Gå til innhold
Fiskersiden

tackel til hel agnfisk..


Trulsolsen
 Share

Recommended Posts

En pennelrigg! En liten krok str 6/0 øverst, ikke glidende, og en stor krok nederst, str 8/O eller 10/O. Tre den nederste kroken inn gjennom munnen på fisken og ut gjellene. Stikk den inn gjennom magen og ut gattet slik at øyet og krokspissen er helt fri og stikker ut. Surr fast med strikk eller tråd. Fest den øverste kroken gjennom øynene eller gjennom skallen. Stikk noen hull i magen. Til drivende fiske kan du evt. skjære opp magen og kutte vekk noe av ryggraden slik at den får mer liv i vannet. Du kan også lage en flapper, dvs en hel fisk der ryggraden er fjernet og du har to flagrende fileter. Denne rigges med en holderkrok i hodet og en krok i hver filet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Alle nevnte måter over funker fint. Selv bruker jeg ofte en variant som på bildet nedenfor. Legg merke til den lille løkka før kroken. Fester kroken igjennom siden på fisken, slik at krokstammen blir liggende utenpå fiskesiden, og kroken fri. Fester så en strips eller ståltråd igjennom hodet på agnfisken og igjennom løkka over kroken. Stram slik til at kroken henger riktig når fisken henger i stripsen. Enkelte ganger kan det være en fordel å bruke elastisk tråd rundt fisken og takkelfortommen for å holde det på plass, men er ikke noe musk. Bruker det sjeldent selv.

På denne måten henger kroken langt nede på den store agnfisken. Funker veldig bra på stor agnfisk rundt kiloen også.

07032006105204Qs8T1yAG9v5y.jpg?81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Har sjøl kjørt med en enkelkrok i kjeften og en trebbel langs sida.

Denne varianten,eller med to trebler,er det jeg bruker mest i Troms hvor også Trulsolsen holder til.Har dårlig erfaring med hel agnfisk fisket statisk på bunnen der oppe,unntaket er til brosme.Bruker vanligvis fast bom og slep på 1-1,5 meter,med agnfisk på 500-1000gram for å sortere bort Troms-Trym,dvs,alt under 5-6kg.Stortorsken der oppe er i stor grad pelagisk,så jeg avsøker vannmassene ved sveiv og slipp metoden,på samme måte som en ville fisket med en shad eller wobbler.Sleng gjerne på plastblekkspruter,perler og spinnerblader foran agnet.Bruker du to trebler kan du vanligvis kroke fisken øyeblikkelig,og slipper dyp kroking.I tillegg til mange fine torsker har denne metoden også gitt meg et par kveiter i relativt moderat størrelse(11+18).Til bunnmeite bruker jeg en eller to enkeltkroker avhengig av agnets størrelse.Agnfisk opp til ca,400 gram får en krok,over dette blir det som regel to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott filmbeskrivelse der Tor Inge[ :P ].

Tror jeg skal prøve det på årets tur til Lyngør i slutten av april. Burde vel fungere bra også på dybder mellom 20 og 70 meter etter lange, torsk og steinbit? Kanskje med en litt mindre agnfisk enn den på filmen...

Har bare dratt småfisk der nede tidligere, og vil nå "gutse" litt på å få noe større og arter jeg ikke har som lange og steinbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.