Gå til innhold
Fiskersiden

Havål i Åsane/Bergens området


emilengø
 Share

Recommended Posts

Hei!

I mitt mål om å klare å nå 50 arter før vi starter på et nytt år så tenkte jeg at havål kunne være en art jeg kunne prøve på.

Men nå vet jeg ikke om noen steder hvor jeg kan få denne fisken.

Eller, på Bonten blir det vel tatt litt, gjør det ikke? Og på Steinestø tror jeg det blir tatt innimellom.

Om noen ville gitt meg tips om et par plasser, gjerne i PM så sier jeg ikke nei! ;)

Utstyr har jeg til det, plass mangler jeg.

Natten er vel best å fiske på? Og gjerne med en hel sei/pir?

Takk for svar! :ninja::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt fra en som jeg anser som en meget "god gammel" garvet sportfisker, at det er en liten bestand inne i Arnavågen en plass, men jeg vet ikke hvor spotten ligger. (Håper ikke noen skyter meg nå....)

Ellers er dette en typisk skjærgårdsfisk, selv om den finnes enkelte plasser inne i fjorder hvor den kan danne lokale bestander.

En og annen "slenger" kan vel og dukke opp hvor som helst, men det er nok langt i mellom de.

Bonten ville jeg ikke satset på som utgangspunkt for Havål.

Av de tre plassene vi fisker fra, ligger to av de ytterskjærs, mens den siste ligger rett innaskjærs men ikke mer enn 1-2 km fra storhavet.

Hel pir eller halv makrell (litt større enn pir), evt. filet av stor makrell er nok de beste agnene. Akker/makrell-kombo er også meget bra.

På denne tiden av året må du ned på 30-40 meter eller mer (ihvertfall der vi fisker...).

NB! Husk å ha med en lang tang hvis du skulle klare å få en på land.

Kjeften til Havål skal man ikke kimse over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What Kim said!

Det er tatt noen havål rundt Osteøy og et par andre plasser i Osterfjord/Salhusfjord-systemet, men jeg ville ikke lagt for mye energi i dette. Det går ikke tretten på dusinet av de der inne, for å si det slik. Rigger du deg til i en ur kan du selvsagt treffe på en ål, men jeg ville ikke holdt pusten mens jeg ventet. Kom deg ut mot havet, samme hvilken retning. Der er det havål. Fiske etter mørkest frembrudd er så å si et must for å lykkes, selv om det alltid finnes unntak som bekrefter regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sparke faren min i baken når han kommer hjem og spørre om å få ta en tur ut mot havet! :turned:

Et sted hvor jeg vet det er ekstremt med havål til tider er en liten vik vi fisker mye i, den ligger i Sognefjorden, så hvis vi skal der kan jeg jo prøve.

Har aldri fisket etter den der, men bonden vi leier båt og hytte av har fått masse på line. Hvor stor vet jeg ikke.

Vi har fått noen få på garn der. Største var vel 6-7 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.