Gå til innhold
Fiskersiden

Spørsmål om ekkolodd


topresch
 Share

Recommended Posts

Hei

Ny bruker og beklager om dette har vært oppe før, men jeg er ikke helt inneforstått med sjargongen og spesifikasjoner rundt ekkolodd. Saken er denne:

Min far blir 70 år i juli og har fiska hele sitt liv (og skrevet opp all fisk han har fått siden 1951!). Er fra Oslo, men bor i Kristiansand. Meg og min søster tenkte kanskje å skaffe ham ekkolodd han kan bruke på isen og i båten sin - som bare er en 10-fots åpen jolle med påhengs, stort sett brukt innaskjærs eller like utafor skjærgården mellom Krsand og Høvåg - ettersom han er glad i å sjekke dybder og vil nok synes fiskedetection er ganske spennende. Prisen bør imidlertid helst ikke være særlig mye over 2000 kr.

Har sjekka litt rundt på forumet her og tenker, som lykkelig uvitende, at Lowrance Elite-4x HDI 200 HYB eller Lowrance Mark 5x (Pro?) kan funke om disse er kompatible med ei jolle. Leste for øvrig at det var mulig å fikse selvfesting til mindre båter med noen egne løsninger? Er dette krevende? Eller må han ha en portabel en, som Lowrance X-4 Portabel? Viktig er tydeligvis også dybden, og den overgår så godt som aldri 100 m i saltvann, vanligvis 30-60 m, eller 50 i ferskvann. Fisking vil være etter både bunnfisk som torsk og pelagiske som makrell og sei. Vil noen av disse være egnede for den slags bruk?

Helst ikke for komplisert system heller, ettersom han er ganske gammel, selv om jeg vil nok kunne hjelpe endel i oppstartsfasen :)

På forhånd takk for svar!

Mvh

Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville gått for et Lowrance Elite 4x HDI i denne prisklassen, men det kan jo hende han ville likt å ha kartplotter også? Det blir jo selvfølgelig dyrere.

Ellers har jeg et Lowrance Elite 4x tillsalgs brukt...

Tipper Erik kommer med utfyllende info til deg her siden han er eksperten på området... :)

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. Alle ekkolodd er kompatible med en jolle, det er mest et spørsmål om hva som er kompatibelt med lommeboken. I min 4-meters "jolle" hadde jeg ekkolodd og kartplottere for 20`+ men jeg er nok litt over gjennomsnittet idiot. ;)

Utfordringen er at en kar på 70 kanskje ikke synes en skjerm på 4" er så fryktelig lett å lese, jeg kan ha problemer selv innimellom og jeg er halvparten så gammel. :)

Hvis vi dropper det med synet er jeg enig med Kjetil at en Lowrance Elite 4x HDi er et bra alternativ. Den finnes som "pakke" med to forskjellige givere, en på budsjett og en over. Den over er selvfølgelig den han egentlig skal ha... Selve ekkoloddet er det samme i begge alternativene jeg linker til, forskjellen er altså ekkoloddgiveren, dvs den dingsen bak på båten som faktisk sender ut signalene og tar i mot retursignalet (ekkoet).

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-4x-hdi-200-hyb

Ca 2.200,- med en giver som gjør at du kan se enkelttorsk på kiloen på 20-30 meters dyp. Den ser bunnen ned til flere hundre meter, og makrellstimer etc vil du kunne se vesentlig dypere enn 30 meter.

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-elite-4x-hdi-50200-hyb

ca 4.000,- Nå med en giver som er egnet for større dyp, i praksis kan han se fisk 2-3 ganger dypere med denne giveren.

Utfordringen her er det med skjermen. Den er lyssterk og med farger, men hvordan står det til med synet til far? Skjermen er 4,3".

Hvis vi skal opp litt i skjermstørrelse, uten å bevege oss altfor langt fra budsjettet....

http://www.mjosservice.no/produkt/garmin/ekkolodd/garmin-echo-501c

5" skjerm, litt over budsjett til ca 2.300,- Ulempen er elendig oppløsning på skjermen, og et merkbart enklere ekkolodd en de to over.

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/ekkolodd/ekkolodd/lowrance-mark-5x-pro

Blir omtrent som varianten fra Garmin, men med sort/hvitt skjerm til 2.000,- Den har bedre oppløsing enn Garmin, men uten fargeskjerm. (I min verden er det viktigere med oppløsning enn farger, men jeg vil helst ha begge deler.)

Elite 4X HDI har et vesentlig bedre ekkolodd enn resten, selv med den billige giveren. Hvis du tror han blir happy med litt mindre skjerm for å få et merkbart bedre ekkolodd, så er det veien å gå.

Portabelt ekkolodd

For noen få hundrelapper får man en passende kasse (Bauhaus har billige metallkofferter) og sugekopp (Biltemas Vakumløfter), batteri (Biltema) og det man trenger av kabelsko etc (Biltema/ Clas Ohlson) for å gjøre et ekkolodd portabelt.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Jo takk for svar. Kan avvente noen dager og ta en avgjørelse da. Du kan jo foreslå en pris på pm til meg, så tar jeg det med i beregningen :) Kartplotter er nok kult det, men blir trolig litt i overkant prismessig, og det holder nok med ekkolodd for hans del. Kjenner fiskeområdene sine inn og ut. Eller gjør kartplotter noe annet enn å være en GPS integrert med ekkoloddet?

Edit: Det var svar til kje. Skal lese over og svare erik også :)


Flotte greier. Også tusen takk for hjelpa, erik. Han har ikke problemer med mobilen sin iallfall, så håper egentlig det skal gå rimelig greit med synet. Enig i at oppløsning virker viktigere enn fargene, og sjølivet på Sørlandet er jo ofte solfylt, selv om han også er ute i dårligere vær så lenge sjøen ikke er høy. Men jeg har inntrykk, som du også anbefaler, at god giver er viktigst, ettersom jo det er selve fundamentet for funksjonen og det elementet som skal kartlegge forholdene, og ikke det gjengivende elementet (skjerm). Jeg tror nok dessverre den dyre Elite-4x blir i overkant for budsjettet vårt, men den andre er innafor (litt avhengig av mengden utstyr jeg må skaffe for å gjøre det portabelt - Clas Ohlsson og Biltema virker jo overkommelig). Saken er vel helst den at han nok får nok glede av den til 2200 uansett.

Det er slik at ingen av de du anbefaler kan enkelt monteres på ripa til ei jolle eller er det forskjell der? Dvs. kan f.eks. Mark-5x PRO bare festes rett på, mens de andre krever litt forarbeid? Eller er det kun PORTABLEs som kan benyttes slik? Ingen andre merker jeg bør se på? Det er Lowrance som er det greieste?

Endret av topresch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En portabel løsning som man lager selv har egentlig bare en begrensning og det er konstruktøren. :)

Du får egne fester som kan skrus fast på innsiden av ripa, hvis du Googler "Lowrance RAM-mount" finnes det masse alernativer, men de koster penger. Den enkleste formen for feste til ripa er en bit 2X4 som du skrur fast ekkoloddbraketten til, og så bruker du en tvinge eller to mot ripa. Jeg har tidligere brukt en bit 2X6 og en tvinge for å ha ekkoloddet på midttoften og her i våres måtte fanden (les; meg) spise fluer og improvisere så da ble en vedkubbe brukt på samme måten. :) Du får også stativer som gjør at du kan ha giveren på siden av båten, feks disse:

http://z-bait.blogspot.no/ (som nok er en bra bit over budsjettet)

http://www.ssbilbehor.se/portabelt-faste-ekolodsgivare-p-2684-c-217.aspx (kanskje fortsatt litt over)

Det finnes en enda billigere variant, men den fant jeg ikke igjen i farta.

Det kan være verdt å understreke at selve ekkoloddet tar du med hjem, det er altså bare braketten og giveren som skrus fast i båten.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Erik: Du har ikke vurdert å bare lage en skikkelig artikkel om Ekkolodd da? ^_^ Kan evt selge den til AoF og legge den ut her når nummeret etter er kommet ut (minske interessekonflikten med bladet). I tillegg kan du jo da tipse om dybdekart.no og slikt + tjene en ekstra slant ;) + en oppfølgerartikkel om pakkeløsninger på "studentbudsjett", "kommunalt ansatt med stabil økonomi" og "Marinen vurderer å ta beslag i båten min". Jeg faller i den første kategorien, men skulle gjerne hatt noe som kan transporteres lett rundt omkring på isen samt settes på kano/kajakk/robåt uten å måtte skru/montere fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken har falt meg inn, men en slik artikkel er utpreget ferskvare og jeg gjør meg dårlig med deadlines, krav til layout etc. Jeg kommer nok til å skrive litt for Hooked også i 2015, og et forsøk på en oversikt over hva som kommer i 2015 ligger på tegnebrettet. (Sannsynligvis etter båtmessen i Gøteborg i Februar, hvor jeg håper å få sett litt nærmere på et par ting.) Jeg ser forresten på det jeg har i min egen båt som utstyr i mellomklassen, så de grupperingene kommer veldig an på øynene som ser. ;)

Tilbudet om å låne en Elite 4 HDI står fortsatt ved lag, så du får bare gi meg et hint hvis du vil leke med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to i samme båt når det kommer til deadlines ;) Men utstyr generelt er jo ganske ferskvare, selv om elektronikk oppgraderes fortere enn en del andre ting. Skal uansett følge med litt her om det dukker opp noen artikler! :)

Hehehe, det kommer nok veldig an på øyet ja ;) Viktigste er å vite hvordan man bruker det man er utstyrt med, og evt hvilke begrensinger/bruksområder det har.

Mange takk! :) Står det også ved lag når det er isfritt igjen så gjør jeg veldig gjerne det! :) Veldig lyst til å kartlegge litt i en del markavann, både mellomstore og store i tillegg til Semsvannet. Sett at man klarer å holde seg på en rett linje - ca hvor langt er det til en parrallell linje for at man skal få gode data? Antar det vil være avhenging av dybden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbudet står ved lag da også ja.

Forskjellige merker elektronikk har litt ulik måte å logge på, uten at forskjellene er så veldig store i praksis. Med Eliten og en kano, vil du aldri få en hastighet som gjør at det blir for stor avstand mellom enkeltmålingene. Hvert punkt i ett loggspor inneholder posisjon fra GPSen og dybde fra ekkoloddet, og så bruker vi programvare som beregner dybden mellom punktene. På steder hvor bunnen er flat kan man gjerne ha stor avstand mellom hvert loggspor, inntill 100 meter. På steder som er mer kupert er det lurt å ha tettere spor, kanskje ned mot et par meter, for best presisjon. Det jeg typisk gjør selv, er å kjøre en grov grid først med 50-100 meter mellom sporene, og lager et kart med de dataene. På bakgrunn av det kartet logger jeg så mer tett der det ser spennende ut. Målet med disse kartene er nettopp å kartlegge fiskeplasser, og ved å logge hver gang man fisker vil kartene bli ekstremt presise etterhvert.

De fleste av brukerne vår kjører ikke i noe bevisst mønster for å logge data. De fisker som vanlig, med opptak gående på elektronikken. Da tar det selvfølgelig mer tid å dekke et vann (og kanskje man aldri får dekket hele vannet), men alt er bedre enn ingenting. Men hvis man kombinerer den taktikken med å kjøre/ padle litt forskjellig hver gang man er på vei til og fra fiskeplassen, går kartet fort fremover. En fordel ved å variere hvor man kjører litt, er nettopp at man dekker vann man ellers ikke passerer over, og kan finne nye fiskeplasser slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.