Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret i gytedrakt? Brunørret? eller vanlig Sjøørret?


Håkon Hamre
 Share

Recommended Posts

I et vann på Averøy, nærmere bestemt et brakkvann. Påstår en kamerat å ha sett 1-4 ørreter på 1-2kg i strømmen like ved elvemunningen. Jeg måtte dra og se det med mine egne øyne på vei hjem fra jobb.

Da jeg kom frem sto det allerede en polakk der ilag med sin sønn å pælmet sluk i samme området, jeg snakket litt med mannen og som lyn fra klar himmel smalt det på noe stort og sprellende på stanga hans, visst ***** var det en ørret, en stor en også!

Etter mye gaping osv studerte jeg fisken, og jeg er meget usikker på om det var brunørret eller en sjøørret i gytedrakt som han fikk.

kan noen hjelpe meg? bilde3_zpsa5784b9a.jpg

EDIT: Grunnen til at jeg la dette under "fluefiske" er pga jeg kommer til å dra dit å fiske med sjøørret-gearet mitt. Guidline coastline intermediate slow-snøret + diverse sprikende sjøørretfluer.

Endret av Håkon Hamre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøaure og brunaure er det samme. Dette er nok ein aure som har vore i sjøen og som er på vei opp i elva for å gyte.

Er ny her og klarte å krølle til med bildevisningen, (beklager).

Og nei, det er ikke noen fredning. Vannet ligger ved et industriområde like ved saltvann, ganske særegen plass kan man si.

Og polakken som tok denne var ikke kjent med begrepet catch & release + at barnet hans syntes det var gøy å sparke grus på fisken, desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fredning. Som jeg forstår ble disse fanget i strøm ved elvemunning og da er det vel fredning strengt tatt er det ikke?

Er mer en bekk rett nedenfor en ballbinge ved en skole. I samme vannet som bekken har utløp i går det både torsk, lyr og sei, for i andre enden av vannet er det utløp til saltvann. Aldri blitt sett på som et rent ørretvann. Vanskelig å forklare, kan prøve å legge ved bilde http://www.valderhaug.no/flyfoto/Averoy%200705-79.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.