Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt utstyr! Stang snelle og 250m sene til ca 3000!


andersd91
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Har hørt mye bra om dette forumet fra venner av meg, så tenkte å slenge inn et lite innlegg for å få litt profesjonell hjelp! :)

Har i dag et relativt utdatert havfiskesett med en ambassadeur snelle som begynner å synge på siste vers... Jeg har derfor bestemt meg å kjøpe meg et nytt sett til ca 3000 kroner! Har sett mye rundt på nettet og funnet flere pakker, men for å være helt ærlig så vet jeg ikke helt hva jeg skal se etter. Har hytte på Helgelandskysten og har årlige fisketurer til Lofoten så utstyret må tåle en støyt! Utstyret kommer til å bli brukt til havfiske på 40-200 meter. Er opptatt av å ha en snelle som er god å sveive og en relativt kraftig stang som tåler pilker på ca 500 gram! Er åpen for alle forslag og setter stor pris på all hjelp jeg kan få! :D

Anders!

Endret av andersd91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker selv på Helgeland :) hvor holder du til?

Iallefall, man får ikke det sykeste på markede for 3000kr men man for noe ganske brukbart.

Hvis dette hadde vært mitt budsjett og dine kriterier hadde vært mine hadde jeg gådd for en snelle med 2gir og en ganske heavy stang.

Snelle: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Tightline/Alle/Tight-Line-GTR-T20-II-Havfiskesnelle-med-2-speed-gir-system-134979-p0000066350.aspx dette er en snelle anbefaler og mener den er på høyde med shimano tld 20II A som koster 3500.

Stang: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Savage-Gear/Jig-Stick/Savage-Gear-Jig-Stick-6-6--20-40lbs-For-multiplikator-133393-p0000064762.aspx har bestilt denne selv og tror jeg blir fornøyd :)

Snøre : http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Multifilament/PowerPro-Depth-Hunter/PowerPro-Depth-Hunter-300m-Nyhet-2012-134997-p0000066368.aspx denne sena har forskjellige farger for hver 10'ene meter, så det blir lett å finne storseistimen osv :)

Dette hadde jeg bestilt iallefall, setter pris på andre synspunkter på valgene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker selv på Helgeland :) hvor holder du til?

Iallefall, man får ikke det sykeste på markede for 3000kr men man for noe ganske brukbart.

Hvis dette hadde vært mitt budsjett og dine kriterier hadde vært mine hadde jeg gådd for en snelle med 2gir og en ganske heavy stang.

Snelle: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Tightline/Alle/Tight-Line-GTR-T20-II-Havfiskesnelle-med-2-speed-gir-system-134979-p0000066350.aspx dette er en snelle anbefaler og mener den er på høyde med shimano tld 20II A som koster 3500.

Stang: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Savage-Gear/Jig-Stick/Savage-Gear-Jig-Stick-6-6--20-40lbs-For-multiplikator-133393-p0000064762.aspx har bestilt denne selv og tror jeg blir fornøyd :)

Snøre : http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Multifilament/PowerPro-Depth-Hunter/PowerPro-Depth-Hunter-300m-Nyhet-2012-134997-p0000066368.aspx denne sena har forskjellige farger for hver 10'ene meter, så det blir lett å finne storseistimen osv :)

Dette hadde jeg bestilt iallefall, setter pris på andre synspunkter på valgene :)

Tusen takk for svar! Holder til helt ytterst på Helgelandskysten på Myken! Leste litt rundt pg virker som en god snelle, men har den senefører? :)
Tusen takk for svar! Har egentlig bestemt meg for å kjøpe utstyr her hjemme i Norge men ut fra det jeg har lest så virker det som mye snelle for pengene! Er det 25% mva på fiskeutstyr? Endret av andersd91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker selv på Helgeland :) hvor holder du til?

Iallefall, man får ikke det sykeste på markede for 3000kr men man for noe ganske brukbart.

Hvis dette hadde vært mitt budsjett og dine kriterier hadde vært mine hadde jeg gådd for en snelle med 2gir og en ganske heavy stang.

Snelle: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Havfiskesneller/Tightline/Alle/Tight-Line-GTR-T20-II-Havfiskesnelle-med-2-speed-gir-system-134979-p0000066350.aspx dette er en snelle anbefaler og mener den er på høyde med shimano tld 20II A som koster 3500.

Stang: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Hav-og-trollingstenger/Savage-Gear/Jig-Stick/Savage-Gear-Jig-Stick-6-6--20-40lbs-For-multiplikator-133393-p0000064762.aspx har bestilt denne selv og tror jeg blir fornøyd :)

Snøre : http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sene/Multifilament/PowerPro-Depth-Hunter/PowerPro-Depth-Hunter-300m-Nyhet-2012-134997-p0000066368.aspx denne sena har forskjellige farger for hver 10'ene meter, så det blir lett å finne storseistimen osv :)

Dette hadde jeg bestilt iallefall, setter pris på andre synspunkter på valgene :)

Å si at GTR-T20 er på høyde med TLD er vel kanskje å ta i litt... Betydelig høyere kvalitet på TLD... GTR-T20 holder i 2-3 år før den er skranglete og begynner å hoppe på tannhjulene osv... Men helt ok snelle til å begynne med.

Tusen takk for svar! Holder til helt ytterst på Helgelandskysten på Myken! Leste litt rundt pg virker som en god snelle, men har den senefører? :)

Tusen takk for svar! Har egentlig bestemt meg for å kjøpe utstyr her hjemme i Norge men ut fra det jeg har lest så virker det som mye snelle for pengene! Er det 25% mva på fiskeutstyr?

Helt kurrant å kjøpe i utlandet. Du risikerer å måtte betale moms ja men hvis du får selger til å skrive ned verdien litt og merke som gave så går det ofte greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for all hjelp! Tror jeg går for GTR-T20 snella og Savage Gear Jig Stick stangen! Godt at det er så mange her inne som vet hva de snakker om! Så litt på sene på komplettfritid butikken i Bodø og lurer på om en 270m scene til 5-600 kroner er veldig mye bedre enn en til 150 kroner? Har dere et spesielt merke dere foretrekker? Berkley, Fireline, PowerPro osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skittfiske skrev selv at de anbefaler snella og at den er på høyde med tld...

Du burde kjøpe multifilament i 28-36mm kommer helt ann på kvaliteten. Du burde ha minst 270m snøre pga du skal fiske på ned mot 200m dyp. Da må du tenke på at du bruler 230m snøre på å komme ned også kanskje ha noen meter til overs. (Slitasje og noe til utras på fisken.)

En annen ting du må tenke på når du bruker multifilament er fortom.

En tykk monofilament / fluorcarbon. Når jeg fisker kveite bruker jeg 1, 5-2, 5m med 0, 90monofilament.

Dette er fordi multifilament ikke tåler noe som helst slitasje mot steiner osv men skal du fiske lange ville jeg ha brukt fortom på 10-15m. Fordi når du fisker dypt blir det en bue på snøre som skrapes mot bunnen.

Knuten du bruker mellom multi til mono kalles albright knot.

Snøreføører trenger du ikke, du lærer deg fort å bruke tommelen til å legge snøre fint..

Snørefører er som oftes det første som blir ødelagt er snøreføreren under storfiskkamp.

Håper dette hjelper. (Jeg fisker i ranafjorden :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skittfiske skrev selv at de anbefaler snella og at den er på høyde med tld...

Du burde kjøpe multifilament i 28-36mm kommer helt ann på kvaliteten. Du burde ha minst 270m snøre pga du skal fiske på ned mot 200m dyp. Da må du tenke på at du bruler 230m snøre på å komme ned også kanskje ha noen meter til overs. (Slitasje og noe til utras på fisken.)

En annen ting du må tenke på når du bruker multifilament er fortom.

En tykk monofilament / fluorcarbon. Når jeg fisker kveite bruker jeg 1, 5-2, 5m med 0, 90monofilament.

Dette er fordi multifilament ikke tåler noe som helst slitasje mot steiner osv men skal du fiske lange ville jeg ha brukt fortom på 10-15m. Fordi når du fisker dypt blir det en bue på snøre som skrapes mot bunnen.

Knuten du bruker mellom multi til mono kalles albright knot.

Snøreføører trenger du ikke, du lærer deg fort å bruke tommelen til å legge snøre fint..

Snørefører er som oftes det første som blir ødelagt er snøreføreren under storfiskkamp.

Håper dette hjelper. (Jeg fisker i ranafjorden :) )

Takk for svar! Bestilte meg akkurat snella og stang som du anbefalte! Må nok booke meg billetter til Bodø snart og prøve utstyret! Tusen takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skittfiske skrev selv at de anbefaler snella og at den er på høyde med tld...

Du burde kjøpe multifilament i 28-36mm kommer helt ann på kvaliteten. Du burde ha minst 270m snøre pga du skal fiske på ned mot 200m dyp. Da må du tenke på at du bruler 230m snøre på å komme ned også kanskje ha noen meter til overs. (Slitasje og noe til utras på fisken.)

En annen ting du må tenke på når du bruker multifilament er fortom.

En tykk monofilament / fluorcarbon. Når jeg fisker kveite bruker jeg 1, 5-2, 5m med 0, 90monofilament.

Dette er fordi multifilament ikke tåler noe som helst slitasje mot steiner osv men skal du fiske lange ville jeg ha brukt fortom på 10-15m. Fordi når du fisker dypt blir det en bue på snøre som skrapes mot bunnen.

Knuten du bruker mellom multi til mono kalles albright knot.

Snøreføører trenger du ikke, du lærer deg fort å bruke tommelen til å legge snøre fint..

Snørefører er som oftes det første som blir ødelagt er snøreføreren under storfiskkamp.

Håper dette hjelper. (Jeg fisker i ranafjorden :) )

Tja nå er det vel ikke så ofte at nettbutikker eller andre selgere skriver: Dette er ikke en særlig bra snelle definitivt ikke like bra som de andre snellene her... Anbefales ikke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Holder til helt ytterst på Helgelandskysten på Myken! Leste litt rundt pg virker som en god snelle, men har den senefører? :)

Tusen takk for svar! Har egentlig bestemt meg for å kjøpe utstyr her hjemme i Norge men ut fra det jeg har lest så virker det som mye snelle for pengene! Er det 25% mva på fiskeutstyr?

Vanligvis slipper du det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.