Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilket snøre?


fredsjo
 Share

Recommended Posts

Da har jeg fått meg følgende:

Lawson inshore heavy bait 7'6" 15-40lb. stang + GTR T20-II snelle

Jeg må ha et snøre som skal brukes på fiske i Lofoten og litt her og der... Dvs jeg kan risikere å smelle på en kveite om jeg skulle være heldig :)

Kan noen anbefale et snøre som ikke koster skjorta? Kan handle i butikk både i Bergen, Oslo og Jessheim, da jeg frekventerer i disse områdene :) Kan og bestille fra skittfiske osv..



Noen som har erfaring med denne?

http://villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Havfiske/Multifilament/Sufix-832-Gore-Lo-Vis-Green-120-m

I så tilfelle, hvor tykt skal det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall ikke ha valgt 120m til havfiske ;) smeller kveita på, kan 120m fort bli aaaaalt for kort. Linken til O.C er grei, der har man mange meter, og et snøre som har høy bruddstyrke. 0,30-0,32 i Powerpro holder lenge. Dyrt er snøre, men en invistering man ikke angrer på om storfisken smeller på, og snøre har en leng levetid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var da någet dyr..? Men den vil vel fylle snella opp greit, noe jeg ønsker..?? Så slipper man å ha dårlig samvittighet hver gang man kapper noen meter.

Snella har kapasitet på 300m./0,55mm.

Dyr i forhold til hva? 1,20kr pr mtr er ikke dyrt for braid. Hvis du bare skal ha billig utstyr ville jeg sett langt etter den kveita du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, så nå at den du linket til var betydelig flere meter, og jeg må selvfølgelig ha mer enn 120 meter!

Jeg går nok for den da.. Hvis ingen andre har noen innvendinger? :) Passer fint med 455 meter 0,32 på snelle med kapasitet på 300m./0,55mm?

455m med 0,32 går helt fint det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) har bare så liten erfaring med havfiske.. Usikker på tykkelsen på de senene jeg har brukt før. Men jeg ønsker at sena skal tåle at jeg setter meg fast i bunnen og at det blir brukt ganske kraftig makt for å få den løs. Dette har jeg opplevd en del ganger der hvor jeg fisker i Lofoten..

Og så er det jo den tenkte situasjonen med kveite da.. Er i faktisk mye kveite i det området jeg frekventerer mest, men har ikke blitt noe særlig da jeg stort sett bare fisker med vanlig 400g pilk og noen marker over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) har bare så liten erfaring med havfiske.. Usikker på tykkelsen på de senene jeg har brukt før. Men jeg ønsker at sena skal tåle at jeg setter meg fast i bunnen og at det blir brukt ganske kraftig makt for å få den løs. Dette har jeg opplevd en del ganger der hvor jeg fisker i Lofoten..

Og så er det jo den tenkte situasjonen med kveite da.. Er i faktisk mye kveite i det området jeg frekventerer mest, men har ikke blitt noe særlig da jeg stort sett bare fisker med vanlig 400g pilk og noen marker over..

Spol på noen meter med mono først, så bygger det en del. Pluss at mono funker som en strikk som ikke sklir på spolen.

Husk også at du burde ha en plass til 2-6m fortom i med litt svakere bruddstyrke enn braiden. (så slipper du at multien ryker av mitt på) når du setter deg fast.

PowePro får du også kjøpt i større kvanta fra USA til en god pris pr. m

http://www.tackledirect.com/powerpro-super-slick-braided-line-50lb-1500yds.html pris pr meter med dagens dollar og mva 0,89kr

Denne linken er også nyttig hvis du er usikker på ting:

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=63642

Håper du blir litt klokere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.