Gå til innhold
Fiskersiden

Tenker å prøve meg etter laksen i elv for første gang på søndag.(hjelp til det meste).


slapoe
 Share

Recommended Posts

Hei!

Tenker å kjøpe meg kort i Nidelva på søndag, så det første spørsmålet er hvilket vald skal jeg velge? link til det som er ledig med priser. https://www.inatur.no/sok#?q=&f=%5B%7B%22felt%22%3A%22type%22%2C%22sokeord%22%3A%22laksefisketilbud%22%7D%2C%7B%22felt%22%3A%22kommuner%22%2C%22sokeord%22%3A%22Trondheim%22%7D%5D

Er student og har endel fiskeutstyr så det er derfor lite aktuelt og kjøpe inn nytt utstyr for anledningen.

Har hovedsaklig to sett som er aktuelle, alt shimano: forcemaster 330 20-50g med en nexcave6000 og antares 300ML med twinpower 4000sfa (grunn spole ca 250m 0,15).

Det første og sikkert mest aktuelle sette er et billigsett og det er godt brukt, liker det ikke så veldig godt. Det andre og sikkert alt for lette settet er meget pent brukt og en drøm å fiske med, 6kg sei og lyr går lett som bare det og det går nok fint med endel større fisk også. Men ser tofa skriver at de ønsker at folk har kraftigutstyr som kan berge fisk på 25kg i stri elv. Det er vel kanskje i overkant optimistisk å tro at det skal gå.

snøre: på den minste stanga 0,15 PP S8 og på den store kan jeg sette på FL-E0,25 eller surfix xl-p 0,50.

I enden av snøret? har noen slangesøkker 40g og div andre søkker, kroker langskaftede 1/0 og 3/0 + div mindre. Og endel silde og skjesluker i forskjellig farge og størrelse.

Tenker rigg kan være Svirvel med tre festepunkter 1: ned til søkke ca 1,2m 0,25 2: ut til krok ca 1,5m 0,50(eller 0,70?) 3/0 krok og noen mark feks.

Noen som har noen tips eller har lyst til å bli med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i utgangspunktet enig i din konklusjon for snelle/stangvalg.

Antaresen vil nok kunne håndtere og trette ut minst like stor fisk som Forcemastern men den har jo betydelig lavere oppgitt slukvekt...... Skal du bare lobbe utti 20 - 60 gram søkker og mark på korte distanser så tåler den vel fint det å... og denge 40+grams sluk til nye lengderekorder på ei 7-21grams stang derimot er vel ikke å anbefale.

På samme måte ville det nok kanskje også ha vært fristende og la Twin-Powern gjøre jobben på snellesia. Problemet der at den rett og slett har for dårlig senekapasitet til potensiell storlaks i elv.

Uten at jeg kjenner Nidelva godt så har jeg forstått at mange av valdene kan være knotete å bevege seg langs....ikke minst ut over egen valdgrense? Noen plasser må man kanskje sette hardt mot hardt når storfisken går....da kan det være vanskelig nok bare det å ha grovt nok utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :) Føler Antaresen trives godt med sluker rundt 30-35g, 40g går også greit men noe over det tror jeg blir uaktuelt, til alt annet enn lett lemping. Vil feks 10m 0,50 fjerne det meste av risikoen for at multien blir dradd mot steiner i elva, forutsatt at jeg følger med selvfølgelig.

Er det forbudt å følge etter hvis fisken stikker utenfor valdet? Man vil vel nødig slite på fisk nærmest med vilje for å unngå å tråkke utom grensa? Man snakker jo med dem hvis det står noen på valdet ved siden av. Eller tenkte du på at det rett og slett er håpløst og faktisk få til å følge etter fisken? Har ikke vadebukse, men er ikke redd for å bli våt på bena om det står om drømme fisken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida...er nok fullt lovlig å følge fast fisk ut over eget vald, men det er jo noe man helst unngår for ikke å forstyrre på annen manns kjøpt fiskerett.

For å si det sånn... Du får neppe klapp på skuldern hvis du nettopp har "føkka opp" gromvaldet til naboen i langdryg laksekamp, bare fordi du stilte med pingleutstyr i elva og 7-kilosen bestemte seg for å gå 30 meter lenger opp eller ned enn du ønsket....

Mener det enkelte plasser er bortimot umulig å følge fisken om den bestemmer seg for å gå... (kanskje litt av grunnen til at TOFA gjerne ser at folk stiller med skikkelig kraftig utstyr..?)

Så får vi håpe noen av Nidelvfiskerne har tips til greie vald som også fisker bra.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.