Gå til innhold
Fiskersiden

Gode fiske- og telt plasser i Buskerud/Telemark


andhaake
 Share

Recommended Posts

Hei

Litt usikker på om dette blir rette stedet å spørre om litt tips, men det skader vel ikke å prøve :)

Tenkte jeg skulle dra med meg unga (3stk fra 3 til 14 år) på en par-tre dagers kose tur med telt og fiske.

Både de og jeg har godt av å komme oss mer ut :)

Så da lurte jeg på om det er noen som har noen gode tips til hvor vi kan dra?

Vi holder til i Kongsberg/Drammen traktene, så ett sted ikke noe særlig mer enn 2-3 timers kjøring herfra hadde vært flott.

Har ingen problemer med å gå litt fra bilen til der vi kan slå leir, men ikke en dags vandring med tanke på minste mann.

Også hadde det jo vært flott med litt godt fiske, så vi fikk oppleve morroa med at det napper ;)

Håper noen har noen gode tips!

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av årstid - om du mener nå, eller i løpet av sommeren.

Jeg ville tatt med podene til fjells. Golsfjellet har f.eks. utrolig mange fine muligheter. Tok med mine på de første turene deres inn til Tisleifjorden og Flyvatnet tidligere når de var mindre. Her kan du campe "rett utenfor bilen" eller pakke sekken og bevege dere litt innover. Mellom nevnte to vann, går det også en liten elv som har mange fine muligheter for fiske.

Annet alternativ med lett og fint terreng er å kjøre til Blestua og gå innover derifra. Fint også for en dagstur fra Drammen/Kongsberg. http://kart.gulesider.no/m/H7AZh

Hønevatnet/Langevatnet er to av mange vann som kan prøves, ligger litt vest for Blestua og overkommelig også å komme seg inn dit til fots med 3-åring da det er gode opparbeidede stier innover,

På fine sommerdager, kan det være litt "folksomt" på turstiene, men telt-plasser kan man alltid finne langs vannkanten litt skjermet fra "motor-veien"....

Endret av BentM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du kan også kjøre inn fra ulsåk rett før hemsedal og inn mot lykkja hvis du skal inn i de traktene. Endel hytter, men flere vann langs veien.

Et annet alt er omholtfjellet og skrim. det er bare 40 min kjøring fra kongsberg, og mange fine vann med relativt bitevillig fisk. Kjør opp Stølekleiva, og parker ved bommen va en km fra lille stølevann. Herfra er det bare å følge veien opp til Ivarsbu, vel en km, og gå derfra inn mellom stølevanna. Godt merka sti, og flatt og lettgått terreng. Det er fisk i alle vanna der oppe, mye fin stekefisk 2-4 hg. Flue og dupp er det enkleste, grå-brune nymfer som hareøre og pheaseant tail gjør susen. Det settes ut fisk her og kultiveres ganske jevnt her. Men et lite obs, spesielt for minstemann, det er en og annen huggorm i dette området. De liker å ligge på varme berg, så sjekk rundt teltplassen og vær litt obs ang det å gå barbeint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.