Gå til innhold
Fiskersiden

Prosjekt Småkrok på dypet, del 1


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Hvor mange sypiker må en gjennom før den første smørflyndren sitter? Hvor mange hågjel må en gjennom før den første skolesten sitter? Spørsmålene er selvsagt retoriske, selv om jeg antar at vi fort snakker tusenvis. Spesielt med tanke på at det fiskes fra land.

Men nå er altså høstens og vinterens prosjekt Småkrok på dypet i gang. Dette er egentlig fortsettelsen på en satsing som endte i startgropen for noen år siden, men som jeg hele tiden har hatt som målsetning å ta opp igjen på et eller annet tidspunkt. Dette tidspunktet ble altså i går.

Tanken er enkelt og greit å sende små kroker med diverse agn så langt ut på dypet som mulig, med målsetning om å lure noe spennende til hugg. Drømmen er smørflyndre, firetrådet tangbrosme, sølvtorsk eller noe annet tilsynelatende utopisk for en sportsfisker. Dette er arter som egentlig er tallrike i de dype fjordene våre, men å få de til å ta på krok og agn er noe ganske annet enn å fange de i en stor bunntrål, som jo dekker et nokså stort område i løpet av noen timer i sjøen.

Typiske plasser jeg har sett etter i researchen før fisket begynte, er dyp fra 40 meter og nedover til over 150. Bunnen skal hest være mudder, leire eller fine sedimenter, og det skal være så flatt som mulig. Slakk skråning går likevel bra. Første økt gikk altså av stabelen i går, og utartet seg omtrent som forventet.

Prosjektet begynte på en av de mange dypvannskaiene i nabolaget. Dette er vel den av kaiene her som har minst stygge kanter, og om du vinkler kastene riktig, og drar på som ondemannen selv, når du ut på en 100-metersslette med myk bunn. Dette gjorde jeg da også med to firekroksslep, utstyrt med kroker i størrelse 8 og egnet med makrell, reke og blåskjell.

FullSizeRender%2B(1).jpg

En tredje stang ble utstyrt med en lang pulley og egnet med en makrell/reke-combo. Herligheten ble kastet ut mot 500-metersrennen midt i fjorden, og landet på gode 100 meter. En vet jo aldri når en skolest skulle finne på å stryke forbi, liksom. Denne trestangsmodellen er ellers måten jeg kommer til å fiske på videre i prosjektet. Jeg vet selvsagt godt at det kommer til å bli mye bifangst, men om det ikke satses blir det i alle fall ikke noen suksess.

Denne onsdagskvelden var det meldt tre sekundmeter fra øst og null nedbør. I praksis kan det bety så mangt. Denne gangen betydde det tolv sekundmeter fra sør og regnbyger. Fisket var derfor bare sånn passelig trivelig, men slik er det nå av og til. At det jevnlig nappet forsiktig på småagnene på dypet gjorde likevel det hele nokså spennende. At det var sypiker hver eneste gang var mindre kult, men som nevnt forventet. Fem i tallet ble det i løpet av kvelden. I tillegg fikk jeg to store sjøstjerner med knallharde pigger og snodige farger. Hurra meg rundt!

IMG_0719.JPG

Jan kom også kjørende halvannen time inne i økten. Han rigget et par stenger for matfisk, og sammen med skoleststangen min, sørget disse for at vi fikk tilstrekkelig med hågjel i løpet av kvelden. Men ikke noe annet, dessverre. Jak var også innom kaien et lite kvarter, men han tok kjapt en Jak (begynte å fryse), og takket for seg nesten like fort som han kom.

FullSizeRender.jpg

Det ble med en firetimersøkt i debuten, men det var plenty tid til å gi meg en pekepinn på hvor tungrodd dette prosjektet kommer til å bli. Heldigvis er jeg nokså tett i nepen når det kommer til å ha troen på fiskeprosjekter, så neste destinasjon er allerede prikket ut. Stay tuned for more happiness...

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å stå på her. Herlig satsing. Før eller siden kommer det noe mer spennende. Har hatt en del småkrokforsøk her, men resultater er det smått med. Føler vel at dette er enda mer spennende på din kant av landet. På tre tungevar har det gått ca 150 Fløyfisk, mengder med småhvitting og mye annet kjedelig. Gleder meg til fortsettelsen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.