Gå til innhold
Fiskersiden

Montering av ekkolodd på en rana 450c


svartfeskarn
 Share

Recommended Posts

Hei skal snart få tak i meg ny båt en rana 450c, tenker å få montert ekkolodd

i dene. Har et ubrukt Garmin echo 500 ligende som jeg tenkte å montere men

lurer på om jeg kan bruke hekksvingeren som følger med eller om jeg bør

gå for innvending svinger istedet ?

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kun bruke dette loddet bare for å se hvor dypt det er så funker det kanskje med innvendig svinger.

Skal du bruke det til fiske leting så tror jeg ikke det fungere i det hele tatt.

Har en nabo som hadde et Furuno LS4100 med innvendig svinger,Men han var ikke fornøyd i hvertfall.

For han gikk tilbake til hekkmontert svinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser titelen på tråden ble feil mente 540c, men til saken har ikke så veldig lyst til å bore hull i skroget på ny båtn for festing av hekksvingeren er det noen andre muligheter ?. Fikk et tips om å bruke tec 7 lim, var vist uhorvelig sterkt

og det gjikk an å bruke under vann.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du er redd for med hensyn til borring av skruer i skroget, men som nevnt. Bruk Tek7. Pass på å rubbe litt og fjern fett, polish mm slik at det hefter godt. Gjør det og på svingeren. Tegn opp festeplata til svingeren der du skal ha den og legg på tek7 slik at du får nok lim å dytte festeplata til skroget med. Har du riller eller furer på festeplata fyll opp de og med tek7. Har du gjort rent skikkelig sitter dette så det holder. Jeg ville og maskert eks 0,5 cm rundt feltet til svingeren og et godt stykke rundt. Det skal tyte ut godt med lim slik at alt er fylt opp. Limet er klinete, men ok å fjerne så lenge det ikke er tørt. Du må og finne en løsning slik at svingeren blir holdt på plass til limet har satt seg. Du får ikke denne svingeren lett av igjen når alt er limt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, svingeren står på en hurtigbraket så det blir ikke noe problem å fjerne svingeren vis jeg ønsker det senere. Noen som vet vor lang tørketida på tec 7 er ? står at det tørker hurtig på produktforklaringa men

Tørketid avhenger av temperatur og tykkelse på limflaten. Normalt ville jeg ventet 1 døgn med hard bruk. Har og en del å si om luft kommer til. Jeg har noen hundre tuber tek7 her på jobb, og det står 8 min overflate herding. Gjennomherding 6mm tykkelse, ved 23 grader temp. 24 timer.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, vet en kjenning har hekksvingeren stående inni båtn i en kopp med vann, han sier det funker bra, noen

som har erfaring med denne løsningen ? er selv skeptisk til dette, ble forresten raymarine ploter/lodd istedet for garmin

Kan funke med svingeren inne så fremt du ikke har dobbelt skrog, og at du finner deg i å miste litt effekt. Ikke en løsning jeg ville brukt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.