Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Atnaelva?


 Share

Recommended Posts

Hei godtfolk!
Tok turen her ei dag dag innom Atnaelva, kjørte fra Solhaugen camping og videre oppover i elva. Kjørte strekningen fra Solhaugen camping og opp til Atnabrua, så mange fine partier av elva her, prøvde meg også på noen kast med spinnere uten hell.
Noen som har erfaring med fiske i Atnaelva? Går det mye fin ørret i denne elva, og evt når er fisken mest på "hugget"?
Håper på svar :)
Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann! Velkommen som ny bruker på forumet. Jeg har fisket en del i Atnaelva, siden familien har hytte 8km opp i skauen ovenfor elva. Jeg har fiska mest på to plasser i elva, den første litt sør for Setningsjøen og et parti litt lenger ned i elva. Jeg fisker for det meste med mark og søkke. Jeg får en del fisk på det. Deriblant mye fin steikefisk, men det blir også noen harr. Min personlige ørretrekord fra elva og generelt er forøvrig et flott eksemplar på 820gr.

Det blir med noen års mellomrom tatt ørreter på opp mot og litt over 4 kg i denne elva. Det er først og fremst ved nattfiske med wobbler i dype kulper og høler at disse blir tatt. Men fisk på opp mot 1 kilo forekommer stort sett hvert år. Jeg har sett det er blitt tatt èn ørret foreløpig i år i elva på 1.1 kg.

Hvis du leser min turrapport fra 17.mai i fjor kan du se noen flotte fisker fra de mest "brukte" og lett tilgjengelige fiskeplassene langs elva. https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=62303&hl=atnaelva

Det skal også sies at jeg foreløpig ikke har fått meg til å utforske de nordligere delene av elva som du har vært i, desverre, men håper å få til noen turer dit ved noen seinere anledninger.

Og hvis du vil ha noen tips om andre aktuelle fiskeplasser litt lenger sør i elva også så er det bare å ta kontakt på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt noen turer i denne elva for noen år siden. Mange vakre områder. Er du forsiktig kan du ofte se ørreten i det klare vannet. Det var nok bedre fiske her for en del år tilbake, men absolutt mulig å få noen ørreter over kiloen. Jeg har for det meste brukt mark friline. Har ofte vært best litt sent på sommeren synes jeg, men dette varierer sikkert,,sånn ca fra august.

Endret av Aspen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! ;) Jeg bruker stort sett bare mark i elv. Er nybegynner med fluestanga, men skal begynne å fiske mer med flue. Har endel trening forran meg med fluestanga så får se :P Skal oppover en tur nå i helga så får vi se hva vi kan lure opp av vannet =P



Hatt noen turer i denne elva for noen år siden. Mange vakre områder. Er du forsiktig kan du ofte se ørreten i det klare vannet. Det var nok bedre fiske her for en del år tilbake, men absolutt mulig å få noen ørreter over kiloen. Jeg har for det meste brukt mark friline. Har ofte vært best litt sent på sommeren synes jeg, men dette varierer sikkert,,sånn ca fra august.

Jeg har vært med på å ha hatt en god sesongstart hvertfall, så lenge vannføringa er grei. Har opplevd tålelig bra august fiske også. Men står igjen å utforske enda mer av tidspunkter på døgnet osv for min del.

Det ble jo også tatt en ørret på 3,5 kilo den 1.juni i tillegg til en på 1.1.

Endret av Hunndøling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vart bare 4-5 harr på meg, alle rundt 250 gram. Har aldri fått så "mye" harr på denne strekningen før. Litt skuffende at jeg ikke fikk no ørret. En annen jeg kjenner fiska i elva litt lenger opp i helga og fikk stort sett bare pen steikefisk, utenom en som var litt større og penere, den var 820gram.

Å ja, kult! Skitt fiske! Ei hel uke hørtes bra ut! Gi lyd fra deg om hvordan det gikk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg skjønner! Jeg og kompisen min fikk også en god del harr, også de rundt 250-300 gram. Harren beit på både spinnere, wobblere og mark. Fiska en god del ved Tangen bru, hvor det beit på mye fisk, mye smått også. Den største ørreten på turen tok vi ved Tangen bru med wobbler, 600 gram og knallrød i kjøttet! Virker som en veldig fiskerik og spennende elv, turen ga definitivt medsmak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.