Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til valg av stang og snelle til kveitefiske


Taabbe
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg skal handle ny båtstang til kveitefiske og andre store fisker. Jeg vil ha utstyr som tåler en rug på godt over 100 kilo, da dette kan bli tilfelle å jeg ikke ønsker at utstyret er for dårlig viss jeg blir så heldig.

Hvilke stang og snelle, samt snøre, burde jeg gå for?

Har sett på Penn SeaHawk XT Pro stangen, og Shimano TLD II A snelle.

Noen her med gode meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Seahawk og TLD II er jo gamle slagere. Kommer jo selvfølgelig ann på hvilken klasse stang er og størrelse på snella, men går utifra det er 7fots 20-60lbs stanga og TLD20 2speed. Hadde fint fått opp ei på 100+ på dette. Skal du allikevel ha noe nytt, har jo trenden de siste årene vært å bruke lette, små og kraftige sneller.

Stangsettet mitt til kveite består av en Savage-gear jigg stick 20-40lb og en Okuma Makaira MK-8II. Jeg sveiva på 275m powerpro 0,36, men vet om flere som vil ha 0,40mm+ når de velger braiden sin til dette fiske.

Søker du på forumet om dette temaet, så er det vel hundrevis av slike tråder som dette. Tipper du finner alle svar du trenger der :)

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått noen tips på valg av stenger og snelle.Skal forsøke meg på et par fra enkle sett til merre hige end sneller/stenger.

Sett:

Lawson Powerjigger 7`/Lawson GTR T20,et rimelig sett til 2000kr stanga er kanon,snella holder god mål.Mye for pengene

Beastmaster STC Boat 6,6' 30-50lb/TLD 20 ca 3000kr. eneste minus er sveiva på tld

Beastmaster STC Boat 6,6' 20-30lb/GTR 20d litt rimligere sett same stang,snella holder mål.pris 2500 I mellom sikte har du alle redde få et par tips på Prey sine produkter de holder greit mål har brukt de i 3 sesonger nå .

Mellom sikt Lawson Powerjigger 7`/15-40lbs. pris ca 1100kr denne stanga tar alt som svømmer rundt i norske farvann i kombinason med Prey PLD 12 vil ingen kveiter være tryg.

Rimligste Prey snelle er vel ca 2000kr.Prey Jigger 6,6' 12-30lbs er ei morrsom stang som jeg bruker mye enda ca 13-1400kr.Savage Gear Jig Stick 6,1' 20-40lbs,dette er ei haspel stang jeg bruker den til multiplikator personlig mener jeg dette er den beste stanga til SG.Ikke minst er den perfekt til SGjigger,pris ca 1200kr

Snelle:Tight Line GTR T20-II,den rimeligste 2speed snella som en for her hjemme noe tung med sine ca 850gram.

Pris ca 1500kr Prey sine sneller er jo nevnt pris fra ca 2000kr -2800kr for 2speed Shimano PLD 15-20 er to rimelige sneller fra 1600-1800kr skift sveiv og du har ei trollgo snelle som nesten er umulig å slite ut.

Okuma Solterra SLR-20 II,tar med denne ca 1700kr ,minus over kiloen tung.

Skal en ha kvalitet så koster det,bare å holde seg fast:Okuma Makaira SE MK-10II= 6500kr.

Shimano Talica 10/12 2speed ca 4500kr har nok den beste servisen i norge.

Jeg bruker selv 12 den har noe større sveiv en 10.Daiwa Saltist 35/40 2speed gode sneller pris ca 3000-3500kr.

Sikert flere sneller som kunne hvert nevnt her i dette pris sikte.

Stenger:

Edge 3776 Jigging 5,2' kommer i et par utgaver vil bli en slager i kveitefiske miljøet flere har alleredde kjøpt de.pris ca 2700-2800

Antares BX Braid Boat 7,6' fra shinano er vel ikke å komme fra,noe lang i mine øyne.Pris fra 2400-2900.

Penn TRQ Nano 5'8" 200-400gr.Halibut 801 Jigging Boat kommer i 2 utgaver 5,6 og 5,8 fot har ikke prøvd de,men de virker spenndene ca 2400kr

Et lite knippe stenger og sneller,som er både rimelige og dyre .Det er skrevet side opp og ned her på forumet om valg av stenger/sneller å utstyre bare å lette.Et tips sett opp en øvregrense i for mye du tenker å legge i utstyr ikke minst hvor mye vil det bli brukt.Ved mye bruk kjøp gode kvalites produkter med en gang.Lykke til de store damene ligger å venter i dypet.uten om de som ligger hjemme hos meg alleredde

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ugunstig å anbefale en multiplikatorsnelle med snørefører til kveitefiske? Ellers så ser det bra ut, bare skipp alt som heter GTR20-2 og powerjigger(veier ca 18kg..)

Skal ikke hver direkte uenig i valg av sneller med linfører kan by på overraskelser,men etter å ha fiska med kompisen i flere år har jeg stadig blitt overraska over at snellene hans med linfører henger med på en del av de store kvetene vi har fått.Her er det nok vedlike hold som er stikk ordet.

Når det gjelder Powerjiggen er da den under 600gram hvis jeg husker rett? Mener fortsatt at det er en av de mest annvelige stenger på markedet.Kansje ikke den mest spennende og stå å jigge med ,men en god stang til flere bruks områder det er der i blant den stanga jeg foretrekker når jeg mottstrøm fisker med tunge lodd og agn etter kveita .Som med alt skal en fiske mye legg noen lapper eksta i ,skal en ut en 5-10 ganger i året er det strengt tatt ikke nådvendig med topp profft utstyr ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :)

kom også over denne. http://www.sportsbutikken.no/default.pl?showProduct=32205&pageId=329

Jeg er vanligvis litt skeptisk til hele sett når det kommer til topp kvalitet, fordi jeg føler det ofte er sammensatt av av et 100% produkt og et 80% produkt.

Men denne virket lovende.. bortsett fra prisen, men sånn er det jo når man er kravstor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du vil bli fornøyd med settet du har sett på.

Skule jeg valg i den prissklassen vile jeg valg denne snella,hvis ikke 2speed er behøvelig blir den ca 2000kr.Jeg har begge PLD

12 snellene ikke 2speed, tatt ca 120 kveiter med de. Kanon bra snelle noe av den beste sveiva du kan få på ei snelle,

Brummleny forslag på snelle er også ei kanon bra snelle

Begge stengene vil bli best selgere i kveite miljøet

Prey Winder 12 II-Speed Lever Drag Pris 2799

Stenger

Edge 3776 Jigging-T 5,2'/250-400gr Pris 2700

Penn TRQ NANO 5,8" 200.400gr. Pris 2400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Daiwas Saltist leverdrag Hyperspeed med utveksling 7.1:1 er ingen dum ide for de store kjempene i havet. Lawson extrem jigger er bra tilbehør som stang. Har tatt mange store fisk på dette utstyret, og det svikter aldri. Ellers kan du jo prøve sneller som Avet eller Accurate som du garantert blir begeistret for. Det er utrolig bra kvalitet.

Søk litt på ebay - det er bryet verdt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daiwas Saltist leverdrag Hyperspeed med utveksling 7.1:1 er ingen dum ide for de store kjempene i havet. Lawson extrem jigger er bra tilbehør som stang. Har tatt mange store fisk på dette utstyret, og det svikter aldri. Ellers kan du jo prøve sneller som Avet eller Accurate som du garantert blir begeistret for. Det er utrolig bra kvalitet.

Søk litt på ebay - det er bryet verdt

Hvis vi stryker Avet på den lista som omfatter kvalitet til slikt fiske er vi nok på rett spor, med mindre du spesifikk sikter til avet raptor ol? For hva bremsekraft angår når ikke LX,MX,SX,MXL halvveis opp på lista blandt konkurentene.. Og slitestyrken på disse snellene bærer heller ikke preg av å være ekstraordinært sterk, virker som kvaliteten har måttet vike på bekostning av størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg generelt roste Avet i hele deres sortiment, men tenkte da på deres raptor som jeg selv eier og er meget tilfreds med.

Finnes mye bra på markedet idag, men smak og behag betyr også en del. Som feks snellas sveivelengde og grep.

Har i det siste blitt svært gira på Daiwas sneller som innebærer kvalitet og styrke. Bruker feks Hyperspeed Saltist når jeg fisker uer. Med god utveksling er det fort gjort å sveive inn 200 meter sene. Samtidig er den veldig hendig å jobbe selv om den er stor. Denne og Shimano Talica er mine topp 2 når jeg drar ut, sammen med en litt eldre Penn Senator 30-50 lbs havfiskestang er jeg aldri redd for hva som skulle bite på mine agn og kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei

ER dette en stang i samme gate som f.eks OTI Fathom Blade og Spinal til Kveite fiske =?

eller blir dette for tynne greier ?

http://www.tackledirect.com/van-staal-vsj56-270-spinning-jig-rods-vsj58-325.html

likte veldig at de var nedsatt fra 269 til 129 $

Har nettopp fått 2stk Van-Staal stenger fra Tackledirect de er meget gode til kveitstenger kan på det varmeste anbefales.Venter på 5nye som er på vei nordover med ups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp fått 2stk Van-Staal stenger fra Tackledirect de er meget gode til kveitstenger kan på det varmeste anbefales.Venter på 5nye som er på vei nordover med ups.

Da var 5stk Van Staal VSJ56-270 levert av bring.Ble ca 1165 kr pr.stk med moms+forenklet gebyr til posten .Jeg fikk første stanga for ca 2 mnd. siden det er bare å melde at det er vanedannende og bruke den.Tatt ca 25 kveiter på den ingen større en ca 30+ fungerer helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var 5stk Van Staal VSJ56-270 levert av bring.Ble ca 1165 kr pr.stk med moms+forenklet gebyr til posten .Jeg fikk første stanga for ca 2 mnd. siden det er bare å melde at det er vanedannende og bruke den.Tatt ca 25 kveiter på den ingen større en ca 30+ fungerer helt topp.

Hvor lang tid brukte de på å sende dem over hit etter du bestilte ?

Tackle directe har vært raske med stenger og sneller, men litt tregere på annet utstyr jeg har bestilt.

Jeg reiser nordover om 20 dager så jeg er usikker på om jeg får med den opp da.

Endret av Holmberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stengene ble send 27 mai,de var i Danmark på 2 dager etter.Send fredag 31 mai e.m fra oslo.Levert 4 juni kl.1030 på døra.så har du 20 dager går det bra.Med ei talica 10 2speed med full snelle med braid er komboen ca 850 gram.Trenger du merre info send en Pm så svarer jeg i løpet av kvelden

Stengerne ble bestilt sent lørdag 25 mai

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.