Gå til innhold
Fiskersiden

Setter Oslofjorden på dagsorden


 Share

Recommended Posts

Spørsmålene rundt forvaltning og utvikling rundt Norges mest befolkede fjord, Oslofjorden, dukker opp fra tid til annen. Nå har NJFF tatt initiativ til noe som kan fortegne seg å bli tungt nok, om man forener krefter og satser på å stå løpet ut.

Lokallagene til NJFF rundt Oslofjorden tar nå inititiv til Oslofjordkonferansen  som skal forene kreftense og sette forvaltningen av Oslofjorden på dagsorden.

I innkallingen, som du kan lese i sin helhet her (PDF), står det følgende:

Oslofjorden, Norges viktigste friluftsomraÌŠde, staÌŠr under press. NJFF setter fokus paÌŠ fjorden og regionen med vekt paÌŠ friluftsliv og sportsfiske. Norges Jeger- og Fiskerforbund i fylkene Østfold, Akershus, Oslo, Buskerud, Vestfold og Telemark inviterer til 2- dagers konferanse hvor forvaltningen av fiskeressurser i Oslofjorden settes paÌŠ dagsorden.

FormaÌŠlet med konferansen er aÌŠ etablere et møtested hvor forvaltning og brukere kan møtes for aÌŠ diskutere aktuelle problemstillinger knyttet til bruken av fjorden. Sentrale aktører innen forvaltning, forskning og brukere av fjorden vil holde en rekke foredrag. 

 Målgruppe: Politikere, ansatte i forvaltninga på kommune og fylkesnivå, yrkesfiskere, sportsfiskere og alle andre med interesse for fiskeressursene i Oslofjorden.

Konferansen finner sted på Best Western Hotell i Horten 4.-5. april i år. Fristen for elektronisk paÌŠmelding er satt til 12. februar. Påmelding her

Dette er viktige greier, så her gjelder det at folk kjenner sin besøkstid. Bernt Nor fra HOOKED meldte seg på umiddelbart. Vi håper du gjør det samme.

The post Setter Oslofjorden på dagsorden appeared first on HOOKED.no.



Denne artikkelen er autopostet med RSS - Vis hele artikkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forsøkt å sende til alle vi kunne komme på etter en brainstorming på møte i Oslofjordutvalget vårt. Havfiskeforbundet skulle også få. Det er sikkert noen vi har missa, men om ikke vi har sendt invitasjon direkte til alle, har vi forsøkt å bruke de kanaler vi kan. Folk er jo invitert selv om de ikke nødvendigvis fikk personlig invitasjon!

Å bruke "ikke har tatt seg bryet med" synes jeg blir skuffende skivebom:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole-Håkon!

Hvem har dere sendt til i Norges havfiske forbund? Jeg har ikke mottatt noe her, Sitter i styret. Ikke mottatt noe fra styret heller? Veldig bra om jeg får vite hvem dere har sendt dette til, da vil jeg ta dette videre!

På forbundet side står det en felles mail og mail til alle. Så med et tastetrykk kunne dette vært ute til alle i styret vertfall.

Nå er alle klubbene blitt klar over dette da vi fikk info fra Hooked og andre plasser, og har sendt ut på initiativ fra bla Ski HFK. Dessuten ligger både mailer og alle klubb adresser på NHF sin hjemmeside! Det var ikke meningen å kritisere eller annet, men alikevel så finner jeg det litt betenkt at ikke alle klubber som bruker fjorden mye, og har brukt den mye over mange år ikke har fått dette dir. fra NJFF i en så viktig sak. Bare min klubb har vel ca 250-350 fiskere ute på en sesong i organisert sporstfiske, så har du alle som er på festivaler og alle som fisker uten om det ordinære i klubbenenes regi i tillegg. tar du med de andre klubbene i NHF sin regi i Oslo fjord område er du oppe i langt over 1000 fiskere i året i en organsert sportsfiske aktivitet. Men misforstå meg rett. Flott tiltak og flott at dere tar initiativet. Og det støttes for all del opp under. Og vi stiller. Men savnet inititiativtes omfang på hvilke og hvem som burde vært på denne invitasjonslista i utgangspunktet. Jeg har sendt en mail til resten av styret i NHF og etterlyst invitasjonen. Det er for viktig til at slike ting glipper i en så viktig sak. Så ikke ta det som kritikk, men heller engasjement og interesse. Det er også på initiativ i noen klubber satt i gang å samle info og kontakte fagpersonell for samme sak. Dette for å fremme felles interresser. Så det er en vinn vinn sak om alle krefter samles i et fora der man kan disktuerere dette, og kanskje få til positive handling og utvikling. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle sjef minnet oss ofte på det han kalte "antatt ansvar" og det bør vi alle ha. Spre uoppfordret infoen til flest mulig. Dette er en gyllen mulighet til å vise at vi finnes og at vi har meninger.

Ingar Heum som er en av deltakerne skriver i boka si om Oslofjorden at den bør få vern på linje med Hardangervidda og Alta. Jeg er helt enig og det er en av grunnene til at jeg har jobbet videre med å spre ideen om et stort verneområde. Jeg er veldig glad for at andre også begynner å tenke samme tanker. Med NJFF i ryggen kommer vi ut, selv om NJFF neppe vil snakke om Hardangervidda i Oslofjorden. Jeg tar mer enn gjerne feil på det punktet.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotters!

Og jeg kan informere nå om at ingen info er kommet til styret i NHF. Men det er informert om dette nå. Antagelig vil dette også tas på Generalforsamlingen slik at vi får med flest mulig klubber på dette.

Det er antagelig ingen andre som har såmange fiskere ute i Oslo fjorden gjennom hele året, og heller ingen andre som har så mange som har brukt fjorden så mye fra 30-40 år tilbake og opp til nå. Så det ligger mye informasjon blandt en del medlemmer her, og historie. Så dette er informasjon som er viktig å få tak i og som kan gi mange forklaringer og grunnlag på hvordan ting har vært og er, og kanskje når ting gikk galt og hva som skjedde og muligens hvorfor på noen områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Konferansen ble etter min mening er suksess. Mange deltakere, utmerkede foredragsholdere, endelig igang med jobben for en mye bedre forvaltning (om man skal lykkes er også opp til deg og meg). Enighet om et nytt arrangement neste år for å komme med nye innspill og holde trykket oppe på samme måte som Hardangerfjordseminaret. Hvis ikke 500 000 sportsfiskere rundt fjorden klarer å få gehør mens en håndfull klarer det i dag begynner jeg å tro på David mot Goliat og metting av 5000 med et par brød og tre fisker.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.