Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til Nybegynner på Havfiske.


Eskrimador
 Share

Recommended Posts

Heisann, er Helt grønn på Havfiske, men har nå flyttet til en by der jeg skal ta opp den hobbyen. Planen er å melde meg inn i en klubb etterhvert. Men jeg og en kamerat skal også spleise på en liten jolle mot sommeren (blir vel det som kommer før Havfiskeklubben regner jeg med).

Jeg er i utgangspunktet en som denger fra Land, så er relativt grønn på Havfiske, erfaringen jeg har med det er Trevinne med svenskepilk og gummimark sammen med bestefar.

Men trenger litt anbefalinger på utstyrsfronten, Hva trenger jeg og hva bør jeg anskaffe meg?

Det jeg har er en Penn Waveblaster 12-20 samt en Abu Ambasadeur LC snelle, fiskeområdet blir Iddefjord\indre oslofjord.

Jeg har også en Abu Garcia 2 delt flytedrakt (har i utgangspunktet brukt den på Isfiske), men skal kjøpe den klassiske Oransje regatta redningsvest til de varmere månedene.

Blir både kosepilking og dorging.

Svenskepilken er jo en klassiker som jeg må ha, mye gode minner med den på en vinne iallefall. Men hvilken størrelse er passe? 110g ish holder vel til Iddefjord\oslofjorden?

Endret av Eskrimador
Lenke til kommentar
Del på andre sider

250g så tåler du litt drift. eller er en pilk som heter havsulen fin i grønn åsså blå. ellers funker agn veldig fint

edit: på de varmere mnd så er de vestene som blåser seg opp når de kommer i kontakt med vann fine.

eller en tynnere seilervest

Endret av steady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ville kjøpt noen shadjigger også. og befinner du deg på grunnere vann funker balansepilker bra. nilsmaster har noen oppmot 40gr som er fine(fiskes dog best med lettere utstyr enn det du nevner).

men skal du sikre deg på å få fisk ofte og få mange arter så ville jeg ha utvida arsenalet med med noen agnfisketakler, søkker og agn. fra båt så kommer man langt med paternoster med pilk som søkke. sleng på et slep under pilken og sjansen for flyndrer øker drastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal starte i oslofjorden bør du satse på agnfiske i første omgang. Stang og snelle virker helt ok. Nå på høsten og vinteren kan du få litt torsk langs land med sluk og jigg rundt 40 gram. Men min erfaring er at et paternostertakcle eller slep agnet med makrell er det som gir best fangst over tid. Bruk 0.17-0.25 stum line ala fireline så merker du nappene bedre.

Det finnes noen havfiskeklubber i området rundt oslofjorden og jeg tror det lureste du gjør er å ta kontakt med en av disse. En tur ut med drevne fiskere vil gi deg mer info enn 20 turer der du finner opp krutet sjøl. Går du inn på hjemmesiden til norges havfiskeforbund vil du finne adressene til klubbene i området og hjemmesidene deres. Alle klubbene leier seg inn på større båter og har klubbturer, veldig god ordning særlig på vinteren. Mitt beste tips er å snu på planen din, meld deg inn i en klubb først gjør det andre etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Som medlem i havfiskeklubben i Halden så kan jeg stille med litt info. Kan hjelpe med tackeloppsett, farger, vekter osv. Sendte deg en PM med litt tips, svar meg gjerne på den om du vil vite mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.