Gå til innhold
Fiskersiden

Tøff tur på blikkstille hav


Richard Kolbeinsen
 Share

Recommended Posts

Etter gårsdagens kjempe tur med 5 ferdatorsk (største 6.5kg) og en passe bunke sei ( ingen over 900g) gledet jeg meg som bare det til å ta turen ut for å få noen flere og større fisk. Men som regel er det jo slik at når forventningene er skyhøye blir turen ikke helt som man ønsker seg. Leita og leita etter seien og noe som kunne minne om fisk på loddet. Timene gikk for så vidt raskt. Fant endelig en liten dott med sei fikk opp 4 stykker og skulle du ha sett duble på opphengeren med sandflyndre. Prøvde med tyngre utstyr under seien men nadda. Fikk litt koselig besøk ved båten:

113_0485.jpg

113_0488.jpg

113_0486.jpg

Fikk klappet den på hodet og tilbydde den seien min men den bare fnyste den av. Utrolig hvordan den kom flere ganger bort helt til ripa og lot meg klappe/klø den på hodet til slutt ble den lei og stakk av.

Kjørte så for å trekke teinene mine og på vei bort traff jeg en liten stim med fisk slapp jiggen ned under og pang det var det en ferdatorsk på 4.5 kg slapp ned igjen men niks ikke noe mer. Trakk teinene mine 20 krabbe i vær av teinene så 40 totalt.

Så nå sitter jeg her og er stapp mett etter ristet skive med krabbe, fiskepudding og reker med mayones.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klør litt etter å ta en tur hjem etter ferdatorsken nå! Krabben tatt på vest eller østsiden av Karmøy? Øst er det vel litt sketchy som mat, eller?

Tatt på øst. Grei så lenge du ikke knuge deg opp i Hydro eller enda verre rundt Husøy, slik som yrkesfiskerne gjør og påstår at det er fin hav krabbe. Mye av den krabben som selges i skall rundt om i det ganske land, som kommer fra Karmøy fiskemat kommer fra området Hydro til søre del av Haugesund. Litt merkelig egentlig når mattilsynet har lagt ned forbud mot omsetning av skaldyr fra dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt på øst. Grei så lenge du ikke knuge deg opp i Hydro eller enda verre rundt Husøy, slik som yrkesfiskerne gjør og påstår at det er fin hav krabbe. Mye av den krabben som selges i skall rundt om i det ganske land, som kommer fra Karmøy fiskemat kommer fra området Hydro til søre del av Haugesund. Litt merkelig egentlig når mattilsynet har lagt ned forbud mot omsetning av skaldyr fra dette området.

Har hørt den før ja. Visste dog ikke at også de som distribuerer stort fisker der. Det høres rart ut, jeg regner egentlig med at de blir testet av mattilsynet, så kanskjer er krabben i orden da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt den før ja. Visste dog ikke at også de som distribuerer stort fisker der. Det høres rart ut, jeg regner egentlig med at de blir testet av mattilsynet, så kanskjer er krabben i orden da.

En kan jo håpe at krabben blir testet. Det er minst 4 båter som fisker i nevnte område. Det tas jo mye krabbe andre plasser også og viss det er den krabben som blir testet .........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kostholdsrådet sier ikke spis krabbe og skjell fra tonjer fyr til krokaneset i sør. Sist oppdatert 2005 årsak pcb og pah. Fisker mine krabber mellom krokanes og tednholmen, men er oppvokst med krabber fra byggnesskjæra. Så jeg skal donere levera mi til forskning... Nå stoppet mye av pah utslippene i 2009 da utslippstillatelsen til hydro ble innskjerpet, men det er enda en del igjen i miljøet. Håper mattilsynet gjennomfører en ny undersøkelse snart. Er ganske sikker på at rådet vil endre seg da mye av problemene antageligvis skyldtes pågående utslipp som nå endelig er terminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdsrådet sier ikke spis krabbe og skjell fra tonjer fyr til krokaneset i sør. Sist oppdatert 2005 årsak pcb og pah. Fisker mine krabber mellom krokanes og tednholmen, men er oppvokst med krabber fra byggnesskjæra. Så jeg skal donere levera mi til forskning... Nå stoppet mye av pah utslippene i 2009 da utslippstillatelsen til hydro ble innskjerpet, men det er enda en del igjen i miljøet. Håper mattilsynet gjennomfører en ny undersøkelse snart. Er ganske sikker på at rådet vil endre seg da mye av problemene antageligvis skyldtes pågående utslipp som nå endelig er terminert.

Det er nok en del utslipp enda men, det er kraftig redusert da Søderberg ble lagt ned. Mattilsynet er jo egentlig en vits. Legger ned forbud mot omsetning men kontrollerer ikke. Som sakt er det mye av krabben som fiskes her solgt til Karmøy fiske mat, som bruker den i produksjon av ferdig renset krabbe i skall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del utslipp enda men, det er kraftig redusert da Søderberg ble lagt ned. Mattilsynet er jo egentlig en vits. Legger ned forbud mot omsetning men kontrollerer ikke. Som sakt er det mye av krabben som fiskes her solgt til Karmøy fiske mat, som bruker den i produksjon av ferdig renset krabbe i skall.

kunne ikke vært mer enig. Vet ikke om det er Mattilsynet sin jobb å sjekke om yrkesfiskere overholder rådene, men noen burde iallefall gjøre det. En trøst er jo at det er brunmaten som er det største problemet, det er ikke så mye av disse miljøgiftene som akkumuleres i det magre hvitkjøttet. Rekner med at det er klør og hus som leveres. Det går jo ann å ta reg nr. på blåsene og stikke innom gjengen i Kopervik som sitter med oversikten over hvem som fisker i området :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.