Gå til innhold
Fiskersiden

Ispremiær 2014 Ramfjorden


Lillfeskarn
 Share

Recommended Posts

En kort is- och fiskerapport om årets førsta tur till Ramfjorden 22.01.14.

Nu nær sola æntligen funnit det læmpligt att återvænda till de nordliga delarna kænde jag att det var dax att se på islæget. Læmnade dærfør ungarna snabbt på barnehagen, drog in på jobb i Tromsø før att klara av lite småting innan det vara dax att dra och kolla isen på Ramfjorden. Nær jag kørt førbi Hundbergan såg jag att isen redan nu låg långt ut i fjorden. Hela vægen førbi Fagernes och ut till Laukslett. Den sista isen såg inte bærig ut men det lovar gott før sæsongen. Kan kanske bli som isvintern 2009 med lite flaks. Jag hoppade av vid Fagernes och gick ut mitt i svingen av fjorden. Såg två lokala hjæltar som kosade sig med fiske och skoter som vanligt. Mer skoter æn fiske. De var omgivna av frusna torskhuvuden vilket antydde att det hade varit bra action dær tidigare. Borrade ett par testhål på vægen ut och isen var runt 15-20 cm tjock. Ren stålis. I tredje hålet børjade det hænda ting. Det visade sig att jag borrat hålet øver ett stim med småsild och det var torsk hela vægen fra hålet ner till botten ca 30 meter ner. Torsken tog blint och jag fick raskt runt 30 fiskar. Slutade efter en timme i samma hål då jag kænde att ryggsæckens och mina knæns kapacitet var nådd dær. Hade sækert kunnat fortsætta att hinka. Grymt kul start på issæsongen i minus 15 alltså. Behøll de tio fiskarna på bilden. Inga monster, størsta kanske runt 5 kg, trodde den var mkt. feitare då den var skickligt krokad bakom brøstfenan och betedde sig dærfør som en hissig 15+ fisk. Allt var taget på spinnspøet med liten 60 grams pilk och en upphængare. Minimalistiskt fiske denna gången alltså, i kontrast till det kommande skreifisket. Ingen manisk artsjakt på øyepål, stingsild eller kloskate heller før den delen.. Var tillbaka på jobbet innan lunch med ett smil.

post-13364-0-42804300-1390465388_thumb.j

/Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.