Gå til innhold
Fiskersiden

Sørøya - jakten etter tungt havfiske


baya
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vi er en gjeng kompiser som har lyst på en skikkelig havfisketur, med fokus på kveitefiske. Har hørt og lest mye bra om Sørøya, men kjenner ikke detaljene rundt en tur hit.

Hvilke selskap arrangerer de beste turene (best mulighet for kveite og annet tungt havfiske)?

Når på året er det best fiske?

Hvordan bør man fiske; pilk, jig, dorg, osv.?

Hvordan kommer man seg best hit fra østlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere fiskecamper som hører til på sørøya. Fiskarboden og nsa er de to største, hvor Fiskarboden har best priser. Får å komme seg dit, så må dere mellomlande i Tromsø også fly videre derfra med Widerøe. Fra Hasvik lufthavn blir dere hentet av fiskarboden sin sjåfør og kjørt ut til Sørvær. Vet ikke hvordan nsa gjør det der.

Sommeren er beste tiden, og ble tatt en del storkveiter dere i august i år. jigg eller baithead brukes på kveita. pilk, speedjig og etc brukes etter torsk og storsei.

Sjansen for å få både, kveite, storsei og stor torsk er god på sørøya, men alltid en risk her med tanke på det ligger veldig værutsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informativt svar! :) Skal undersøke de to nevnte campene på Sørøya.

Hvis man virkelig skulle satse på kveitefangst - hvor er det best mulighet, og hvem arrangerer tur dit?

Området utenfor Tromsø. Finnes flere camper å velge mellom. Selv har jeg god erfaring med disse: http://maribell.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg om min sønn var 10 dager på Abornes i august 2011. Vi tok 13 kveiter mellom 10 og 47 kg. Totalt fisket vi ca. 100 timer. Det blir ca. 15 stangtimer per kveite. Ikke så værst det vil jeg si. Men kost på deg en dag med guiding med Frank. Det øker dine sjanser betydelig. Området er gedigent. Ble mye kjøring. Vi blåste ca. 10 000,- i drivstoff på båten disse dagene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.