Gå til innhold
Fiskersiden

Fluebindersett, nybegynner...


Nosfebern
 Share

Recommended Posts

Jeg har alltid vært den typen som meiter og sitter rundt bålgropa å ljuger og koser meg, eller står ved vannet og denger bly/fluedupp. Kan til og med hende at jeg har påstått at å tre på seg vadere og labbe ut i vannet etter fisken er juks ved noen anledninger. Men etter mange år av å prøve å unngå fluestenger med alt utstyr og tilhørende komplikasjoner/besettelser det medfører, så skjedde det altså, Sage Approach #5 og Simms Freestone vadere. Det var nesten nødt å skje før eller siden så mye som jeg fisker tross alt. Og jeg må bare innrømme at jeg angrer litt på at jeg ventet så lenge på å tre inn i denne dimensjonen av fisking, og nå som jeg omsider har gjort det, må det også innrømmes at jeg liker det, liker det alot!

Ehhm ja, back on topic, jeg er altså rykende fersk hva fluefiske angår, men en akutt observasjon er at jeg ikke kan stikke bort til "sporten" og kjøpe den samme fluepakka med de samme fluene gangpågangpågang for så å bruke opp noen få fluer fort og la resten ligge nesten ubrukt, siden jeg bor på bygda og det hele.

Så jeg har altså lyst å prøve å binde mine egne fluer. Det store problemet er vel at jeg har ingen anelse hvor skal begynne når det kommer til utstyr og materialer, så jeg tenker det at ett fluebindersett må være et godt utgangspunkt hvor jeg får nødvendig utstyr samt litt materialer i en pakke.

Jeg har sett på f.eks skittfiske sitt sett, men det ser ut til at det har "alt" man trenger til "alle" slags fluer, vått/tørt, søtt/salt, ørret/sjøørret/laks, og mere til. Og det er ikke akkurat hva jeg kunne tenkt meg, men det jeg kunne tenkt meg derimot, det er en pakke myntet mest mot ørret i ferskvann siden det er hva 90% av mitt fiske består av.

Så spørsmålene; finnes det slike mer spesifikke fluebindersett for ørret i norske nettbutikker, og kan noen vennligst peke meg i riktig retning med noen anbefalinger? Eller er det slik at mange av materialene kan brukes om hverandre for forskjellig fiske? Det finnes jo sånt ett hav av materialer å velge i at jeg blir bokstavelig talt sjøsjuk...

Endret av Nosfebern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en god investering! Hadde jeg vert deg så hadde jeg kjøpt meg et Orvis Fluebindersett... da får du både verktøy og materialer av god kvalitet...

http://www.orvis.com/store/product_search_tnail.aspx?dir_id=1273&group_id=10135&cat_id=10136&subcat_id=6176&nav=14543

Vist du leter litt så finner du sikkert en norsk nettbutikk som fører disse settene... Ebay er også et godt alternativ. Det tar ikke stort lengre tid om man bestiller seg eg sett fra England kontra norge.. Når jeg bestilte mitt for noen år siden tok det 4 dager før det lå i postkassen.

Du kommer til å bli sittende mange kvelder å kose deg med denne hobbyen! En ekstremt god følelse å få første fisken på selvbundet flue også :) Lykke til! :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipset Alexander! :)

Jo mer jeg søker, jo mer ser det ut til at det må bli noe slikt, altså et "heldekkende" sett. For etter en del reviews å dømme har de store begynnersettene blant annet bedre stikker og annet verktøy enn de mer dedikerte settene for kun ørret f.eks. Det ser ihvertfall ut til å være et kjennetegn for alle merker jeg har funnet, samt for de settene som er komponert av butikkene selv.

Jaja, får vel bare begynne i en ende og stupe i det da som vanlig! :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orvis har forskjellige sett. Blant annet et ferskvannsett som er fint til nymfer, tørrfluer osv... De har også et saltvannsett som går mer på streamere, jiggys osv.

Førstnevnte er vell det mest aktuelle for din del.. forsto det sånn at du var ute etter et sett du kunne binde ferskvansfluer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forstått meg riktig, men jeg ser flere skriver at bindestikka ikke holder noe særlig og må justeres hele tiden. Man får ikke ikke med whipfinisher heller. Så det ser ut som at de fleste som har skrevet et review om ferskvannsettet er ganske skuffet.

Men det største settet de har får en del mer skryt, og det har litt mer verktøy, så muligens går jeg for det settet istedet, vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jo mer jeg søker, jo mer ser det ut til at det må bli noe slikt, altså et "heldekkende" sett."

Hei.

Den troa på at du har et heldekkende sett kommer til å vare ca to timer, så trenger du mer.

Jeg har sett på de to setta som er nevnt, og begge er egentlig gode. Materialutvalget er noe bedre i settet fra orvis mtp ørretfluer da det har haclefjær av litt bedre kvalitet, men ellers er de ganske like. Stikke av bra kvalitet er det viktigste, da det er den som koster mest. Whip finish tool trenger du egentlig ikke, det er mange som bruker hullet i skaftet på dubbingnåla til dette, eller ei kulepenn. dette er en enkel metode, jeg kan komme tilbake med en beskrivelse når du trenger den. Det første du trenger mer av vil være div typer dubbing. Den selges i små poser, og koster typisk 20-30 kr pr pose. Kroker trenger du mer av ganske fort også. Av hanenakker så er god tørrfluekvalitet ganske dyre, Men det er mulig å få pakker med to halve av forskjellig type. Orvissettet har to som er essensielle, grissley og brun (fox red). Her kan du supplere med billige indiske eller kinesiske nakker, de er gode nok til nymfer og mange tørrfluer de også. Generelt bør du budsjettere med en tusenlapp i tillegg til prisen på et sett den første tiden.

hvis det finnes en god forretning i nærheten av deg som har bra utvalg av fluebinderutstyr, så ville jeg kanskje starta der i stedet. da har du mulighet til å få litt tilpasning av settet, og litt starthjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største Orvis settet burde holde dersom man eg nybegynner... etterhvert som du går tom for kroker og materiale så stikker du på den lokale sjappa og kjøper det du trenger enkeltvis.... Bindestikkene til orvis pleier og holde en bra standard.. når du er litt mer viderekommen kan du jo gå for noe slikt ? http://www.orvis.com/store/product.aspx?pf_id=527e

Meget fornuftig pris og god kvalitet :)

Endret av Alexander Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hadde jeg vert deg så hadde jeg funnet 2-3 fluer som fisker godt for deretter å lete opp videoer/oppskrifter på dem. Og så kjøpe materialene og det mest grunnleggende verktøyet som bindestikke, saks, hackelklemme, lakk og trådholder. Det viktigste er en god bindestikke jeg ville valgt en til CA.1500. Hvis du finner ut at fluebinding er noe for deg så vil du raskt ønske mer materiale og bedre/mer utstyr. Gratulerer med en ny verden innen fisking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

hei

vurderer og prøve meg på denne formen for rekreasjon etter endt fisketur og forberedende før en tar en tur med gutta, osv

ser att Skittfikse har en megadeluxe pakke til salgs, http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FLUEBINDING/Fluebindersett/Alle/Fluebindersett---MegaDeluxe-Starter-Kit-Verdi-kj%C3%B8pt-l%C3%B8st-2300---125906-p0000057262.aspx

er denne noe for en nybegynner, har man ca alt man trenger så man slipper handle inn altfor mye sånn ekstra helt i starten:P(og jada jeg veit av erfaring att det kommer mye greier i ettertid)

men tenkte det kunne være morro og prøve seg litt på binding av fluer, for da kan man finne seg ett par man veit fungerer også lage disse i ønsket strl og utføring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da har jeg vært "fluebinder" i ett par døgn og fått til noen fluer

Hareøre nymfe føler jeg att var "lett" og få dreisen på, maur kløna jeg med hakle surringa, og på døgnflua føler jeg att jeg har laaang vei og gå:P Fikk ikke til hale greiene mtp de skal sprike og hakle var stresss, regner med m ett paråtjue fluer så sitter det:p

Legger ved bilder av de som var fine nok til og komme på skjermen

post-28759-0-59674000-1380410818_thumb.jpost-28759-0-97882000-1380410845_thumb.jpost-28759-0-53783200-1380410867_thumb.jpost-28759-0-90683700-1380410893_thumb.jpost-28759-0-64804900-1380410907_thumb.jpost-28759-0-06022100-1380410921_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.