Gå til innhold
Fiskersiden

Fluestang, størrelse?


Hulkibulk
 Share

Recommended Posts

Hei!

Skal begynne med fluefiske etter ørreten. Alltid drømt om å lære meg dette, men aldri hatt penger til utstyr! Nå har jeg fått masse feriepenger og derfor planlagt å få gjennomført drømmen :P

Tenkte jeg skulle gå for Guideline Fario, men er litt usikker på om jeg skal gå for 8,6" eller 9" blir ei #5 stang. Noen som har erfaringer med de to forskjellige lengdene? Er helt nybegynner, bare tatt i ei fluestang i butikken. Noen andre stenger av samme kvalitet/bedre til ca. samme prisen noen av dere som har testet litt utstyr heller ville anbefalt? Er fullstendig klar over at jeg ikke trenger en slik stang til å komme igang, da det er bortkastet om jeg i tilfelle ikke skulle like fluefiske, men dette er som sagt noe jeg har ønsket å starte med i sikkert 4-5år kanskje lengre enn det også, så ønsker ei stang jeg kan ha maks glede av fra starten av, og som jeg slipper å bytte ut de første 3-5årene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Eikre Fly Fluvius 9' 5M er ei veldig bra allround ørretstang, hyggelig pris også. Må være 5M varianten, ikke den som heter bare 5, den har en helt annen aksjon.

Denne stanga sammen med ei Danielsson Classic Dry Fly og et Guideline 4Cast #5 snøre er min anbefaling.

Vet at mange er svært godt fornøyd med Fario, etter min smak har den for dyp aksjon. Men nå liker jeg raskere stenger, Fluviusen er reservestanga mi, den jeg normalt bruker er ei Hardy Zenith 9' #5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Fario 9' #5 og den er knall god! æ vil anbefal den som e 9' kontra 8,6' ! men også Guideline Exceed e ei knall go stang som e ganske rimelig, Og der får du MY stang for pengan! ellers så vil æ anbefal dæ et Guideline Presentation snøre i #5 det snøre har en kortere klump på rundt 8 meter og er mye lettere og lære seg å kaste med, enn hvis at klumpen er rundt 10 meter eller mer.. :D Lykke te!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Strålende fornøyd med min Guideline Fario 8,6' #5 :)

Sammen med Presentation snøre og Hends Camou fortom har du en vinnerkombinasjon for ørreten;)

Har ikke selv prøvd 9' #5, men gikk for 8,6' #5 etter å ha lest tester rundt omkring der 8,6' ble fremhevet.

Ellers har du, som Granbo jr nevner her, Exceed stengene som er god verdi for pengene.

En kamerat fisker med Fluvius 4M og SA Mastery VPT snøre, som gjør denne stangen helt fantastisk å kaste med!

Har du pengene til det, er det få stenger som får så mye skryt i butikkene som Hardy Zenith stengene, og dette virker som en ganske så grei stang som funker i de fleste situasjoner. Men her har jeg ingen egen erfaring, bare skryt fra selgere:) (Favoritten deres er at de utfordrer deg til å prøve å "knekke" stanga ved å bøye stangtuppen så mye som du klarer:) )

Uansett hvilken du går for av disse stengene tror jeg du blir fornøyd, i det minste kombinert med rett snøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er bedre å bruke litt penger på en god stang som fario enn å kjøpe mange rimelige drittstenger til startpakkeaktig egenskaper.

Jeg skulle ønske jeg styrte unna billige løsninger som førte til at jeg har mange drittstenger og sneller, men da tør jeg å låne de bort og:).

Ta 9" for allrounder lol, du har nok kjøpt allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.