Gå til innhold
Fiskersiden

Forslag til god kaste snelle


Orcadian
 Share

Recommended Posts

Hei!

Lurte på om det er noen her inne som har noen forslag til en god snelle? Skal brukes fra land for å fiske makrell, torsk sei etc og det er viktig for meg at det er mulig og kaste langt så mulig pga strømmen her jeg bor.

Men jeg har ikke så mye peiling på hva som er best osv når det kommer til sneller er jeg redd.

Jeg er en aktiv fisker, men har ikke hatt råd til noe "ordentlig" før nå.

Gi gjerne en begrunnelse til hvorfor jeg bør velge den snellen dere sier:)

Og ikke tenk på pris, men trenger selvfølgelig ikke å være av det dyreste, men alle forslag mottas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano har mye bra .Bruker selv Stradic i forskjellige størrelser fra lett ferskvannsfiske til tungt laksefiske .Denne snellen har levert år etter år og kan anbefales på det varmeste .Ikke den billigste i klassen men det får man igjen i mangfold i kvalitet . Rask utveksling og myk gange og innsveivning .Ved tilpasset bruk av multifilament kaster den svært bra .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano har mye bra .Bruker selv Stradic i forskjellige størrelser fra lett ferskvannsfiske til tungt laksefiske .Denne snellen har levert år etter år og kan anbefales på det varmeste .Ikke den billigste i klassen men det får man igjen i mangfold i kvalitet . Rask utveksling og myk gange og innsveivning .Ved tilpasset bruk av multifilament kaster den svært bra .

Hva mener du med tilpasset bruk av multifilament? :) Kikka på den på skittfiske.no nå..Ser veldig bra ut, men kaster den veldig langt, langt eller sånn passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med tilpasset bruk av multifilament? :) Kikka på den på skittfiske.no nå..Ser veldig bra ut, men kaster den veldig langt, langt eller sånn passe?

Den kaster veldig langt om du tilpasser snøredimensjonen til fisket ditt . Skal du fiske i sjøen med en 40 grams slidesluk og bruker for eksempel Power pro 020 er ikke kastelengder på 100 meter urimelig å prestere om du har en stang som matcher .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kaster veldig langt om du tilpasser snøredimensjonen til fisket ditt . Skal du fiske i sjøen med en 40 grams slidesluk og bruker for eksempel Power pro 020 er ikke kastelengder på 100 meter urimelig å prestere om du har en stang som matcher .

Kjempe bra:) Er akkurat det jeg er ute etter. Men kan du anbefale noen stenger som matcher snellen da? Kan fort vekk hende jeg kjøper meg ny stang i samme slengen. Bruker Fireline Exceed Smoke 0.17 nå, er det egentlig noe særlig forskjell på fireline og power pro? Bruddstyrken er jo nesten den samme per mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er langt fra noen ekspert og ser du egentlig allerede har funnet en snelle. Nå har jeg akkurat kjøpt ny stang og snelle + snøre. Har bare fisket med det nye utstyret i 4 dager, men er veldig fornøyd så må nesten tipse deg.

Det jeg har kjøpt er:

Shimano Twin power 4000 SFA

Shimano Antares cxml 10' 7-21g

Power pro super 8 270m 0,15

Settet veier ikke mye mer enn UL settet mitt på 2-12g og det kaster lette sluker feks 7g like langt! Med større sildesluker kaster det utrolig langt og det takler fint sluker opp mot 40g. Snøret flyr av spolen og igjennom stang ringene nesten uten friksjon. Føler stanga har nesten like mye rygg/løftekraft som 330 heavy 20-50g forcemaster stanga mi, (det er jo helt sykt og kan jo ikke være tilfelle, men det føles sånn (har ikke prøvd storfsik bare bunnapp.) Fisken jeg har fått et titals sei, lyr makrell og torsk fra 0,2-2,5kg har vært alt for små til å gi noen skikkelig figth. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe bra:) Er akkurat det jeg er ute etter. Men kan du anbefale noen stenger som matcher snellen da? Kan fort vekk hende jeg kjøper meg ny stang i samme slengen. Bruker Fireline Exceed Smoke 0.17 nå, er det egentlig noe særlig forskjell på fireline og power pro? Bruddstyrken er jo nesten den samme per mm.

Hei igjen .Bruker selv hovedsakelig Shimano sine stenger .Technium i 330 og 390 ,men så er jeg også laksefisker mesteparten av sesongen .Til mitt lettere fiske bruker jeg Greys seatrout 13 fot med en stradic 4000 .Kan ellers anbefale Shimano speedmaster og beastmaster .Speedmasteren har en svært progressiv aksjon som muligens vil produsere de lengste kastene til det fisket du beskriver .

Når det gjelder valg av multifilament er det smak og behag .Jeg har personlige preferanser til Power pro da jeg opplever denne mer slitesterk enn fireline til elvefiske og egentlig generelt .

Endret av Laksen som går
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.