Gå til innhold
Fiskersiden

Mark


ToxicJellyfish
 Share

Recommended Posts

Mortens tips er nok det mest innbringende: ta med lommelykt, ei stor bøtte en kveld/natt etter regn. Kan få mange liter ved noen timers plukking - men lær knepet: ta tak der marken synes lysest - det er den enden som er nærmest der marken i løpet av deler av et sekund smetter ned i. Ta tak i marken, gi litt etter og dra raskt marken opp av hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Som Henning sier, så er det fuktige netter som er best. Litt høye temperaturer er heller aldri feil. Jeg har hatt størst suksess på den lokale kirkegården, men det kan fort bli litt hassel med tyttebærpoliti o.l.... Somregel går det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller: Kjøp et hus billig fordi eierne har slurvet med hagearbeid.

ta en grafse, og begynne å rydde vekk graset som har vokst ut på veien, og plukk opp alle markene som kommer frem da.

Jeg plukket sikkert 100 store pene mark under økta igår! Aldri før sett så mye stor mark så samlet, perfekt størrelse til laks/SØ fiske den 21/7!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Hva forer jeg mark med? Skal bare holde de 14dagers tid, så trenger ikke noe "langsiktig"....

Om du skall ha dom längra så funkar tex. sallad fint. Har haft ett par burkar sedan april/maj, och dom mår hur fint som helst. Dom blir i och för sig lite sura när det är dax att dra på fisketur, och jag förstår dom, man vet ju aldrig vem som står på tur..[ :P ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt mark i kjøleskapet hele vinteren igjennom de siste 10 årene i hvert fall. Har dem i en vaskepulverboks med hull i lokket, og bytter jord (+ plukker ut evt døde mark) en gang i blandt. Jorda oppbevarer jeg i en stor bøtte i boden, og "brukt" jord er bare å hive ut i naturen igjen.

Markene holder seg helt fint, og nå, under feriering i Sverige i sommer, brukte jeg opp de siste markene jeg plukket i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av TrophyHunter

Eller det aller aller beste, putt ned 2 jernstenger i jorden(gresset), fest et bilbatteri til disse,og voila, Mark, hehe... Neida,det var en spøk, kommer aldri til å prøve det.....

ps.Tom Ole,finnes det 40-lapper? hehe[ :P ]

Denne har jeg prøvd, og funker det.

Brukte 2 eiker, og 220 volt, mark og andre kryp pippler opp.

(Trur ikke det er lurt å tisse der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et lite inlegg ommark.

OPPBEVARING AV MARK

Meitemark tilhører fåbørstemarkene i den store dyregruppen leddormer. De fleste av oss forbinder marken med en landlevende art, men faktisk består fåbørstemarkene av mange ulike arter som også lever i ferskvann. Marken er altså et naturlig og vanlig innslag i ørretens matfat, og meitemark som har falt i vannet kan for eksempel være vanlig føde under regnvær og flom. Bare i Norge eksisterer det bortimot 20 arter, men for egen del benytter jeg hovedsakelig fire ulike marktyper:

Løvmark (Lumbrius rubellus): Denne arten er kanskje bedre kjent som rødmark eller skogsmeitemark. Den er liten og rødbrun med svært livlige bevegelser, og sammen med fargen og lukten den avgir lar ørreten seg lett friste av denne krabaten. Løvmarken finner du i ferske komposthauger, i løvhauger og i barkfyllinger.

Kompostmark (Eisenia fetida): Mange kaller den også tigermark på grunn av de tydelige tverrstripene den har rundt kroppen. Dette er marken du får kjøpt i sportsbutikken. Kompostmarken blir opptil ti centimeter lang og er brunrød med tynne gulaktige ringer som markerer leddene. Denne markens store fordel er at den avgir svært kraftig lukt. Kompostmarken fins i gamle komposter og i møkkadynger.

Hvitmark ( Aporrectodea galiginosa) : Denne arten er som navnet tilsier en mye lysere variant, med en mer gråaktig farge, og den blir da også ofte kalt den grå meitemarken.Dette er en art som er seig og tåler tøff behandling, og den sitter svært godt på kroken. Hvitmarken finner du svært ofte i hardere leirjord og i feit løvjord.

Doggmark ( Lumbricus terrestris og Allolobophora longa) : Doggmarken kommer i to utgaver. Felles for dem er at de er svært lange, opptil 30 centimeter, og de er brunfiolette. Disse artene holder til i plener, på jorder og i blomsterbed. Skal en plukke doggmark må en ofte ta natta til hjelp da den kommer opp til overflaten for å finne føde. Særlig om det er litt regn i lufta kan en finne store mengder av disse markbeistene.

Når det gjelder selve oppbevaringen av marken er de viktigste momentene selve markboksen, hvor den blir oppbevart og hva en fyller boksen med. Marken er avhengig av å ha det litt kjølig. Den må i tillegg ha det litt fuktig og få nok luft, og den trenger også noe å spise. Marken er svært sårbar for direkte sollys, uttørring, høye sommertemperaturer og frost. Men blir den oppbevart riktig kan den leve i ukevis, kanskje flere måneder. Det enkleste og mest praktiske redskapet for oppbevaring av mark under fisketuren er en bredbunnet plastboks med luftehull i topplokket. For kveldsturen kan du fylle boksen med litt jord og råttent løv som du finner der marken blir plukket.

Skal du på en tur over flere dager er det i tillegg viktig å være påpasselig med at marken har det fuktig nok uten at den drukner og at den har tilgang til mat. Løvmark, hvitmark og kompostmark trives godt i feit jord blandet med sagmugg eller råttent løv og fuktig mose. Er fisketuren av lang varighet vil det lønne seg å skifte jord i løpet av turen slik at marken får ny luftholdig jord og frisk næring. Er det svært varmt kan en fuktig mosedott legges i boksen, den holder godt på fuktigheten og holder dermed temperaturen nede. Doggmarken skal derimot ikke legges i jord, da dør den raskt. Bruk en bredbunnet boks hvor du strør opprevet og fuktig avispapir, som både gir føde, fuktighet og luft. En doggmark har imidlertid en kortere oppbevaringstid enn de andre marktypene. En død mark bør fjernes øyeblikkelig eller så tar den andre med seg ganske raskt.

Den verste fienden for både deg og marken er ofte en glovarm bil. Skal du kjøre langt er det en fordel å sette markboksen i en kjølebag under bilturen. Sørg deretter for at marken under fisketuren hele tiden befinner seg i skyggen. Når du tørner inn for natta orienterer du deg om hvor morgensolen vil stå opp og plasserer deretter markboksen i ly for den. Under regnvær bør du sette markboksen i ly, eller snu den på hodet (om ikke luftehullene i boksen er for store da), dermed forhindrer du at vann tar seg inn i boksen og gjør jord og mark gjennomblaut med fare for å drukne alt agn.

Lykke til med markfisket!

Hilsen Stig Werner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender en liten vits om mark.

Hårspray kan brukes til så mye

Det var en gutt og en bestefar som satt ute i hagen en dag. Gutten

så at en meitemark kom krypende ut av et hull i bakken.

Bestefaren så det også, og sa til gutten:

- Hvis du klarer å dytte meitemarken ned i hullet igjen skal du få

fem kroner av meg.

Gutten satte i gang og prøvde å dytte den ned i hullet. Litt etter

forsvant gutten inn i huset med meitemarken. Litt senere kom han

ut igjen og dyttet meitemarken ned i hullet uten problemer.

- Hvordan klarte du det?, spurte bestefaren.

- Jo, jeg bare tok og sprayet den med hårsprayen til mor, og så ble

meitemarken stiv og lett å putte ned i hullet.

Bestefaren gav han da en femmer.

Dagen etter kom bestefar på besøk til gutten igjen med et stort glis,

og gav han en ny femmer. Gutten ville ikke ta i mot femmeren, for

han hadde jo fått en i går.

- Nei denne femmeren er ikke fra meg gutten min, den er fra bestemor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en mistanke om at kompost makk var av samme type som vi kjøper. Derfor hadde jeg 2 prosjekt bokser i kjøleskapet helt til desember. Brukte forskjellig for på disse, men de hadde fortsatt den stygge lukten når jeg ismeitet med den.

Derfor så kunne jeg tenkt meg å vite om kjøpmarken virkelig er kompostmark. Etter mine prosjekt så konkluderte jeg med at det ikke var det.

Her er også ett utdrag av kompostmark:

"Finnes i komposthauger og gjødselshauger. Den lever oppe ved overflaten og er ganske pH- og fuktighetstolerant (tåler pH fra 4 til 7). Kompostmeitemark er imidlertid sårbar for lave temperaturer. Ved optimale forhold øker bestanden fort i antall. Den er ganske livlig/spenstig og har raske beveger når den forstyrres. Den skiller ut et slim som smaker ille, noe som gjør den lite attraktiv som mat for fugler og fisker. Lengden er fra 6 til 12 cm, den er purpurrød-rødbrun med lyse partier mellom segmentene. Kroppstverrsnittet er rundt, og den har en gul kroppsvæske med sterk lukt."

Så er dette noe mark å fiske med ??

Fikk iallfall utrolig lite i ett overbefolket fiskevann. Den andre marken dro jeg hele tiden på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.