Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner fluefiske!


Langlie
 Share

Recommended Posts

Heisann, jeg tenkte jeg skulle prøve ut fluefiske ettersom jeg begynner å bli passe lei av å kaste sluk, mark og dupp etc.

mitt mål er å fiske ørret i elv og vann, men har egentlig ikke peiling på hva jeg trenger av utstyr, hvor mye jeg burde legge i osv.

noen som kan gi meg noe kjappe tips om hva jeg burde kjøpe og evnt hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det fisket du beskriver passer nok ei stang på 9fot i #5.

Det finnes endel helt ok sett med alt inkludert rundt om, men du bør legge i 300kr ekstra for et bra snøre. Bruk det snøret du får med til kastetrening på asfalt.. De fleste stenger i slike sett er helt greie og snella er helst noe man oppbevarer snøret på når det kommer til ørret under kiloen.

Skittfiske.no har sikkert noen rimelige sett. SA Aircel flytesnøre kjøper du hos Salarsport.no for 299kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Fluestenger-og-sneller/Alle/Scierra-HM4---XDP-enh%C3%A5nds-fluepakke-Kj%C3%B8pt-l%C3%B8st-kr-2198---136498-p0000067872.aspx

er den grei for å starte med?

ser det er forskjellige typer snøre jeg kan tilpasse den med, hva er forskjellen på "Flyt" og "Int" snøre?

og hvilke typer fluer børr jeg ha nå på fiske i elver/vann i midtnorge?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt mye positivt om sierra, så tror det der er en fin pakke for deg :) "int" line er ei line som synker rett under overflaten, slik at den glir lydløs og uten bølger like under overflaten. flyt er flyt, den ligger oppå og brukes til tørrflue foreksempel ;)

hvilke fluer du skal velge er vanskelig, se litt på fluene rundt deg når de vaker, hva spiser fisken? caddis og små streamere er gode i elver. noen maurimitasjoner (flyge) kan være lurt å ha. se litt rundt deg hva som fyger, og finn lignende i butikk eller lag slike :) skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på denne: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Fluestenger-og-sneller/Alle/Scierra-HM4---XDP-enh%C3%A5nds-fluepakke-Kj%C3%B8pt-l%C3%B8st-kr-2198---136498-p0000067872.aspx

er den grei for å starte med?

ser det er forskjellige typer snøre jeg kan tilpasse den med, hva er forskjellen på "Flyt" og "Int" snøre?

og hvilke typer fluer børr jeg ha nå på fiske i elver/vann i midtnorge?

Her har du en liten innføring i liner og slikt: http://www.hooked.no/artikler/fluelineskolen-episode-1-generelt-om-flueliner

Typer av fluer varierer litt fra sted til sted. Men endel ulike døgnfluer, vårfluer, maur og ulike klekkere. Bor du i nærheten av en ok sportsfiskebutikk bør de kunne hjelpe deg med et bra utvalg.

Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det settet i #5 så er det greit. Over i #6 blir det overkill. Til ørret i elv og vann om du ikke skal opp i forblåste fjellvann så kan #4 være det rette. Jeg bruker # 3/4 eller #5 etter sjøørret i elv og det er null stress å lande fisk på 2kg på slikt utstyr.

ØØØØ bor ikke du i haugesund? bruker selv #8 line og synes det er perfekt til de vær forhold som vestlandet skjenker oss i rikt monn.Har flere stenger men det er nesten altid 8'n som brukes.

Til trådstarter sjekk ut din nærmeste butikk. Spørr om de har demonstrasjons kveld eventuelt eller allerhelst, ta kontakt med fiskeforening, fiske klubb, jakt og fiske forening om de har kastekurs.Der er det oftest mulighet til å prøve litt av vært.

Er litt sånn sirævet i mine valg av utstyr, det meste du får kjøpt klarer du å kaste med og få fisk på. Det som oftest er problemet med ferdige pakker er at snøret som følger med, oftest ikke passer stangen i det hele tatt. 1-2-3 klasset for lavt er som regel normen.Ofte er billig stenger blaute og litt vinglete.Legg litt penger i stang og litt penger i snøre. Styr unna grafittsneller ellers så er det meste av billige sneller godt nok til å begynne med.

NB NB NB NB!!!!! Starter du å kaste på egenhånd, lærer du deg fort feil som seinere blir svært vanskelig å få vekk.Gå enten på kaste kurs (det beste) eller få en som kan fiske med flue til å lære deg. Det er særdeles nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB NB NB NB!!!!! Starter du å kaste på egenhånd, lærer du deg fort feil som seinere blir svært vanskelig å få vekk.Gå enten på kaste kurs (det beste) eller få en som kan fiske med flue til å lære deg. Det er særdeles nyttig.

Kan ikke understreke denne godt nok.........

Har holdt endel kastekurs og fy søren så vanskelig det er å få vekk kastefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.