Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan få fatt i små kroker


Petrus
 Share

Recommended Posts

Har sett det har blitt diskutert flere steder på forumet at de aller minste krokene ikke er enkle å oppdrive, at Mustad har problemer med å levere ut små nok kvantum til at Norske forhandlere har mulighet til å ta dem inn. Så vidt jeg har forstått produseres det kroker i str. 36, uten at jeg vet det med sikkerhet.

Men hva er så de minste krokene som lar seg frembringe på anstendig vis, og hvor får man kjøpt dem ? Finnes det noen som vet om butikker i utlandet der de evt. kan bestilles ?? Det minste jeg har vært kar om å finne, er 24, og det kan bli noe grovt til ungfisk.

Forøvrig burde Mustad skamme seg, dersom det er slik de behandler alle mindre kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan igrunn godt forstå at du spurte, for ja, 24 er ikke veldig stort.

Men tingen er at jeg driver med kaldt saltvannsakvarium. De aller minste fiskene er nær sagt umulig å fange, om man da ikke finner en dam eller noe. Selv når man dykker, er det uråd å bevege en så finmasket hov gjennom vannet fort nok til at de fanges, bortsett da fra i helt spesielle (heldige) tilfeller. Ville også gjerne forsøkt på litt dypere vann, for om mulig kanskje komme over noe spennende. Hvor godt det vil fungere i praksis vet jeg ikke. Teorien er ihvertfall at jo mindre kroker, jo bedre.

Kanskje noen av de som driver med "storfangst" av kutlinger og slikt vet mer om dette en jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avkroken (link nederst på siden) skaffa i fjor et parti str.28. Kjøpte ei pakke og de er vannvittig små! [ :) ] Sjekk om han har noe igjen.

Nå er han i Frankrike og fisker karpe (med litt større kroker [ :) ]) så du får nok ikke kontakt før mot slutten av neste uke...

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig satsing.

Du skriver at du vil teste på litt dypere vann Petrus... er det slik at du har tenkt til å kaste ut fra land da eller??

Hvordan skal du registrere napp på en 28 krok et lite stykke fra land?

Selv med veeeeldig myk tupp blir jo det vanskelig når en liten bølge eller krusning i overflata vil gi (sannsynelig) større utslag enn det du er ute etter å fange.

Men hey, artig satsing og jeg håper du legger ut rapport når den er gjennomført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å forsøke på hytta i sommer, den ligger langt inne i Storfjorden, det er opptil 40-50 meter dypt rett ned fra land, og temmelig mye mer et par-tre hundre meter fra land. Vet det ikke er mulig å registrere noe kroking, men tenkte å feste en god del kroker på samme snøre, så ta tiden til hjelp. Blir jo mer som linefiske da, men pytt. Det er nok av andre saker som lar seg fange i mellomtiden. Det er herlig å kunne kombinere litt synes nå jeg.....line, garn og ruser om matauk, dykke og fiske som rekreasjon....på den måten er man sikret å fylle opp både de mentale batteriene og fryseren.

"Bit av tangloppe" er vel egentlig ikke så utopisk, en liten kutling har ikke mulighet å svelge over en hel tangloppe....selv om jeg har sett små tangkutlinger tar livet av større strandreker enn dem selv, og spiser dem i biter...

Forøvrig er det kanskje en del observasjoner man kan gjøre når man har fisk i akvarium over lengre tid som jeg tror kunne vært nyttig når man planlegger fisketuren. Forutsatt da at man antar at større fisker oppfører seg på samme vis som små, noe som vel ikke er utenkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt tilbud, Borre !! Skal se litt rundt først, og kontakte Avkroken som en anbefalte (i slutten av neste uke..) så kommer jeg tilbake til deg dersom ikke noe dukker opp.

Var forøvrig en tur ute i går med mine 24 kroker, men det er rimelig håpløst å få de minste til å krokes. Fikk masse kutlinger og små leppefisk, et par svartkutlinger var faktisk såpass små at jeg lot dem få bli med hjem......selv om jeg vet jeg kommer til å angre på det etter hvert.....rovfisker !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare takke for alle svar jeg, det er koselig at folk gidder å bry seg med andre folks bekymringer her. Imponerende.

Var ute i gå med mine 24 kroker, fanget masse kutlinger og leppefisk, 4-5 ble med hjem. Men de var under tvil, må ha mindre kroker skal jeg fange de jeg vil fange. Agnet er forøvrig rekefragmenter.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke det. Sliter ennå med "kveitekroker" i str 24. Skal gi det er par forsøk til med de jeg har, men det ser ikke ut til at de aller minste henger på dem. Men det er vel en fare for at håv og ruser er det mest effektive uansett, skjønt det hadde vært morsomt å forsøke med mindre kroker også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok riktig det, ThorEH. Men så er det nå litt morsomt å fiske dem også da, ser jo at det pågår en heftig diskusjon på en annen avdeling her om hvem som har fått minste fisken....

På vestlandet, der det er litt større forskjell mellom flo/fjære er en temmelig effektiv metode batteri, lensepumpe og et stort tidevannsbasseng.....i Oslofjorden er det dårligere forhold for akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.