Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret fluestang


FiskeGutten98
 Share

Recommended Posts

OK, men er den sånn at hvis jeg kaster med tyngre fluer enn Zonkere så vil ikke det funke så bra? Wolly Bugger veier jo ca det samme men jeg har en del fluer som er ganske mye tyngre enn en Zonker, burde jeg velge enn annen stang da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stang som er tyngre enn klasse 7# kommer til å bli kjedelig å kaste med, i oslofjorden er det Sjøørret og torsk på rundt 500-1500 gram som dominerer så da blir det ikke så morsomt å kjøre fisk på en 8# stang, men det er store variasjoner innenfor klassene.

Vet ikke om du har kastet så mye med flue før, hvis ikke kan det bli tungt å gå rett på en 8#.

Jeg fisket selv med en 6# lenge men har nå gått over til en 7#.

Stikk gjerne innom Nordisk, der har de mye peiling og kan svare på alle spørsmålene du har uten problemer.
Det å melde seg inn i en forening vil også være lurt!

Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, grunnen til at jeg så på den var fordi den var på tilbud hos skittfiske.no, og jeg har bare en #6 stang, den andre #7 stanga jeg hadde knakk, men funka helt fint til Sjøørret behova, men jeg var fortsatt ikke sikker på #7 var det rette valget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer #6-7 til sjøørret fiske? Det er den jeg har og den virker veldig fislete til å fiske med store Sjøørret fluer og tjukkere sakte synkende snøre. Så burde man ha hvertfall #7 til sjøfiske

Jeg har en Guideline Act4 #7 med #7 Guideline coastal slow intermediate.

Sekserstang fungerer det også, er det nok vind så hjelper en stang/snøreklasse litt, men ikke allverden uansett.

Hva skal du med store fluer? ;-)

Har også en Fenwick #7, liker de stengene veldig godt, men det går på personlig preferanse I guess :)

For min egen del så har jeg absorbert min kunnskap på internett og av egne erfaringer.

Anbefaler deg å sjekke ut eivind berulfsen på youtube ( http://www.youtube.com/user/Mrfluefiske ) der får du masse gode tips.

Lykke til! :-)

Endret av storfisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Det virker som #7 er best. Grunnen til at jeg sa store fluer er fordi Sjøørret fluer ofte er større enn en tørrflue på krokstørelse 14 ;)

Har sett alle Eivind Berulfsen videoene, men se skal se etter stang tips!

Takk for tips :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Zpeystanga i kl7 kan du trygt kjøpe til sø-fiske. med tilbudet de har på skittfiske er det et kjempekjøp. Har kjent på noen av disse i butikken, jeg er innom der av og til. Denne stanga er forholdsvis lettkastet, med passe dybde i aksjonskurven, og god spenst. den har middels slaglengde, noe som gjør at det er lett å kaste forholdvis langt, men ikke de helt ekstreme lengdene. den er også ganske lett, så hvis du finner rytmen i den, så kan du kaste lende uten å bli sliten.

Ang dette med kl7 eller kl 6/7, så er dette samme vektklasse. Der ett tall er oppgitt, så er det for wf/klumpsnører, mens når to klasser er oppgitt, så er den høyeste verdien for disse, mens den laveste for dt og long belly-sliner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen

wf5 betyr weight forward, dvs klumpline. vekta ligger i de 10 første metrene, deretter er ded bare ei tynn skyteline. eneste forskjellen på skyteklump og wf er at skytellump settes opp av separat klump og line, mens wf består avbegge deler i ei lengde. Kastemessig så er teknikken ganske lik for disse to.

5 betyr rett og slett vektklassen dvs aftm 5.

stanga di burde med andre ord ha ei wf-line kl 6.

Men dette er litt relativt, noen stenger fungerer bedre med ei litt lettere line, mens andre igjen trenger litt tyngre. Stenger kan også variere fra tunge og klumpete til lette og spenstige, det er ikjke bare vektklassen alene som avgjør hvor lett og fin stanga er å fiske med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp litt ned på fronttaperinga av WF 6 snøret, og ha litt tjukk botndel på fortommen. Då går tunge jiggyer og andre beist greit om eg åpner buktene litt når eg kaster. Slår fint over også i motvind... Vekta av flua vil som regel strekke fortommen!

Elles er 6er stang meir enn kraftig nok for det meste om du bruker bremsen og har tid til ein fin fight!

Endret av flygefisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.