Gå til innhold
Fiskersiden

Stang til UL fiske


KHB
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg vil bare komme med en stang anbefaling igjen. Denne gange er det til UL fiske, men denne stanga kan så mye mer. Jeg hadde aldri hørt om stanga, men Marius hos Skittfiske mente jeg burde prøve den.

Stanga heter Diaflash Spinning Light 237L-S og er produsert av Shimano. Den er beregnet på kastevekt 0,8 – 8,0 gram! Men Diaflash’en er ikke slaskete og langt spenstigere en min 9 fots Speedmaster 3-15 gr. Selv om den er 30 cm kortere så er den ikke så mye korter fra snellefeste til tuppen, da mye av nedkortingen er gjort i bakkant ( stanga er allikevel fin å kaste med to hender)

Det som gjør denne stanga så utrolig morsom er en utrolig følsom tupp, hvor en ser nappet før en kjenner det i stanga. Derfor er denne stanga perfekt til meitefiske. Du kaster langt og presist med kun krok og mark. Med sluk og spinnere så er stangen helt perfekt opp til 10-12 gr.

Det eneste merknadene jeg har til stangen er at stangringene er så små at en kun får igjennom snøre (sluk låser , duppstoppere må av). Stangen har ikke ”krokhempe” og stangen leveres uten stangtube, kun i trekk.

Men til tross for dette så er dette blitt min foretrukne stang for meite, spinner og sluk fiske fra 0-12 gr.

Og til sist vil jeg også si at de nye ABU haspelsnellene har blitt veldig gode. Har i sommer fisket mye med ABU Revo Premier 10 og denne har faktisk den beste bremsen jeg har vært borti. Så nå er det Fireblood eller Revo jeg tar med meg på tur J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Blitt mer gira på UL-L fiske i det siste, og blitt nå veldig ops på denne diaflashen. Kjøpte meg en beastmaster 180L i starten av mai. Dette kjøpet er det mixet følelse for, jeg angrer masse på at jeg ikke leste og testet mer om UL. Catana 240UL og diaflash er to stenger jeg fikk kjenne etter kjøpet mitt. Nå vil jeg sårt ha de, men samtidig så har jeg blitt veldig glad i beastmastern. Til tross for at den er Light, så er den alt for STERK. Jeg bruker 0.10mm 5,9kg fireline, og kan dra opp stokker med denne comboen.

Jeg var redd UL var for svakt, at det var bare å kutte snøret om man satt fast. Hvordan håndterer du dette?
Også har jeg hørt at diaflash er veldig stiv utenom tuppen, stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Diaflash'en har veldig kraftig rygg og kjapp aksjon. Bøyer seg altså stort sett bare bare i tuppen. Anbefaler monosene, synes det funker best for meg i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Diaflash'en har veldig kraftig rygg og kjapp aksjon. Bøyer seg altså stort sett bare bare i tuppen. Anbefaler monosene, synes det funker best for meg i hvert fall.

Så om jeg vil ha en UL hvor hele stanga bøyer seg burde jeg heller satse på noe annet? Har ikke diaflash, ikke holdt en, ikk kjørt fisk på en så er veldig nysgjerrig. Regner med at det er kjempe gøy, men ser for meg at diaflash ikke er en skikkelig UL spinner stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du er ute etter ei stang som bøyer seg helt ned i korken så er ikke Diaflash'en noe for deg. Når det er sagt så er jo ikke UL ensbetydende med helaksjonsstenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.