Gå til innhold
Fiskersiden

Fredric Kullin leverer varene igjen


mag
 Share

Recommended Posts

For en drøy måned siden besøkte Ski Havfiskeklubb nok en gang Frøya og Fredric Kullin. Og nok en gang leverte Fredric varene. Det å fiske på Frøya med Fredric Kullin har blitt synonymt bra fangst og flotte fisker. Det eneste som som har satt stopper for dette er vind og det er også det eneste man ikke kan planlegge eller gjøre noe med.

Og på vårt normale planleggningsmøte dagen før første fiskedag, så kom Fredric med gode nyheter: Det var meldt forholdsvis lite vind og det skulle bare bli bedre.

Vi startet med å satse på sei. Sei’en var riktignok ikke helt på hogget, men det ble allikavel krumma stenger. Første man ut var Robin som hadde et lite utras på sitt helt nye USA importerte sei utstyr. Når fisken nærmet seg overflaten så vi at den var både breiere og flatere enn en sei. Robin kunne da notere ned en ny art i form av en kveite, nesten enhver havfisker drømme fisk. Riktignok var denne fanget i barnehagen, slik at den fikk friheten tilbake.

IMG_3389_zps00fd6422.jpg

Etter flere sei på mellom 9 og 5 kilo, så er det Lars til tur til å føle på noe som ikke vil sammarbeide. Men etter noen utras for den nå erfarne Frøyafiskern, så måtte også denne sei’en gi opp. På dekket lå dagens første sei som nådde 10kilo’s grensa.

IMG_3395_zpse5055ea3.jpg

Ettersom det skulle bli godt vær neste dag, bestemte vi oss for å avslutte med agnfiske før vi dro inn. Dette for slik at vi kunne satse hardt hele neste dag på langa. Under all små seien så sto det torsk på rundt 5 kilo, og Robin bestemte seg for å droppe agnfiske og heller prøve sitt nye utstyr. Og det gjorde han lurt i, for ikke lenge lenge etterpå så sto stanga i en kraftig bøy. Og etter en artig kamp kunne han notere seg en ny pers på sei med 10,6kilo. Denne ble dagens største og Robin var stor fornøyd med dagen. Både sitt nye utstyr, ny art og ny pers.

IMG_3420_zps14c60d12.jpg

Neste dag reiste vi tidlig ut, for å få ekstra fisketid. Værmeldingene som sa at vinden skulle løye i dag, hadde helt rett for havet lå som et speil. Vi fikk da mulighet til å reise noe lenger ut enn normalt. På dagens første stopp så ble det ikke så altfor mye å skrive hjem om, så etter å ha dunket søkkene i bunnen en times tid flyttet vi til en annen plass. En plass som skulle vise seg å gi en mye bedre uttelling. Resten av dagen hadde vi konstant napping på våre tackler drøye 200meter under båten, og nesten hele tiden var en som sveivet opp en eller flere fisker. Riktig nok var det en stor andel uer, men en god mengde av lange og brosme under 10kilos grensa ble også sveivet opp. Min personlige lille høydepunkt ble en liten forbedring av av min brosmepers, som nå er 7,5kilo.

IMG_3426_zpsa13f343f.jpg

Ettersom vi fikk bra med fisk på denne plassen gjorde vi flere drift i samme område. Noe som også skulle vise seg å være lurt. Etter at jeg hadde latt en fisk tygge på agnet mitt i et halt minutt, så sto stanga mi i full flex. Rett før hadde Lars dratt opp en lange på 17kilo, så jeg hadde trua på at det endelig var en fisk i enden av snøret mitt som skulle bryte både 10kilo og 15kilo’s grensa. Etter å ha sveivet fisken litt oppover, så ble det veldig tungt i andre enden. Eneste måten å få noen meter sene inn på snella var å pumpe inn hver eneste meter. Det hadde ikke blitt noe mere liv i andre enden, så jeg mistenkte at jeg dro opp andres søkker. Men alle hadde kontakt med sine søkker. Etter å ha pumpet opp fisken nesten til overflaten, så fløyt fisken opp et godt stykke bortenfor båten. Et godt tegn på at det er en voksen fisk. Men vi så to grå dupper eller rettere sagt 2 store grå langer. Etter å ha jobbet litt med å dra fisken ombord, lå utvilsom dagens største på dekk. Den største langa ble veid til 27,5kilo mens den «minste» ble veid til 16,5kilo, pluss en liten kilos uer på en liten artskrok jeg hadde nederst. Totalt 45kilo fisk ble sveivet opp, ikke rart at jeg følte det var tungt.

IMG_3435_zps3224ef3b.jpg

IMG_3444_zps56629fb5.jpg

Det ble gjort et nytt drift over den samme plassen, og denne gangen var det Rune som skulle sette pers med en lange på 15kilo.

IMG_3465_zps08019aa2.jpg

Vi fortsatte å sveive opp fisk resten av dagen og, men ingen det ble ingen flere fisker som nådde 15kilo’s grensa. Men vi hadde hatt en fantastisk da på havet med Fredric. Flatt hav med masse matfisk, og mange bonus fisker over 10kilo.

Ny tur er booket med Fredric i 2015, men spørs det om det holder med bare en tur opp til Titran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.