Gå til innhold
Fiskersiden

Seifiske på Røst fortsatt like bra?


Afterburner
 Share

Recommended Posts

Her er mine rapporter fra turen vi hadde i juli i år: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=62862

Seifisket har vært litt på nedadgående de siste årene, men i år var det tilbake på topp!! Det ble tatt utrolige mengder sei over 15 kg i år, både fra campen til Trond, fra gamle "Wildwater"-campen og fra campen på Værøy (i stor grad samme fiskeområder). Det var mange som fikk oppleve heftige seirace i år. Fisket var bra hele sesongen, men særlig på seinsommeren og høsten tok det av. Da var også været adskillig mer stabilt. Her er et eksempel på en rapport.

Eller denne. (fisket på Røst er tilnærmet likt det på Værøy)

Så vil sterkt anbefale en tur til Røst om du er ute etter storsei.

En ting man bør være på en slik tur er sjøsterk og tålmodig. Området er værutsatt, men er det go'vær er det fantastisk å være på Røsthavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Takk skal du ha, obbien. Dette var gode nyheter. Herlig rapport. Grattis med gromme seier.

Vi kommer til å være der i 2-3 uker. Tar med egen båt. 23 fot med 250 hk. Så vi er mobile og kan fiske over store områder.

Noen spørsmål:

1. Regner med at det er hos Trond på Røst havfiske camping som er stedet å bo?

2. Litt usikker på avstandene der oppe. Men kan man også fiske på områdene rundt Værøy også om man bor på Røst, eller blir det for langt?

3. Vet du noe om hvordan det er å ta med egen båt. Greit med ferga over fra Bodø?

4. Greit å få egen bryggeplass på campen?

5. Bensin og matvarer er det vel rikelig med der ute vil jeg tro?

6. På grunn av lyset vil jeg være der i perioden fra st. hans og utover. Er det en bra periode værmessig og fiskemessig (vet det varierer veldig).

7. Første gang på ny fiskeplass medfører gjerne mye leting. Regner med at Trond kan komme med tips om gode plasser. Holder det med hans tips (og er de gode), eller bør man forberede seg grundig ved å høre med andre, studere sjøkart osv. Som sagt er jeg litt usikker på avstandene der oppe, (fikk litt sjokk over avstandene når jeg besøkte Frank på Abornes i fjor kan man si. Da var hans guiding veldig til hjelp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært 2 turer på Røst tidligere, og bod begge ganger hos Trond. Da også hatt med egen båt.

1. Ja

2. Kan bli drøyt å kjøre rundt Værøy, men å fiske på sydvest enden er ikke noe problem (der hadde vi vårt beste fiske etter sei)

3. Annet en lang kjøretur opp, så er det ikke noe problem å ta med egen båt. Blir noen kroner i ferge utgifter ut til Røst. Pass på å ta rett ferge, noen ruter er Røst første stoppested, andre ganger siste. Det er båt rampe hos Trond, men var ikke egnet til å bruke bil på den. Trond brukte sin traktor for å sette ut og ta opp.

4. Ikke noe problem hos Trond

5. Ikke rikelig, men du får kjøpt begge deler

6. Liten erfaring her, men sensommer har jeg hørt at ofte kan ha det beste været. Samt at sei og kveite fiske kan være bedre da.

7. Har sjøkart du kan låne, også ferdig laminerte kart som du kan ta med i båten. Husker ikke om jeg hadde satt noen kryss på de :)

Merk at det er noen år siden jeg var der (4-5 år), ting kan ha endret seg

Høres ut som en spennende tur. På bloggen til WildWater (Værøy) har det vært mange pene fangster i sommer, spesielt sei fangstene har vært bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Takk skal du ha, obbien. Dette var gode nyheter. Herlig rapport. Grattis med gromme seier.

Vi kommer til å være der i 2-3 uker. Tar med egen båt. 23 fot med 250 hk. Så vi er mobile og kan fiske over store områder.

Noen spørsmål:

1. Regner med at det er hos Trond på Røst havfiske camping som er stedet å bo?

2. Litt usikker på avstandene der oppe. Men kan man også fiske på områdene rundt Værøy også om man bor på Røst, eller blir det for langt?

3. Vet du noe om hvordan det er å ta med egen båt. Greit med ferga over fra Bodø?

4. Greit å få egen bryggeplass på campen?

5. Bensin og matvarer er det vel rikelig med der ute vil jeg tro?

6. På grunn av lyset vil jeg være der i perioden fra st. hans og utover. Er det en bra periode værmessig og fiskemessig (vet det varierer veldig).

7. Første gang på ny fiskeplass medfører gjerne mye leting. Regner med at Trond kan komme med tips om gode plasser. Holder det med hans tips (og er de gode), eller bør man forberede seg grundig ved å høre med andre, studere sjøkart osv. Som sagt er jeg litt usikker på avstandene der oppe, (fikk litt sjokk over avstandene når jeg besøkte Frank på Abornes i fjor kan man si. Da var hans guiding veldig til hjelp).

Mag har svart bra på mange av spørsmålene, men jeg kan jo legge inn noen svar jeg også.

1. Ja, det er definitivt hos Trond du bor best. Men det finnes en annen camp på Røst også, Camp Røst (gamle Kaikanten Rorbuer), men standarden her er etter visse historier ikke den beste. Er også usikker på om man kan ta med egen båt her. Vi trives alltid godt hos Trond, han fikser det meste og gir god service.

2. Ja, man kan også fiske ved Værøy, fortrinnsvis på sørsiden av øya. Det er ikke så veldig langt, ca. 12 nautiske mil, ca. en halvtimes kjøring i 24 knop. Så med deres båt er det ingen problemer med å kjøre dit, bare været er godt. Når det er sagt så ser jeg liten vits i å kjøre over til Værøy (over bekken etter vann...) når fisket er omtrent det samme på grunnene utenfor Røst. Fisket er minst like bra ved Røst, faktisk så er det titt og ofte at gjestene på Værøy heller kjører ned til Røstgrunnene i stedet for å fiske nært Værøy - og det er vel ikke uten grunn.. (men dette sier de selvsagt ikke offentlig)

Det er ellers sjelden du treffer på kjempefiske ved Værøy når det er tregt på Røst, selv om det finnes unntak.

3. Det er som regel ingen problemer med å ta med egen båt på ferga. MEN: det er svært viktig å forhåndsbestille plass med ferga. I turistsesongen kan det bli rimelig fullt, spesielt om det er flere folk med småbåter som skal over. Bestilling kan du gjøre fra Torghatten Nords hjemmesider, evt. på telefon. I tillegg bør man møte opp minst 1 time før avgang (jeg gjør det selv om vi har forhåndsbestilt - sist ble vi nesten stående igjen p.g.a. at fergemannskapet tabbet seg ut)

4. Ja, det er som regel ingen problemer å få egen bryggeplass hos Trond. Enten får du plass ved den store flytebrygga eller så er det plass ved en liten flytebrygge på baksiden. Bare å ringe Trond og avtale.

5. Når det gjelder bensin er jeg litt usikker. Men tror det finnes pumpe på Røst. Evt. så kanskje dere kan kjøpe bensin hos Trond, han fyller jevnlig opp alle kannene han har. Spør Trond om det.

Matvarer er det i hvertfall massevis av der. Det er pr. i dag 1 butikk på Røst, og det er en storbutikk som startet opp for bare et par år siden. Her har de et bredt utvalg av matvarer - samt endel andre typer varer.

6. I perioden fra St. Hans og utover er det i hvertfall lyst hele døgnet, som selvfølgelig innebærer at man kan fiske omså på natta. Juni er ikke den beste måneden for storseifiske på Røst, men du kan jo få seirace også da. Her er en oppsummering av fisket fra den andre campen i mai-juni: http://rostfishing.com/archives/906

Noe av grunnen til at storseien var vanskelig kan selvfølgelig være at været var svært dårlig i disse månedene. Det var nærmest konstant nordavind, noe som definitivt ikke er bra for noe som helst fiske. Slik har det vært de siste par årene, så kan vi jo håpe at våren og forsommeren blir bedre til neste år. Det virker ellers som at den enorme mengden med makrell som kommer på sommeren har stor betydning for seifisket. Makrell og sild lokker gjerne seien helt opp i overflata. Men skal dere være der i 2-3 uker tror jeg dere har gode sjanser uansett. Det gjelder å fiske hardt når været er bra - og ikke minst når vinden kommer fra sør.

Når det gjelder fisket ellers er torskefisket stort sett på topp hele året. Kveitefisket er normalt best fra august og utover, men rundt Røst virker det som at man kan ha bra kveitefiske også på forsommeren og i kalde nordlige vinder (slik er det sjelden rundt f.eks. Tromsø der det blir ekstremt tregt under slike forhold). Flere grupper kom inn med mange og store kveiter under vårt opphold i år (selv fisket vi ikke etter kveite i det hele tatt).

7. Tronds tips er gode! De er de aller beste tipsene du kan få ettersom han ofte tar ut turister selv eller så får han vite hvor folk får fisk. I tillegg kjenner han til typiske godplasser. Så snakk mye med han, samt andre gjester på campen.

Å studere sjøkart er aldri dumt - det er alltid lurt å gjøre seg litt kjent med et område før ankomst. Første gang dere skal gå ut vil dere se at det er en støvelhav av dimensjoner og mye manøvrering mellom staker, holmer og skjær. Men Trond vil vise dere leia både nordover og sørover.

Forøvrig er en fordel med Røst at det er kort vei ut til grunnene - særlig på nordsiden. Avstanden dit er fra 4 og 6 nautiske mil, det går på et lite kvarter/tjue minutter om været er bra.

Skal man på grunnene på sørsiden er det betraktelig lengre å kjøre - (9 NM til Skomvær fyr og ca. 15 NM til grunnene i sørvest) men likevel fullt overkommelig med en rask båt. Er det dårlig vær kan man også fiske kveite og annen flatfisk innaskjærs, med kort gangavstand fra havna.

Sender deg en PM litt senere med noen tips til fiskeplasser..

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Fisker i områdene rundt Røst ser jo helt fantastiske ut!

Noen som vet å lang tid det tar i 25knop fra napp og ut til røst?

Er det bare områdene rundt røst det er bra seifiske?

Va med områdene utenfor nappstraumen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen har noen tips til fiskeplasser så er det bare å dele de her altså ;-)

Hovedfokuset blir seifiske. For å kommer over større områder kommer jeg til å dorge en del for å søke opp jagende stimer. Dorger over og rundt grunnetopper. Er det tregt og ikke noe jagende fisk å finne blir det å legge seg på grunnekantene og fiske på dyp mellom 100 og 200 meter. Har veldig tro på fiske med jigger. Så noen Slim Jim blir bestilt inn. Det blir intenst fiske i perioder med lite vind. Fortrinnsvis om natta etter seien. Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en tur til helga, tenker å prøve ut driv anker for første gang, vært litt vind de siste dagene så driver fort over godplassene..

Folk må bare si ifra vis du vil dele kunnskapen sin om fiskeplasser rundt nappstraumen..

Vi blir to karer der oppe i helga med hovedfokus på fiske;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som at det blir med noen artsfiskere også på turen vår. Finnes det noen arter der oppe som kan friste for slike. Ikke nødvendigvis nye arter, men store eksemplarer.

Altså andre arter enn sei, torsk og kveite. Hører aldri om fangst enn annet enn disse tre slagene. Det bør vel være bra fiske både etter lyr, kolje og rødspette. Kanskje også breiflabb. Hva med steinbitt og flekksteinbitt?

Ute på dypere vann bør det være muligheter for litt forskjellig. Uer, lange, skolest, havmus ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du skal glemme skolest og havmus. Fra Røst er det særdeles langt ut til større dyp enn ca. 150 meter. Flekksteinbit er heller usannsynlig, ikke noe jeg ville satset etter på Røst. Det er forøvrig svært lite vanlig steinbit å få der. Hvorfor er jeg ikke helt sikker på.

Breiflabb er mulig å få som bonusfangst omtrent hvor som helst. Mest sannsynlig utaskjærs. Men det er ikke noe å satse målrettet på ved Røst i hvertfall, det blir en ren flaksefangst i såfall.

Uer kan du få endel av (småuer), bl.a. på sørsiden og østsiden av Røst. Hyse (kolje) kan det finnes tildels mye av om man treffer de rette områdene. Det finnes lange av litt størrelse på noen få sporadiske plasser rundt Røst, men det er ikke noe jeg ville brukt tid på å leite etter.

Rødspette er spennende å satse etter, det finnes i massevis på Røst. Hovedsakelig foregår det fisket innaskjærs mellom øyene. Snittstørrelsen virker imidlertid ganske lav, stort sett får man fisk mellom 0,5 og 1,0 kg. Av og til fisk på 1,5. Fisk over 2 virker mer uvanlig på Røst enn f.eks. her i Tromsø, men det er tatt spetter på både 3 og 4 på Røst, så de finnes. Jeg fikk en spette på 2 kg blank på Røst i fjor. Lomre har også vært tatt sporadisk.

Det finnes lyrspotter på Røst, men de kan være vanskelig å finne. Best sjans er det kanskje om man prøver opp mot taretoppene på vestsida av Røst. Vi har fått lyr opp til ca. 5 kg her.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Planlegger er tur til Nord-Norge med hovedfokus på seifiske. Altså jakt etter storseien. Røst har jo tidligere levert mye grov sei. Er Røst fortsatt en hotspot for Storseien? Synes jeg leser få rapporter fra den kanten for tiden.

Andre plasser nordpå som kan anbefales?

Med bakgrunn i fisket vi har hatt på Andørja kan det trygt anbefales. I helga ble det haugevis med sei, ikke de aller største, men hittil opptil snaut 14, men det var mange over ti. Vilhelm er i såfall mannen å kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.