Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeregler Gaula 2014


Nils Master
 Share

Recommended Posts

Det handler nok for grunneierne om å tenke langsiktig og ikke bare på neste års leieinntekter. De har gjerne barn som en dag skal kunne ha en inntekt av å leie ut laksefiske også.

Det ligger for øvrig noen flere detaljer i reguleringene for 2014 også. Regelverket blir sannsynligvis offentligjort rett over helga.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tanke rundt det jeg skrev, var at det eksklusive fisket som er i store deler av elva ikke blir like lett å selge.

I åpningsfisket har jeg mer enn en gang opplevd å måtte avslutte fisket pga at den ene døgnfisken har blitt tatt på land. C/R fisket har jeg ingen ting til overs for. Det må andre gjøre som liker det. Å gå og "trå" til neste døgn starter er kjedelig. Kg laks på land blir veldig dyrt. Er inne i et vald hvor jeg betaler over kr 10000 i året. 2013 ble det siste aav mange års fiske i samme vald. Nå har svenskene tatt over. Dette er en bedrift, som kommer til å ta ut mye mer fisk enn det som ble tatt ut av oss 6 som fisket maks 3 uker fordelt over sesongen. Nå kommer det nye folk hver uke og skal fiske. Hvis alle kan ta ut tilnærmet kvote, så blir det mange kg fisk. Hadde grunneier valgt å fryse prisene, så hadde vi kanskje fiska videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se: Gaula....presumtivt en av verdens beste lakseelver. Årskvote i 2014 på 2 mellom/storlaks og 3 smålaks. Noe som skurrer? Definitivt!

Da har atter en gang tid den såkalte forvaltningen av dette vassdraget hatt sin hodesammenstikking og resultatet er mildt sagt nedslående. Det virker å være svært vanskelig å ta innover seg at følgende enkle formel i all hovedsak er gjeldende for såvel Gaula som alle andre vassdrag:

Totalt uttak = (Ant. Fiskere) x (Kvoter per fisker)

Som h1rik etterlyste så treffende i sin post før han slettet innholdet: Hva slags nytenkning kan den såkalte forvaltningen påberope seg i denne sammenhengen? En kjapp oppsummering av årets gytegroptellinger for elver i noenlunde nær geografisk beliggenhet viser veldig svakt resultat i Gaula (i år også), bedre enn fryktet i Orkla og Nidelva og ”all time high” i Stjørdalselva. Litt blandet med andre ord men Gaula opprettholder sin svake utvikling og var også det vassdraget som hadde størst tilbakegang mht fangst i år. Vi vet også at vi fra og med denne sesongen kom til å fiske på svake bestander som et resultat fra svake gytegroptellinger tidligere år så denne urovekkende spiralen vil med andre ord fortsette også fra 2014 sesongen og utover så de som trodde at den elendige 2013 sesongen kun var et blaff må tro om igjen. Sett i lys av dette fortsetter den såkalte forvaltningen sin strutsepolitikk ved totalt å se vekk fra tiltak som å begrense antall fiskere. Kun ved å ha kontroll på begge elementer i formelen over kan man komme i inngripen med det totale uttaket i elva. De aller fleste av oss som har fisket i elva i en årrekke har erfart at det fra grunneierhold er en klar dreining over på ukes/døgnfiske hvor det til stadighet pøses på med nye fiskere med nullstilt kvote i stor stil med den følge at fiskepress har økt formidabelt de siste år. Hvorfor? For å melke mest mulig ut av sitt vald mht inntekter og omgå kvoteproblematikk selvsagt men følgen er at det er meget begrenset kontroll ift tålegrensen for vassdraget, kun en enkel midtsesongsevaluering (nytt for 2014 er riktignok en såkalt tidligevaluering hva nå enn dèt betyr). Forvaltning innebærer faktisk evne og vilje til å kunne gjennomføre lite populære tiltak både på vegne av seg selv og andre. Nok en gang viser forvaltningen i Gaula at den er 110% styrt av grunneiere og ikke tenker på elvas ve og vel all den tid man ikke tør/vil/evner å innføre upopulære tiltak som også medfører at grunneiere må ta sin del av byrden (les: inntektstap i form av begrensninger på antall fiskere) og ansvaret. Og er man ikke opptatt av ”føre var prinsippet” fra før så vil produktet Gaula uansett gå tunge tider i møte og ende opp med å bli en skygge av seg selv siden den negative utviklingen bare vil eskalere med denne type forvaltning.

Endret av Noodles
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik du hentyder Noodles. Jeg er enig i kraftige begrensninger, ja endog stengning, om en sier at elva er i krise. Selv mener jeg at jeg ikke har noe valg, når forskere og de som kjenner elva sier det er krise, så må jeg forholde meg til det. Jeg forventer da at en lager et forvaltningsregime som naturlig adresserer situasjonen.

Slik jeg ser det, fortsetter en i Gaula med akkurat det motsatte. Det er ingen sammenheng mellom personlige kvoter og forvaltning. Det er derimot sammenheng mellom total kvote for elva/valdene og forvaltning.

Den eneste motivet jeg ser for latterlig små personlige kvoter (to laks over 80 cm på en sesong..) er at sesongfiskere er uønsket.

Når jeg kvekket litt, så hadde dette sammenheng med at jeg forventet en storm, en stor og viktig diskusjon omkring det en kan frykte blir realiteten i Gaula nå. Fra - Elva for hvermansen til elva for de få og sære...

Det ser imidlertid ut til at det er for sent, ingen bryr seg om dette lengre..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norges Jeger og Fiskerforbund, som vel er folkefiskets fremste talsorgan, er vel av den oppfatning at når det må skrenkes inn så bør det gjøres på en slik måte at flest mulig får fiske litt framfor at noen få får fiske "mye"

Jeg mener i alle fall at jeg leste en uttalelse i den retning for noen år siden.

For øvrig er jeg enig med H1rik i at antall stenger bør begrenses.

Når det gjelder argumentet med å pøse på med flere døgn/ukesfiskere så ble det , så vidt jeg vet, også tatt opp på møtet i representatskapet da reglene ble vedtatt.

Grunneierne ville gjerne ha kontakt med alle fiskerne som står i kø for å fylle opp på uke og døgnbasis.

Sannheten er nok at disse fiskerne ikke finnes..........

Jeg vil forresten benytte anledningen til å ønske alle som er interesserte i ståa i Gaula velkommen til et folkemøte i Melhus kinosal den 6. feb.

Der vil det bli gitt info om den biologiske tilstanden i vassdraget og hvilke kriterier som ligger til grunn for fastsettelse av årets regelverk.

Møt opp!

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden kan et slikt folkemøte kunne bidra med annet enn argumenter rettighetshaverne allerede er kjent med?

Fylkesmannen har satt rammebetingelsene for åpning i fredningsbestemmelsene slik at laksebestanden i elva kan beskattes inntil satt GMB. Videre har FM gitt rettighetshaverne tillatelse til å sette lokale regler innenfor det gitte regelverk for vassdraget. Altså her overlater FM ansvaret for dette viktige arbeid til pattenappere og til potet / kornbønder i stedet for hos egen fiskeriforvalter. Disse rettighetshavere leier bort sin fangstrett til oss sportsfiskere, de kan om de ønsker så forlange at vi setter tilbake all fisk. Vi har tross alt ikke kjøpt fisk av rettighetshaverne men leid retten til å fange fisk. Ved at vi løser fiskekort / leier vald aksepterer vi også vilkårene. Om du og jeg ikke vil leie finnes det alltids en fisker som bor såpass langt unna at det å ha med seg illeluktende bagasje hjem er uønsket. Elva kommer da i så fall til å fylles opp av såkalte C&R fiskere hvis eneste motiv for å fiske laks er for å mosjonere gytelaksen. Om ikke dette skulle være nok ønsker de også åpning for å komme og mosjonere laksen selv etter den har gytt slik at den holdes i god trim gjennom vinteren. Dette og at de også ved denne anledning får sørget for å få vasset godt rundt i gytegropene er for dem uten betydning bare de også kan jevnlig få mosjonert vinterstøinger og gjellfisk.

Slike ”trenere” påberoper seg til overmål å vite at slik mosjon (C&R) av laks er god forvaltning av en svekket laksebestand og kan ikke begripe at tykkskallete sportsfiskere som høster av overskudd ikke fatter såpass.

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Oppdrett og trålerfisket voldtar fjord og hav - Hobbyfiskere i alle vassdrag pålegges strenge restriksjoner, om ikke også regelrett stans i fisket - uten noen form for kompensasjon.

Jeg konstaterer at alle næringer relatert til sportsfisket i elvene er minst like grådige og kortsynte som sine slemme onkler langs kyst og til havs.

Kan godt være at vi bør begrense uttaket i elvene, men innse at det da "leveres" ett stadig dårligere produkt uten at det til nå i særlig grad har blitt reflektert i redusert pris.

Historiebøkene er fulle av eksempler på resultatet av slikt forretningsmønster!

Hvis vi skal "stå sammen" om å redde sjøørret og laks er det jaggu på tide at dere tar deres andel av byrden!

Og jeg snakker ikke bare om rettighetshavere til våre mange fiskevald. Jeg snakker om en samlet bransje! Lokale og nasjonale utstyrsprodusenter og selgere. Reiselivsbransjen, lokal bevertning og overnattingssteder. Kort sagt alle som har betydelig del av sitt inntektsgrunnlag fra ivrige sportsfiskere.

Det er på tide at en slik debatt reises - I Gauldalen, hos NJFF, NHO og underliggende bransjeenheter. Kanskje må det opp på stortingets agenda?

Vi blir stadig flere og er møkk lei av å betale prisen av en Porsche 911 GT3 - der det flotte skallet dog kun er utstyrt med interiør, drivverk og motor fra VW Polo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobby fisker i laksevassdrag? Er det ikke en ”ørliten” forskjell på sportsfisker og hobbyfisker? I alle fall etter min forståelse av begrepene så er den lille forskjellen inntekt, altså penger og det der vel hva ditt innlegg koker ned til. Jeg som forhåpentlig alle andre laksefiskere i elv er sportsfiskere som slettes ikke har noen inntekt av denne aktivitet, snarere er det en utgift vi påfører oss selv helt frivillig.

Rettighetshaverne lar oss mot økonomisk kompensasjon (penger mv) benytte deres rettighet til å fiske på deres eiendom og fange det antall laks de bestemmer. Ved utleie av denne rettighet har de selvsagt ikke solgt fisk eller gitt noen uforbeholden fangstgaranti som kan påklages. Prissettingen på denne leie er styrt av markedet altså tilbud og etterspørsel regulerer hva dette skal koste deg og meg i penger for å få duppet snøret. Deres ”genistrek” i å skvise ut sesongfiskere slik at det kan selges flere døgn / ukeskort bidrar i alle fall ikke positivt for å redusere det totale uttak av fisk fra vassdraget, snarere motsatt virkning. Sett fra annet ståsted så gir jo dette klart mer penger i kassa så lenge etterspørselen er tilstede. Jeg tror slettes ikke ”miljøfreaker / idealister” skal lære bønder å telle eller regne. Sportsfiskerne gikk jo en gang tidligere på limpinnen akkurat slik som rettighetshaverne ønsket, den gang gjaldt det notoppkjøp hvor sportsfiskerne betalte hele gildet for å få sparket liv i en ellers døende næring. Eneste rette er å la FM alene ved sin fiskeriforvalter styre dette med åpning i fredningsbestemmelsene og forvaltning av bestanden. Bøndene får heller holde seg til å telle penger, poteter, patter eller what ever.

For øvrig kan jeg sikkert trives godt med en VW bare jeg kan få utøve min fritidssyssel sportsfiske uten og hele tiden måtte forholde meg til alle disse påfunn om å forandre naturen og dens svingninger.

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortvil ikke Ilsvikørens Store Sønn (h1rik) :-) Se for deg hvilken mulighet vi fremdeles har, en potensiell mulighet for minst en svær Bamsemums. Ja endog 2 bamser. Hvis man ser litt ironisk (eller kanskje egoistisk) på fremtiden for oss lokale fiskere med sesongkort så er det kanskje "bra" at man får noen dårlige år i elva igjen. Slettes ikke bra for laksestammen, må få understreke det ! Men kanskje grunneiere nå har fått opp øyan og ikke ser at lakseeventyret vokser i himmelen hvert år. Og kanskje lar oss lokale kailla være inn i varmen noen år til :-) Har jo hørt noen ggr. nå at vi ikke har livets rett lenger i elva, og lever på nåde. Tror de skal ta til takke for de tusenlappene vi også har å tilby. Vi som kommer igjen, og igjen. Tross magre år. Er jo ikke en ubetydelig inntektskilde det heller. Samtidig som vi er en ressurs for andre fiskere, lokal kunnskap etc. Og fri guiding om man vil. Så for min del så vil jeg egentlig bare fiske, på stor og kald elv. Og på liten og varm sensommerelv. I Gaula. Ikke drasse land og strand i masse andre elver og fylle kvoten der. Gaula, kun deg min kjære :-) Så får man bare være meget forberedt, med tang og alskens kløkt for å få berget de laksene man ikke vil ta inn. Så de ikke flyter halvdau nedover elva. Der lurer jeg litt på hvordan du skal klare å skåne laksen mest mulig h1rik hahaha. Har jo sett en del bilder, det ser ikke så bra ut for laksens liv og helse. Nei, kutt ut woobleren, den er noe svineri :-) Laksene ser jo jaggu ut som de er skutt ut i verdensrommet og landet med dunder og brak ned til jorda igjen etter en real fight !!! Vil nå påstå at en stor markangel er det beste for å gjenutsette laks man ikke vil ha på kvoten. Blir det brukbar oppgang i år så tror jeg nok vi vil få se en god del laks i svime langs elva, lavere kvoter gir jo en real økning i gjenutsetting. Så får jo de som ikke er så heldig med fangsten bare plukke opp en laks og kanskje skryte litt av at de har fanget den selv når de kommer hjem til kjerringa :-) Nei, jeg ser lyst på sommeren 2014, og jeg skal kose meg langs elva. Og filme en og annen laks, akkurat det blir den største utfordringen. Og forhåpentligivs vil nok en styggstor djævel av en laks finne redskapen til reven som lurer på side øst.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:gun: Halloisen Silver!

Mye rett i det du sier.

Jeg kan imidlertid ikke basere fisket mitt på ca 50 turer pr. sommer, på kvoter som sier maks 2 over 5kg (og som koster mellom 5 og 10 tusen). Eller på at jeg skal/må sette ut fisk(hvor jeg vet at de fleste vil klare seg utmerket..).

Jeg respekterer at dette er gjort og tror at de som har gjort det har de beste hensikter, men tror de bommer fullstendig når de om noen år lurer på hvorfor de ikke får mobilisert nærområdet/ungdommen når elva trues. Jeg håper jeg har feil.

Så jeg tilpasser meg, laksebumser litt rundt, fisker der det er mulig - og forsvarlig å høste.

Det blir noen turer til Gaula, Orkla, Namsen, Nidelva, Dramselva og noen litt nord og vest..Så for egen del går det nok bra, jeg skal lystfiske fremover også :shiftyninja:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobby fisker i laksevassdrag? Er det ikke en ”ørliten” forskjell på sportsfisker og hobbyfisker? I alle fall etter min forståelse av begrepene så er den lille forskjellen inntekt, altså penger og det der vel hva ditt innlegg koker ned til.

Ved utleie av denne rettighet har de selvsagt ikke solgt fisk eller gitt noen uforbeholden fangstgaranti som kan påklages. Prissettingen på denne leie er styrt av markedet altså tilbud og etterspørsel regulerer hva dette skal koste deg og meg i penger for å få duppet snøret.

Stryk hobbyfisker - sett inn lystfisker (undertegnede har liten sans for begrepet sportsfisker)

Det skal jaggu være sikkert at det ikke er solgt oss fisk eller gitt noen fangstgaranti! Det som er like sikkert er at pålagte innskrenkinger gjør tilbudet svært lite attraktivt.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg vil forresten benytte anledningen til å ønske alle som er interesserte i ståa i Gaula velkommen til et folkemøte i Melhus kinosal den 6. feb.

Der vil det bli gitt info om den biologiske tilstanden i vassdraget og hvilke kriterier som ligger til grunn for fastsettelse av årets regelverk.

Møt opp!

Ser på Gaula.no nå at det som benevnes som "et folkemøte" i realiteten ser ut til å være initiert av "Teamet i Gaula Salmon Fund". Dette fikk meg til å google litt og på hjemmesiden til Gaula Salmon Fund finner jeg følgende interessante uttalelse under "våre mål" :

"Beskytte områder av elva med stor verdi for laksen:
GSF vil jobbe for å leie ut og avvikle fisket på utvalgte lokaliteter i vassdraget der laksen er meget sårbar"

Siden jeg er over snittet nysgjerrig: Hva ligger egentlig i dette rent konkret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på Gaula.no nå at det som benevnes som "et folkemøte" i realiteten ser ut til å være initiert av "Teamet i Gaula Salmon Fund". Dette fikk meg til å google litt og på hjemmesiden til Gaula Salmon Fund finner jeg følgende interessante uttalelse under "våre mål" :

"Beskytte områder av elva med stor verdi for laksen:
GSF vil jobbe for å leie ut og avvikle fisket på utvalgte lokaliteter i vassdraget der laksen er meget sårbar"

Siden jeg er over snittet nysgjerrig: Hva ligger egentlig i dette rent konkret?

Samme gjengen som NFC http://www.proff.no/selskap/gaula-salmon-fund/rognes/-/Z0IBIV56/

Om deres hensikter kan vel ikke stort annet leses mellom linjene enn : at de vil ”pull the same stunt” som ble gjort i Orkla ved å fjerne ”folkevaldene” og gjøre laksefisket mer eksklusivt for de få. Dette for fortrinnsvis å trekke til seg personer som kommer langveis fra i den ene hensikt å kun mosjonere Gaulalaksen. Ved denne løsning er det et meget begrenset antall fiskere og disse slår ikke i hjel laks - kun mosjonerer den. De vil således med dette konsept styrke laksebestanden i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.