers over vannet etter huset på odden mot gullhella. Er ei bittelita strand der med litt grovere stein som storTryta leter etter kreps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å ta turen til Ytre Enebakk. Du har Langen, Vågvan, Lysern og Mjær. Har en kompis som fikk en på 2430g for noen år siden, En annen i klubben fikk en på 1610g i fjor og jeg fikk en på 1360g for noen uker siden. har båt de fleste vanna der du kan låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Har googla en del og østmarka/ytre enebakk som flere her nevner virker rått.

Hvordan er det best å kjøre fra ring 3 for å komme seg dit?

Skal også sjekke ut gjellumvannet.

Bare å kjøre mot Ryen (ring 3) og fortsett til Mortensrud E6. Og ta av mot Holmlia/Enebakk skiltet og følg Rv.155 ca. 2mil.

Sender deg PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.