Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Haldenområde.


Eskrimador
 Share

Recommended Posts

Heisann, I løpet av november så flytter jeg inn til Halden. Hvordan er fiskemulighetene fra land omkring selve Halden by (gangavstand)? Vet det går en del makrell, samt at SØ er fredet mellom september og april. Hvordan er mulighetene for Torsk\flyndre\Sei og slikt fra land? Har for tiden ikke bil, så det vil jo selvfølgelig avstandsmessig begrense seg litt i begynnelsen.

Så er det vel Tistaelva og Berby for laksefiske, (planer om å investere i laksestang før sesongen starter).

Ellers så kjenner jeg ikke noen i Halden, så om noen er desperat etter selskap å vil forbarme seg over en stakkars innflytter, så settes det pris på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske i fjorden i Halden (iddefjorden/ringdalsfjorden) er nok desverre best i fra båt.. Ser det er flere som fisker rundt på havneanlegget og utløpet av tista med stang. Om havfiske/sjøfiske er av interesse så har du jo også http://fredrikshald-havfiske.no/ selvom sesongen nå nærmer seg slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiske i fjorden i Halden (iddefjorden/ringdalsfjorden) er nok desverre best i fra båt.. Ser det er flere som fisker rundt på havneanlegget og utløpet av tista med stang. Om havfiske/sjøfiske er av interesse så har du jo også http://fredrikshald-havfiske.no/ selvom sesongen nå nærmer seg slutten.

Har vurdert Fredrikshald Havfiskeklubb, men det blir nok ikke aktuellt før vi har fått kjøpt en bil (litt langt å traske til sponvika, altenativt sykkel og flytedrakt blir nok over mitt komfortnivå...), så det blir nok ikke aktuellt før tidligst mot sommeren.

Men ja, blir nok medlem der om litt tid. Har fått ett knakende godt tilbud på en Havstang (Penn Waveblaster), så Havfiskeklubben mot sommeren er en fin unnskyldning for å fylle opp kjelleren i huset med mere stash.

Vet du hva som blir tatt rundt havneanleggene? Vi er som nevnt uten bil, så jeg ser vel for meg Tistaelva, femsjøen og Havneområdet+\Området ut fra Eskeviken til å begynne med. Evt, annet innen realistisk gangavstand.

Endret av Eskrimador
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havneanlegget ved utløpet av tista har jeg aldri fisket fra så der kan jeg ikke gi noe godt svar. Fisket en del på andre siden (anlegget/lageret til norske skog) der var det greit med torsk og en å annen lyr men det området er sperret nå så der får man ikke fisket lenger. Utløpet fra tista og over mot den øya på utsiden kan det til tider være veldig bra abborfiske (ikke helt uvanlig med abbor opp mot og over 1kg). Langs land utover mot den øya har det også blitt tatt både sjøørret og havabbor. I sundet mellom den øya og land der ( er jeg ikke helts sikker på om man kommer til i fra land) er det flere som har hatt som en god plass til å fiske hvitting. Du har på en måte et lite område der med litt div utvalg.. Du skal ikke så veldig langt ut eller bort i fra utløpet tista før du finner saltvanns artene. Så det blir liksom å fylle opp skrinet med både salt og ferskvanns utstyr å prøve seg fram litt og se hvilken art som er i bittet den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang takk for flott svar! Settes stor pris på!

Har kjøpt meg en Havfiskestang og snelle til en veldig fordelaktig pris på Torshov sport. Så blir nok å holde deg med selskap i Havfiskeklubben. Men må som sagt få trening på bilkjøring igjen og anskaffet en meg bil først, er ikke akkurat gangavstand til sponvika\andre utgangspunkt fra Os. Men regner med vi treffes etterhvert :thumbsu:

Haldenser fra 3. November,

Endret av Eskrimador
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til by'n :D Nye medlemer i klubben er altid velkommen. Bli gjerne med på en prøvetur først, den er gratis.. Har du ikke utstyr får du låne av klubben (bare for å nevne det) :-). Vi har som regel bare 2 turer i året med utgangspungt i fra sponvika. 2 langturer og resten av turene er som regel i drøbak og holmestrand enten som rene klubbturer eller kombinert klubbtur og festival. Er det behov for transport pleier det ikke være noe problem å få sitte på med noen i fra klubben. Kontaktpersoner osv i klubben finner du på hjemmesiden når den tid kommer. Prøver også å legge ut litt bilder og div fra klubbturer på facebooksiden sånn for å dra i gang fiskelysten enda mer.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Om noen er veldig selskapssyke på Isfisketurene sine,så er det nå bare å ta kontakt. Blir gjerne med om det lar seg gjøre i forhold til Kone, barn og hus.

Men om noen er redd for at jeg skal stjele fisken deres på tur, så er ikke det noe å bekymre seg om, jeg får så sjeldent napp at om jeg først får det en dag, så kommer jeg nok til å klø meg i hue å lurer på hva jeg skal gjøre med den :lolu: Er bare veldig glad for å komme meg ut.. :coldb:

Kan ta med Kaffe og godt selskap da!

Endret av Eskrimador
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Laber aktivitet på dette forum... Jeg har forsøkt å finne et godt sted for sjøørret i Østfold. Nå på vinteren var det is i de inneste vikene så jeg forsøkte i Sponvika.

Fant et godt sted å stå på en privat brygge med gode parkeringsmuligheter noen få meter unna.

Solen holdt på å gå ned. Det var noen insekter i vannkanten. Perfekt...

Andre kast og der var den på kroken.

Hvordan i all verden legger jeg ut bilder på dette forum?

2015-12-13%2014.36.53.jpg?dl=0

AlfMagne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laber aktivitet på dette forum... Jeg har forsøkt å finne et godt sted for sjøørret i Østfold. Nå på vinteren var det is i de inneste vikene så jeg forsøkte i Sponvika.

Fant et godt sted å stå på en privat brygge med gode parkeringsmuligheter noen få meter unna.

Solen holdt på å gå ned. Det var noen insekter i vannkanten. Perfekt...

Andre kast og der var den på kroken.

Hvordan i all verden legger jeg ut bilder på dette forum?

2015-12-13%2014.36.53.jpg?dl=0

AlfMagne

Å klage på laber aktivitet når man har 2 innlegg :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått sjøørret av noe størrelse enda i område Iddefjorden. Mye pent innover på svensk side. Men går noe rykter om at fisket skal være greit rundt skriverøy.

Men sjøørreten er fredet i Iddefjorden mellom 1 sept- 1 april. Såfremt det ikke har vært noen endringer siden sist jeg sjekket.

Ellers så slår jeg ett slag for Tistaelva til kjapt sosialt pappafiske med utålmodige barn, blitt både Sjøørret, diverse karpefisker, Abbor etc.. Moro for far også når man går på 1.2 kilos abbor;)

Hvor spiselig de er kan nå diskuteres. Men hjelper veldig på at jentungen storkoser seg med å gi fiskene mat.

Endret av Eskrimador
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.