Gå til innhold
Fiskersiden

multe på flue


Eika
 Share

Recommended Posts

Tror du?

Brødimitasjoner er den "enkle" veien å gå. Algeimitasjoner er vanskelig. Hvorfor? Fordi du må SE fisken når den tar, multene tar ofte og suger ting inn, filtrerer og spytter det ut igjen. Ikke nok med det må du fiske på de når de spiser. De er som bonefish, står med hodet ned og halen opp, men de går i sirkler når de holder på. Cluet er å legge fluen "bak" fisken, på motsatt side i sirkelen, mens fluen synker sakte ned og ser ut som løs alge, vil fisken ta den og du må sette kroken der og da. Legger du ikke fluen bak den skremmer du den. Ofte, skremmer du en, skremmer du mange! Da kan det hende at resten av dagen er ødelagt.

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ett annet clue er at OFTE kommer det to tre fisk inn med tidevannet. Disse er speidere. De spaner områder, svømmer rundt og sjekker ut. De spiser ikke, bare svømmer rolig. Disse må du ALDRI fiske på. Skremmer du de er plassen ødelagt for dagen. Lar du de svømme i fred og nyter synet forsvinner de utover for å hente resten av stimen. Så kommer de alle på floa. Noen ganger titals, andre ganger hundrevis, spørs hvor du er. Multe finner man overalt, men det er vanskelig å finne lokasjoner som gir enkelhet i å fiske på de. Du vil merke at i 9 av 10 kast skremmer du fisk du ikke har sett. Noen ganger kommer de helt innpå deg om du står stille, nesten så de svømmer på deg. Men når linen lander og du skremmer en til tre fisk under linen, skremmer du den du hadde tenkt å fiske på også.... mye moro... lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, hva skal int ha godt for seg? Man kan ikke adoptere metodene fra DK og direkte overføre de til fisket her. Det er ikke som på Samsø for 100 000 multer er ville på grunnene, der folk fisker de på streamende algefluer ol. Mye av fisket i resten av DK er likt Norge. Ikke de store tallene av fisk og de samme problemene og utfordringene. Jeg har fattet en konklusjon; de små stimene har de største individene. Flyteline er det man trenger. Skal du fiske med brødimitasjoner bruker du mono som er vokset hele veien. I motsetning til ørret, ser du når multen tar veldig lett. De kommer opp i overflaten, med munnen over vannet lenge før de skal ta flua. Nervepirrende

Endret av Remy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff på en multestim på en av slettvarplassene i sommer, og det prosjektet der går jeg ikke inn i uten å planlegge NØYE. Makan til særere fisk har jeg aldri sett. Testa alt jeg hadde tilgjengelig, fra strandreke til akkar til brisling, men fikk til slutt sak på kiloen-halvannen til å ta en saktesynkende bollebit fiska på 0.16mm fluorkarbon og 12'er-krok. Etter en nervepirrende fight fikk jeg den såpass nærme at jeg så at kroken satt dønn ytterst i leppa. Fisken tverrvendte, og kroken spratt tilbake og satte seg fast i genseren min. Fet fight - fet fisk.

Har opplevd litt av hvert etter endel år som sportsfisker, og til da var sik det vanskeligste jeg har prøvd meg på. Multa tar kaka. Alt skal være perfekt og alt skal klaffe. Det som har ødelagt for meg i sommer, er faktisk fjesing. Litt for mange ganger har jeg opplevd å se fjesing nærme seg multestimene, og de sky svina bryter opp og forsvinner.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.