Gå til innhold
Fiskersiden

Tidligfiske Bjøra 2013


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Det nærmer seg med stormskritt og vi må vel, tradisjonen tro, ha en tråd i år også.
Jeg reiser oppover på ettermiddagen den 16., men det vil være folk på Storskogmo fra åpningen. Vi har fått inn en ny kar på laget i år som vil ta seg av starten.
Selv vil jeg være tilstede fra 16. til 20. Etter oss kommer JoDo med et lag.


Det har vel ikke vært noen skikkelig vårflom enda så i år kan vel alt hende i forbindelse med vannføring.




Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg med stormskritt og vi må vel, tradisjonen tro, ha en tråd i år også.

Jeg reiser oppover på ettermiddagen den 16., men det vil være folk på Storskogmo fra åpningen. Vi har fått inn en ny kar på laget i år som vil ta seg av starten.

Selv vil jeg være tilstede fra 16. til 20. Etter oss kommer JoDo med et lag.

Det har vel ikke vært noen skikkelig vårflom enda så i år kan vel alt hende i forbindelse med vannføring.

+50 m3 no, og Bjøralaksen sige inn i NamsOsen. Vi har fått i stand ei avtala på at vi møtes på Storskogmo den 14 på ettermiddagen. Han sku sjå om han ikkje fekk ti te å bli nokre daga samen med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg.......var nettopp ute for å teste døggis bestanden og de er der. Tok en håndfull og ga meg, venter på regn for å sette inn støtet på døggis-fronten. Ser ut til at det blir rikelig med vann i Bjøra til åpningen. Og da fisker Storskogmo bra. Dere suser i ett par innen den 20.

Bjøra-føret blir helt topp, kansje litt mer vrient å komme seg ned der nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så noen bilder i dag - dere mangler ikke vann. Ser helt perfekt ut og nå begynner det vel å grønnes også :-)

Ryktene skal ha det til at humlene suser, så da suser det vel i noen laksesneller etterhvert også.

Knæk og bræk Lars (og hils alle kjente)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som tidligere år dette. Er bare pingviner, svensker og NilsMaster som fisker i Bjøra fra 15-23 mai. Nei, Bjøra-laksen må ha 6-7 grader den, og kjenne at det oser gammel fyll over hele elva. Og noen forferdelige odører som kommer drivende oppover elva fra Storskogmo, etter at de skrullingene som holder til der, har fortært noe e-coli befengte beverpølser og noe kreosot de omtaler som whiskey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sitter jeg i bilen på tur nordover. Med laksebørsen ute av drift blir dette litt som i gamle dager, med ryktebørs i steden for laksebørs.

Du får prøve denne laksebørsen:

http://212.125.211.23/FR/?ID=748/

Så langt har det bare blitt innrapportert to sjøørreter...

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja ja GT, du har altså ikke skiftet medisin siden ifjor. Men eg er enig om den "whiskeyen", tror dog ikke det er kreosot. Dette er left-overs når kreosoten er ferdigkokt. Jeg har lovet blanda gjeng (vestlending +trøndere) laks innen 20., og det tror jeg de klarer hvis bare isen forsvinner fra elven. Hørte at det igår lå issørpe rundt på elvebredden, midt i blinken for en GT. Du må nok kjøpe isen når du kommer så seint som den 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja ja GT, du har altså ikke skiftet medisin siden ifjor. Men eg er enig om den "whiskeyen", tror dog ikke det er kreosot. Dette er left-overs når kreosoten er ferdigkokt. Jeg har lovet blanda gjeng (vestlending +trøndere) laks innen 20., og det tror jeg de klarer hvis bare isen forsvinner fra elven. Hørte at det igår lå issørpe rundt på elvebredden, midt i blinken for en GT. Du må nok kjøpe isen når du kommer så seint som den 23.

Ideelt dette jo. 5 års flom. Gammel-Erik og Stig tar Flasnes-, Røttesmo- og Skjørland-valdene i løpet av 15 minutter på denne vannstand. Og marksboksene dine, Jodo, er vel allerede passert Namsos, vil jeg tro. Får håpe flommen tar med seg bever, støinger og annen som skal ut i fjorden, og. Nei, 23 blir knall den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt dette jo. 5 års flom. Gammel-Erik og Stig tar Flasnes-, Røttesmo- og Skjørland-valdene i løpet av 15 minutter på denne vannstand. Og marksboksene dine, Jodo, er vel allerede passert Namsos, vil jeg tro. Får håpe flommen tar med seg bever, støinger og annen som skal ut i fjorden, og. Nei, 23 blir knall den.

Nei, helvete, nå har gammel-bævvern kommet ut av hiet også! Trodde den var begravet under et harskt smørberg ett eller annet sted :)

Får vel advare NilsM nede på Heimvaldet om å følge med oppstrøms, og unngå det verste vrak-og tomgodset!

Får ikke å snakke om å snøre vaderne godt oppunder armene skulle smektende banjotoner komme smygende nedover elvedalen.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banjoen er selvsagt med. Og du kan tenke deg når Oteren og undertegnede får i oss 20 liter med cider. Da holder det ikke med vadere. Polstret sovepose i beverskinn, mulig. Og mulig vi kan bytte bort noe cider mot pølser.

Nå er gutta snart på vei, to arbeidsdager. Og så grøftefyll. Be NilsMaster sette opp not, for han kommer til å bli en holden man på tomgods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå liksom idag da som er frist får å få den første laksen opp av Bjøra. Skjønner det er vanskelig når den pumper i 100+. Mye vann å finne noen få storlakser i. Men må nå være knallbra på "bølgen" på Storskogmo og flaten oppom. Båtplassen på Fallet har jeg ikke sett på så stor elv, skulle gjerne gjort det. Men alt er vel prøvd i det vie og det breie, resten blir å vente på lakseflaks. Sikkert er det at hver gang man er utpå elven er man nærmere det første hugget, så stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elva er rett og slett nydelig JoDo.

Vi har nå tatt en liten pause etter et sveip fra grensa til båtstøa. Nå står Wagnersteinen og Fallet for tur.

Ofret ei vadebukse har vi også gjort, så nå smeller det.

Eller ikke.................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.