Gå til innhold
Fiskersiden

Barduelva


Champ
 Share

Recommended Posts

hei gutta boys , jeg er 32 år og kommer fra Tromsø, ny på forumet her . har drevet med fiske og jakt siden jeg lærte å gå .

men i fjor først begynte jeg å fiske i barduelva , og har tenkt litt på å ta en tur til helga , noen som har vært der i det siste og kan gi noen rapporter ? hvordan er forholdene der nå ? noen som har fått noe der i det siste ?

og sist men ikke minst , hvor er de beste plassene for de forskjellige artene ?

hvis noen skal på fiske i barduelva og har lyst til og vise meg litt av hemmelighetene så si fra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag Champ... Velkommen til forumet forresten...[ :) ]

Jeg har vært en GOD del turer i Barduelva, og har blitt ganske godt kjent i området.. Har ikke lykkes å fått noe i år, men hadde nå tenkt meg en tur i morgen ( Lørdag 14/05) Er jo bare å henge seg på det hvis du har lyst.. Men om jeg har noen god plasser, det kan jeg ikke love deg, men man kan da hvertfall prøve å fiske litt[8D] Fikk relativt masse i fjor, blant annet en ørret på 1,7 kg.... Forresten en personlig rekord[8D][8D] Send meg en PM, så kan vi prate litt der!!!

Med Vennlig HIlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, da har jeg og mepps3 hatt oss en tur i barduelva i dag , fiska fra tidlig til sent og fangsten den..... ja ... jeg tror det skyldes tidlig fellesferie i barduelva i år for vi så ikke en eneste fisk eller vak, så enten er det fellesferie i den elva eller så har noen rotenonbehandla den uten at vi vet det. vi prøvde flue , spinner, dupp og flue, fiske med fluestanga i dag ble litt mere vanskelig enn vi hadde håpa , det blåste noe så forferdelig , og med snøre i klasse 4 ble det å bruke rå kraft for å få det ut, det var også utrolig lite vann i elva . men jeg er ikke snauere enn at ny tur allerede er planlagt til kommende helg, da med en hel dag og en hel natt å fiske på så da tipper jeg det blir fangst, tipper at mepps3 også møter opp når han hører fiske og øl :-)

det ble altså ingen fangst , men det var MEGET godt å komme seg i elva likevel , kropp og sjel blir fornyet , en rusten kastearm ble litt oppvarma , og nå er sesongen endelig i gang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk melding fra fatter, som bor et steinkast fra elva:Han kunne berette om mikrovannstand, og bivånet stoore stimer med fisk

"rett utfor stuedøra".Flere store røyer, og en og annen 3 kilos ørret.De hadde samlet seg i de dypere partiene.Gammern ble så fasinert av synet at han glemte alt som het fiskestang-han bare sto og nøt synet! Men nå er visstnok vannstanden normal igjen.

Sjøl har jeg fiska i elva helt siden 3 årsaldern(nå er jeg 37), og har erfart at BILEN ofte er det viktigste fiskeutsyret.Elva er lang vet du.Mye vandring på fisken, og avhengig av div forhold(temp,vannstand,vannsikt,lokale

klekkinger, f.eks det spesielle "stankelbeinlarvedrivet" lenger opp i elva som finner sted månedsskiftet juni/juli ) finner du ofte markante konsentrasjoner av fisk i spesielle områder av elva til de forskjellige tidene.Akkurat nå ville jeg vel kanskje tatt en ekstra titt i områdene ved Nordli(rasteplassen).Da jeg bodde nordpå, var det vanligvis veldig bra der tidlig i sesongen.Mye fin røye tok vi da, gjerne på steinfluenymfer 14`(finnes i den nordnorske flueserien).Ville også tatt en titt oppe ved utløpet akkurat nå;der tas det av og til stor fisk tidlig på sesongen.

Sjøl kan jeg nesten ikke vente til den 1/7!Da tar jeg flyet nordover,og det blir fisking hver dag i fem uker att ende.Da begynner det forhåpentligvis med små brune klekkere den første uka

(er en del mellomstore d-fluer som klekker da).Etter den første uka, begynner som regel noen større vårfluer å klekke(husker ikke artsnavnet), og da er det ganske så store vårfluepupper som ofte gjelder.Bruker ei flue som jeg kaller Partonpuppa, som var den flua jeg fanga desidert mest fisk på i Barduelva i fjor.Fungerer også meget bra blindfisket.Så det er bare å ta kontakt, f.eks vi mail, da jeg tar med meg den bærbare(mobile technology).Alltid morsomt å bli kjent med nye folk.

Til nå har alt fluefiske deid seg om sjøørretfiske i sjøen(Oslofjorden), hvor jeg bl a satte ny pers for ei uke sia, men fra nå og fremover er det Barduelva som gjelder.Nedtellingen har begynt!

Gleder meg som en unge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God dag folkens. Ny dag, nye muligheter[ :) ] Sitter på jobben og ser ut på det strålende regnværet vi har i Bardufoss i dag[} :) ] Heilt sinnsykt å det skal regne også!!!

Tom Fiskekasse: Si meg, hvor bor faren din[ :D ]hehe. Ja det var UTROLIG lite vann i elva i går! Har aldri sett maken.. Champ og jeg var som han skrev ute å går, men så ikke snurten av fisk.. Prøvde vel nesten alt av metoder unntatt mark!! Når du sier Nordli, så regner jeg med at du mener ved den rasteplassen der hvor det er oversiktskart og søppelcontainere?? Eller lengre opp, ved den lille bussstoppe plassen på venstre side??

Champ:

Øl og fiske på en og samme tur?? Count me in for å si det slik[8D] Er ikke akkurat vanskelig å be da skal jeg si deg[ ;) ] Har fri heilt fra Fredag til Mandag jeg, så blir nok fiske som står på tapeten da regner jeg med[ :D ][ :P ] Berre å sende meg en mail, så avtaler vi når og hvor!!! Er med TVERT.. hehe.

Ha en fin dag.

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror ikke vannstanden er opp mot normal enda , tror nok det mangler litt ja.

her er noen bilder fra turen i går.

barduelva.JPG

her vises det tydelig at det er lite vann i elva

champ.JPG

her er det jeg som står å fisker , kaldt var det i alle fall, og tross alle iherdige forsøk måtte jeg bare inse at det ikke ble noe denne gangen

mepps3.JPG

her er det mepps3 som står å prøver å kaste i meget sterk motsidevind , vinden kom litt fra siden og mot fra høyre side, noe som er værst mulig i alle fall synes jeg det.

mepps32.JPG

her er det mepps3 igjen , denne gangen har vi forflytta oss til et sted hvor det var litt mindre vind for en stakket stund, for litt etter vi kom blåste det like mye her , også mepps3 måtte bare inse at slaget var tapt her.

vi måtte nok gå tomhent hjem denne gangen , men jeg satser alle sparepenga på at noe vil bite på til helga , så nå håper jeg bare på bra vær, og kansje litt høyere vannstand, og med noen kald pils å varme seg på så blir det bra tenker jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg synes det, men selve turen var fin som **** den, men hadde selvfølgelig ikke gjort så mye med en fisk eller to hver da[ :D ] [ :) ] hehe. Men vi får ta det igjen til helga hvis været blir sånn passe! For den vinden som var i går, den kan jeg godt styre meg for en gang til. Det var bare sinnsykt irriterende å kaste i kraftig side -og motvind[} :) ] Kjente det kokte i meg når flue begynte å renne MOTSTRØMS pga vinden[ :P ] hehe, litt komisk var det jo da!!

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Champ

tror ikke vannstanden er opp mot normal enda , tror nok det mangler litt ja.

her er noen bilder fra turen i går.

barduelva.JPG

her vises det tydelig at det er lite vann i elva

SVAR:Ja, du har helt rett.Vannstanden er ennå ikke normal.Skjønner nå at jeg på fatterns bursdag 16/5 gav ham feil presang :-).Briller hadde nok vært tingen.Fine bilder forresten, det gjør jo ikke "Barduelvabstinensene" mindre akkurat.Det ser litt småsurt der oppe, får håpe dere får stabile godværsforhold så fort som mulig.Flere av de plassene som du har avbildet, spesielt dyprennene langs land, er gode plasser.Hadde jeg vært der oppe nå, ville jeg prøvd meg på bevegelig fiske(tror fisken "står" mye nå) noen større streamere, gjerne noen fargerike attraktorer.Men det blir kanskje litt feil av meg å synse om dette 150 mil sør. Må nesten være ved elva, for å få den rette feelingen mtp plasser, metode, type flue etc etc.

Mvh Tom Andre'

champ.JPG

her er det jeg som står å fisker , kaldt var det i alle fall, og tross alle iherdige forsøk måtte jeg bare inse at det ikke ble noe denne gangen

mepps3.JPG

her er det mepps3 som står å prøver å kaste i meget sterk motsidevind , vinden kom litt fra siden og mot fra høyre side, noe som er værst mulig i alle fall synes jeg det.

mepps32.JPG

her er det mepps3 igjen , denne gangen har vi forflytta oss til et sted hvor det var litt mindre vind for en stakket stund, for litt etter vi kom blåste det like mye her , også mepps3 måtte bare inse at slaget var tapt her.

vi måtte nok gå tomhent hjem denne gangen , men jeg satser alle sparepenga på at noe vil bite på til helga , så nå håper jeg bare på bra vær, og kansje litt høyere vannstand, og med noen kald pils å varme seg på så blir det bra tenker jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mepps3

God dag folkens. Ny dag, nye muligheter[ :) ] Sitter på jobben og ser ut på det strålende regnværet vi har i Bardufoss i dag[} :) ] Heilt sinnsykt å det skal regne også!!!

Tom Fiskekasse: Si meg, hvor bor faren din[ :D ]hehe. Ja det var UTROLIG lite vann i elva i går! Har aldri sett maken.. Champ og jeg var som han skrev ute å går, men så ikke snurten av fisk.. Prøvde vel nesten alt av metoder unntatt mark!! Når du sier Nordli, så regner jeg med at du mener ved den rasteplassen der hvor det er oversiktskart og søppelcontainere?? Eller lengre opp, ved den lille bussstoppe plassen på venstre side??

SVAR:Gammern bor ved Strand.Ja, Nordli, eller blandt kjentfolk Steinholmen ,er den rasteplassen du nevner.Vad ut til ura, og avfisk området.Det må likevel sies at det var på de skikkelig fine solskinnsdagene midt på dagen det var klart best.Mye vaking var det, og mye stor røye, men kanskje forholdene har endret seg med åra? Dette var tross alt ca 15 år sia.Vi fikk også mye pen røye på gullhodenymfer den gang-funker sikkert nåtildags også.

Champ:

Øl og fiske på en og samme tur?? Count me in for å si det slik[8D] Er ikke akkurat vanskelig å be da skal jeg si deg[ ;) ] Har fri heilt fra Fredag til Mandag jeg, så blir nok fiske som står på tapeten da regner jeg med[ :D ][ :P ] Berre å sende meg en mail, så avtaler vi når og hvor!!! Er med TVERT.. hehe.

Ha en fin dag.

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg vet om den plassen , møtte en fyr der i fjor som sa at han pleide å fiske der og hadde fått bra med fisk opp gjennom årene ved den rasteplassen , prøvd meg der i fjor en gang men det var lite vann og surt og kaldt da også og fikk ikke noe , skal prøve meg der til helga tenker jeg.

når det gjelder fisket nå om dagen så er det jo klart at fisken er der men det er flere faktorer som skal spille inn hvis du skal få den , og en av de faktorene er å finne ut hvor fisken står , det er lettere gjort enn sakt , så her er det bare å begynne å lete og forflytte seg ofte , personlig tror jeg bunnmeite ville gjort det litt bedre enn flua denne dagen , jeg tror ikke noen deler av elve der vi var er SÅ fisketomme at det ikke er fisk der i det hele tatt , og den fisken som var der den spiser nok, men driver den å beiter på bunnen kan den være vanskelig , så til helga skal bunnmeite medbringes sånn bare for å prøve det også hvis fluestanga slår feil.

Tom fiskekasse :

si fra når du kommer nordover og er klar for en tur i elva så kan man jo møtes og utveksle erfaringerplasser , jeg og mepps3 vet om mange plasser som du ikke får fisk som vi kan fortelle over en pils ved elvebredden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Fiskekasse:

Han bor ved Strand ja... Er det oppe ved Setermoen det eller?? Eneste jeg kom inn på når jeg søkte på "Strand" i Barduelva.... Strandveien og Strandbakken var det eneste jeg kom inn på når jeg brukte søkeordet "Strand"..

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av mepps3

Tom Fiskekasse:

Han bor ved Strand ja... Er det oppe ved Setermoen det eller?? Eneste jeg kom inn på når jeg søkte på "Strand" i Barduelva.... Strandveien og Strandbakken var det eneste jeg kom inn på når jeg brukte søkeordet "Strand"..

Sprøsmål: er ikke dette den rasteplassen jeg prata om mepps3? etter det jeg fikk forståelse av så var det akkurat den jeg nevnte , eller er det flere med infoskilt og containere ?

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Champ

Tom fiskekasse :

si fra når du kommer nordover og er klar for en tur i elva så kan man jo møtes og utveksle erfaringerplasser , jeg og mepps3 vet om mange plasser som du ikke får fisk som vi kan fortelle over en pils ved elvebredden :-)

Ha ha ha Champ.... LOL. Den var bra... [ :) ][ :) ]

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Champ: Joda det var akkurat den du nevnte[ :) ] Kanskje det er dit vi skal dra til helga??[ :P ][ :D ] hehe...

De bildene Major la ut nå, er fra en av mange turer vi hadde i fjor... Typisk det vettu, du ser det at så fort jeg uteblir fra elva, så slår folk til med de fine fiskene...

Og Major: Bare vent til du kommer opp igjen, da er det min tur til å ta igjen[ :) ]

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tipper at vi må prøve oss litt der ja , masse fine steiner og greier , fin plass for litt lurefiske :-)

men jeg ser et problem med masse forflyttninger for å finne fisken rundt om i elva , øl og forflyttning passer dårlig sammen :-) og da kan vi jo heller ikke kjøre , dvs all forflyttning til fots !!!! ugh

NB: Fiskevest og fluestang savnes . sist sett i fjor , har du sett den så gi meg beskjed :-)

fanken , vesten og stanga mi er borte !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.