Gå til innhold
Fiskersiden

Tørrfluer vs våtfluer for nybegynnere!


Randolken
 Share

Recommended Posts

er ingen stor fluefisker og langt fra noen ekspert, men har en teori uansett. fisken(ørret, harr m.fl) tar til seg det meste av føden nede i vannet og ved bunnen. derfor vil våtfluer gi flest sjanser til hugg, mens tørrfluer er mer avhengig av visse forhold(klekkinger - værforhold) for å kunne lokke til hugg(selv om fisken kan tørt selv om det er tomt på overflata).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noe i det Puderhunden sier om at tørrfluefiske ofte krever mer av forholdene og kanskje også kunnskap hos kasteren. Ville trodd det var dumt å kun ha med seg tørrflueboks på en lengre tur men nå er ikke jeg noen utpreget tørrfluefisker. I tillegg krever det gjerne mer av kasteren å presentere tørrfluen enn en våtflue.

Synes selv nymfefiske er det morsomste fisket og man har da enorm kontakt med fluen og evt. napp selv om det ikke er like visuelt som tørt. Unntaket er laksefiske hvor jeg synes riffling hitch og long wing (flytetuber) er ekstremt kult for det gir så aggressive hugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Akkurat som mikur, så fisker også jeg mye med nymfer. Men det er ikke noen regel som sier at man må velge det ene eller det andre, noen ganger er nymfer/våtfluer å foretrekke, andre ganger er det tørt som er det beste. med et allround snøre så kan man bytte mellom disse. imt så er tørrfluefiske på blikkstille vann eller i klare grunne elver mer krevende enn våtfluer, mest pga kravene til god kasteteknikk slik at lina lander noenlunde strak og pent. plasking og trekking av lina for å rette den vil mange ganger skremme fisken. Men det at tørrfluer ikke må stripe er noe overdrevet, vårfluer f.ex fisker best når de striper. til å begynne med vil jeg anbefale deg å ta med tre tørrfluer, streaking caddis, black gnat og en liten luring som heter cocc-y-bondhu. Denne siste fisker faktisk best når det er littegrann vind, og gjerne i varmt sommervær. Den har også veldig god flyteevne, noe som kanskje er greit for en nybegynner. våtfluer og nymfer er egentlig samme sak, for fisken er forskjellen på disse ikke nevneverdig. De imiterer stort sett de samme byttedyra, og jeg vil si at nymfer er hakket mer naturtro enn de tradisjonelle våtfluene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror anbefalingen mye godt kommer av at tørrfluefisket stiller langt større krav til at man behersker ett arsenal av kaste/ og mende-teknikker... ( i elv). Noe de aller færreste gjør som ferske fluefiskere.

Hvor viktig er denne presentasjonen da? Har på følelsen av at engasjerte fluefiskere overdriver viktigheten av å studere hvordan ei skjevhendt mugg lander på vannet, hvis den er dritatrengt... Slik at de kan legge flua riktig i forhold til ørreten...

Du har tydeligvis ikke ennå observert sær selektiv ørret... Google litt så kommer du sikkert over noen greie videoer som viser hvor fantastisk nøye presentasjonen kan være....ikke det at den nødvendigvis er det hele tiden.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror anbefalingen mye godt kommer av at tørrfluefisket stiller langt større krav til at man behersker ett arsenal av

kaste/ og mende-teknikker... ( i elv). Noe de aller færreste gjør som ferske fluefiskere.

Du har tydeligvis ikke ennå observert sær selektiv ørret... Google litt så kommer du sikkert over noen greie videoer som viser hvor fantastisk nøye presentasjonen kan være....ikke det at den nødvendigvis er det hele tiden.

Det kan nok hende ja. Det jeg har sett av tørrfluefiske, så spise ørreten stort sett det som lander foran dem... Mygg, stankelbein, streaking caddis etc... Kanskje jeg har vært heldig, håper det fortsetter slik:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.