Gå til innhold
Fiskersiden

Snø


rogna
 Share

Recommended Posts

det er vel lite snø i hele Midt-Norge, så vidt jeg har fått med meg. Også i innlandet.

Se tallene under, som er hentet fra yr, som vel dekker nedbørsfeltet til Gaula og litt til. Dette er

mye mindre enn normalt. Og siden det bare er en snau halvmeter så høyt som i Stugudal, så er vel det en indikasjon på at det ikke er så mye snø i fjellet heller?

Sør-Trøndelag Røros Sølendet, 760 moh. 45 cm 46 cm 45 cm Sør-Trøndelag Røros Håsjøen, 650 moh. 56 cm 57 cm 57 cm Sør-Trøndelag Røros Aursunden, 685 moh. 67 cm 69 cm 69 cm Sør-Trøndelag Røros Røros lufthavn, 625 moh. 30 cm 29 cm 29 cm Sør-Trøndelag Holtålen Ålen, 397 moh. 2 cm Sør-Trøndelag Midtre Gauldal Soknedal, 299 moh. 32 cm 33 cm 33 cm Sør-Trøndelag Midtre Gauldal Kotsøy, 127 moh. 9 cm 9 cm 9 cm Sør-Trøndelag Melhus Løksmyran i Melhus, 173 moh. 0 cm 0 cm 0 cm Sør-Trøndelag Tydal Stugudal (Kåsen), 730 moh. 47 cm 47 cm 47 cm Sør-Trøndelag Tydal Aunet i Tydal, 302 moh. 0 cm 0 cm 0 cm

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil normalt lave ned snø i februar/mars, og det krysser vi fingrene for skal skje i år også. Men, det virker som det unromale nå har blitt normalt.....Jeg har aldri opplevd en så tørr vinter og så lite snø/nedbør i Trøndelag på de snart 40 årene jeg har levd.

Skrekk og gru hvis snøen ikke kommer denne vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke oppsiktsvekkende at snømengder varierer fra år til år, og det varierer også når den kommer. Går du inn på WWW.senorge.no så kan du bla deg tilbake til september 1957, enten i år, uke eller dag for dag. Mulig unge ”Rigor Mortis” ikke bodde i Trøndelag i 06 og 91, da var det i alle fall mye mindre snø på denne dag.

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at Rogna er tidlig ute med absistensen i år hehe. Er vinteren lang sørafor i år haha ? Skal innrømme at det er godt å se værmeldingene sørafor, mens vi her oppe enda kan gå i joggesko i marka :-) Snø er egentlig noe dritt ! Men det var denne evige sure vinden da, men det får vi tåle. Heller det, enn glatte veier og slaps og dritt og kaos i trafikken. Det er riktig som Nobody nevner ja, spesielt husker jeg 91. Var enda snøfattigere da enn det er nå på denne tiden. Særs i lavlandet. Og mildere faktisk ! Vi plukket doggmark så og si hele vinteren etter jul. Noe som er høyst uvanlig her i byen. Og sesongen 91 var ikke akkurat dårlig i Gaula får jeg si. Det var i alle fall kjempebra fiske fra Gaulfossen og ned de første ukene pga. fin vannføring for laksen før sesongen. 91 var stort sett en bra sesong utover juni også. Så man skal ikke se helt blindt på snømengde i januar, heller ikke i mars ut ifra tidligere sammenligninger med fangster i elva. Har i alle fall erfart at snømengde ikke er synonymt med gode fangster. Det er bare de som fisker lenger ned i elva som kan dra nytte av stor og iskald elv siste del av mai og første ukene i juni. Så ikke brorparten av evt. storlaks og mellomlaks har gått forbi. 2012, man glemmer ikke den. Særlig de som fisket på Kvål hehe. Men helt klart, skal vi få noenlunde vannføring fra medio juni og utover f.eks. så er det kjekt å ha litt snø å gardere seg med. Og regn innimellom ! Men regn har vi jo uansett vært avhengig av for at vi ikke skal få knøttelv så altfor tidlig. Snøsmeltinga har jo stort sett vært over uansett i juli og utover. Så det er snakk om ett par uker i forskjell, de 2 siste ukene i juni. Du får ganne på regn Rogna, regner med at du skal fiske rundt 3dje uka i juni på Lundamo. Her er det i alle fall ikke meldt en mm nedbør frem til 8.februar. Da er det vel sånn ca. 8 uker igjen av vinteren. Og evt. snø som skulle komme da har jo ikke så langt "liv" som snøen som kommer tidlig og ligger underst :-( Den smelter bort rimelig kjapt i april/mai.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke oppsiktsvekkende at snømengder varierer fra år til år, og det varierer også når den kommer. Går du inn på WWW.senorge.no så kan du bla deg tilbake til september 1957, enten i år, uke eller dag for dag. Mulig unge ”Rigor Mortis” ikke bodde i Trøndelag i 06 og 91, da var det i alle fall mye mindre snø på denne dag.

Unge herr Rigor har nok virret rundt i Trøndelagen uavbrutt siden et god stykke nedpå syttitallet, men kan nok ha selektiv hukommelse:-)

Men....Er det mye interpolering, ekstrahering og modellering bak disse snødataene de oppgir eller? Mye mindre snø enn på denne dag, som er tilnærmet null under 400 moh, er ikke så mye mindre enn nettopp null.... Det er jo ikke snø? Hvordan kan det bli mindre snø enn ingen snø? Noen flekker snø mer i høyden

Eller på en-to målestasjoner på fjellet?

Kom meg aldri inn på disse kartene på ipadda.

Leste snørapporten på NVE nå.

Får visst uventet støtte der:

Snørapport - Snømengder i Noreg per 5. februar 2014

05.02.2014 | 14:30

Utklipp, ordrett:

".........i Trøndelag har det enda ikkje vore nedbør, og denne vinteren er ei av de mest snøfattige sida 1958 i disse områdene"

1958 det altså. Hvor blir det av 1991 og 2006 hos NVE?

Samme det. Det er lite snø, og jeg mener det er belegg for å si at det er unormalt lite snø i trøndelag hittil i år. Basta:-)

Dessuten hjelper ikke hverken 7 meter snø eller stabile bøtter med regn i mai/juni for Gaula og laksefiskeriet sin del i år. Det kommer nesten ikke fisk på oppgangen i år.

Beklager så meget, moroa er avlyst. Årets gytefiskoppgang ble tatt som yngel og ungfisk av flommene i 2010 og 2011, og resten strøk med til sjøs.

Ett lite flak i juni, som knapt rekker å nå Kvål og Borten før 90% av dem dingler i gapahukene, pluss noen tidligvandrere som blir røsket opp av den roende blomsterhandleren i Gaulfossen, ispedd noen små perioder med disse 0,7- 1.1 kilosene formet som skiftnøkler litt uti juli. Vi får glede oss over det. Vannvittig spennende er det jo å kjenne røsket av en slik kiloskar på tungt utstyr da. Nervepiirrende når en ikke vet om det er en lakseparr eller 0,7 kilos laks som holder i redskapen nede på brekket, i disse intense sekundene før man hever stanga og bøyen knapt er synlig.

I 2015 er elva stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt ditt resonnement vedr mindre snø. Slik du resonerer var vi skyldig snø i 1991 og 2006. Poenget med innlegget og henvisningen var at det i denne regionen; sør Trøndelag og nedfallsfeltet til Gaula, på den dagen som omtalt var mer snø enn de årene jeg henviste til. Om du ikke kan lese dette på ditt lesebrett interesserer vel egentlig mindre, linken har du i alle fall. Om oppgang og kun oppgang av skiftenøkler gjenstår å se, men ærlig talt det er vel ikke første gang det har forekommet variasjon i mengde og størrelse laks som stiger på elva. Historieløst hysteri er hva jeg betegner all synsing og plassering av årsak for disse variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojsann, det var ikke meningen å tråkke deg på tærne der altså. Beklager det. Det meste i innlegget mitt var spøkefullt ment. Vi stopper der tror jeg.

Jeg føler meg ikke sår, så mine tær har du ikke tråkket på. Poenget var at ulike statistikker gir ulike svar og spesielt om det unnlates å inkludere år som virkelig har betydning for sammenligningen. Dette var også slik ment for all dommedagsprofeti vedr villaksen.

For ordensskyld skal vel også tillegges at snøsituasjonen var en annen 5/2 i forhold til 31/1 da mitt innlegg ble skrevet. Altså det var kommet snø i denne perioden i 1991.

Muligens disse klipp forklarer bedre;

post-2071-0-79554400-1391690308_thumb.jp

post-2071-0-72320900-1391690312_thumb.jp

post-2071-0-49789100-1391690316_thumb.jp

post-2071-0-83321100-1391690320_thumb.jp

Endret av NoBody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hehe, kan bli flytefiske i starten i år ja. Men det er visst noen vise menn som sa en gang at summen av nedbør i løpet av ett år nærmest er konstant :-) Vi får gå for det. For nå har det så og si ikke vært ei snøfille her siden i starten på desember ! Og det skulle ikke forundre meg (etter som en tørr vinter) at vi får en meget fuktig vår/sommer. Så mine spådommer er at det vil regne i bøtter og spann hele sumaren igjennom. Hæslig vær mao. Men jojo-elv :-) Tørr vinter tidligere har ofte resultert i Kola-vær om sommeren nemlig. Så får snø bare være snø, det som er igjen vil for det meste være borte i starten på juni. Tror at laksen vil forsere Gaulfossen temmelig tidlig i år ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt 0 mm nedbør i haltdalen frem til 9 mars ihvertfall.

snøen som ligger er allerede begynt å bli våt ifølge senorge.no.

så da vil det som måtte komme så seint smelte rimelig hurtig med dårlig snø i bunn.

men man vet jo aldri med været.

syndefloden kan jo intreffe i april/mai og det kan regne i bøtter og spann som sølvreven sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.