Gå til innhold
Fiskersiden

SalMar/ERT-prosjektet 2013


MrVolcom
 Share

Recommended Posts

I år som i fjor skal det gjennomføres skjellkontroll av laks i regi av Elvene Rundt Trondheimsfjorden (ERT) og SalMar. Prosjektet inkluderer flere av Trøndelags elver, hvor prøvetakningen foregår i sportsfiskesesongen av sportsfiskere.
Prosjektet er igangsatt for å skaffe en oversikt på andel rømt oppdrettslaks i trønderske elver i sportsfiskesesongen. Prøvene er basert på fiskeres fangst (avlivet) i fiskesesongen og prosjektet gir derfor ikke uttrykk for andelen oppdrettslaks i elvene under gytesesongen. Skjellprosjektet blir som i 2011 og 2012 hvor sportsfiskerne tar en skjellprøve fra laksen sin, legger skjell direkte i skjellkonvolutt og fyller ut informasjon om fisken på konvolutten. Fyll gjerne ut så mye dere kan, og fiskens lengde er et viktigere tall for meg enn vekt, men vil gjerne ha begge målene :)

Analysene og rapportering blir gjennomført av Veterinærinstituttet.

For dere som ikke kjenner til prosjektet fra tidligere, finner du tråden om fjorårets prosjekt her: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=62232#entry723501

I siste innlegg i tråden finner dere også link til sluttrapportene fra 2012.

Disse 6 elvene er med i 2013-prosjektet:

  • Nidelva
  • Gaula
  • Orkla
  • Skauga
  • Verdalselva
  • Stjørdalselva

Ansvarlige i de ulike elvene har fått utdelt skjellkonvolutter, og de skal være tilgjengelig langs elvene (litt ulikt fra elv til elv, ta kontakt med elvas lokale bestyrere), sammen med postkasser. Brukt helst de nye konvoluttene som vi delte ut i fjor eller de fra i år, men gamle konvolutter fra tidligere år fungerer selvsagt også.

SMS-tjenesten vi startet med i fjor, hvor fiskeren fikk tilbakemelding på klassifisering via SMS, har vi videreført også i år. Vil du ha svar på fisken din, så husk å skriv på mobilnummer på konvolutten.

Prosjektperioden vil vare hele laksesesongen, fra imorgen (1.juni) til ut august. Alle prøver må være mottatt hos oss innen senest 15.sept for å bli med i prosjektet. Et av poengene med dette prosjektet er at det gir en fortløpende oversikt over innslag av oppdrettslaks igjennom sesongen. Send gjerne inn prøvene dine fortløpende. Hvis du tar ikke har anledning å legge skjellprøven i postkasser som er satt opp langs elvene, kan du sende prøven direkte til meg i vanlig post på:

Veterinærinstituttet /v Bjørn Florø-Larsen,

Pb 5695

7485 Trondheim

Eventuelle spørsmål angående analysene/SMS-tjenesten kan rettes til meg på : bjorn.floro-larsen@vetinst.no eller via en pm her på FS.

Spørsmål rettet direkte mot prosjektet kan sendes til : post@elvene.no

Spør gjerne hvis dere lurer på noe, så skal jeg få lagt ut PDF-en min fra i fjor angående hvor/hvordan en skjellprøve skal tas i neste uke.

Da er det i skrivende stund ikke mer enn drøye 8 timer til sirkuset starter, så jeg håper de første prøvene havner i postkasser allerede i løpet av natta!

Ønsker dere alle skitt fiske, og oppfordrer alle til å sende inn prøver fra fangstene sine for å bidra til forskningen :)

Mvh

Bjørn Florø-Larsen

Veterinærinstituttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Da er sesongen over for laksefiske i deltagerelvene fra Trøndelag i dette prosjektet. Prøver kommer det fortsatt inn til oss. Vi analyserer prøver frem t.o.m. mandag 16.sept, og svarer ut på både sms og ukesrapport. Har du noen skjellprøver som ligger hjemme enda fra årets sesong fra Nidelva, Verdalselva, Gaula, Orkla, Skauga eller Stjørdalselva? Flott hvis du da leverer dem i postkasser langs elvene, til lokal forvaltning eller sender det i posten til meg så fort som mulig:

Veterinærinstituttet /v Bjørn Florø-Larsen,

Pb 5695

7485 Trondheim

Tusen takk til alle dere som har bidratt med prøver så langt i årets sesong! Skal poste en link her i tråden når jeg har fått ferdigstilt rapport fra årets prosjekt :)

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.