Gå til innhold
Fiskersiden

I juletorskens fravær......hai ho, hai ho...


Aspen
 Share

Recommended Posts

Lørdagen var spådd med fint vær. Endelig passet vær, og turønsker sammen. Høsten har vel egentlig vært såpass elendig værmessig at jeg har funnet meg alt for vel til rette i sofaen. Selv en periode med fiskeabstinenser er tilbakelagt-i sofaen. Giddaløsheten har nesten tatt overhånd. Derfor hadde jeg heller ikke fått somlet meg til å ta opp jolla fra brygga. Det var da godt for noe.

På hjemmebanen har det i noen uker vært et ønske, og etterhvert et krav om torsk på bordet. Det har det blitt lite av.

For et par uker siden bar det ut fra Langesund i Jera, det ble mange småsei ja, men ingen anstendig torsk. Noe overraskende kom det opp en pigghå i torskens fravær. Ikke vanlig her omkring tenkte jeg, og det var hyggelig. Så kom det et par til. Mon tro om pigghåen er tilbake? Det var likevel deilig å kjenne sjøen og merke nappingen igjen.

15944635396_c4b358804b_b.jpg

Småhyggelig...enn så lenge

Fredag kveld var det ordning av utstyr, og jeg var oppe før sola på lørdag. Båten var glasert, og det lå is-snerk i bukta, men ingen vind, og det så lovende ut.

Det begynte med litt avising, og småtreg start på en motor, som hadde vært i dvale flere måneder. Så bar det utover fjorden.

15348121474_897372e3b8_b.jpg

Nydelige forhold.

Jeg begynte med pilk og hekle i renna utafor Vesterøya, var jo torsk jeg skulle ha. Merket omtrent ikke napp, og dermed over til slep med makrell.

Etter et kvarter kjentes det jo litt ut som torsk, men ikke like overraskende nå, pigghå igjen. Dog første gang jeg får det her i fjorden, så det var jo litt stas. Alle disse går selvfølgelig pent ut igjen, rødlistede som de er.

Nytt agn , og etter nok et kvarter skjer det samme. Jeg bytter til flyndretakkel, og mindre kroker, i håp om å få noe morsomt. Igjen blir det flere pigghå.

Flytter meg en kilometer lenger ut, og hva skjer da.....

15784675577_45834ea833_b.jpg

Ny pigghå....jeeey

Ny flytting, og det napper umiddelbart....

15784375579_5f2a93def2_b.jpg

En grei knurr, jeg øyner håp.........

Slipper ned igjen, og etter et par minutter er det litt tyngre, det er selvfølgelig pigghå på begge krokene. Da bærer det i retning Kjerringvik, og litt lengre ut.

15970383655_98eed15046_b.jpg

Kaos på flyndretakkelet.

Ny flytting, og opp kommer......

15784375949_abd000e370_b.jpg

Nr 10 for dagen.

Slik fortsetter det til jeg drar lenger inn i fjorden, sola begynner å synke også. Her slipper jeg unna pigghå, men til gjengjeld er det fint lite annet enn noen småtorsk og hvitting.

15968411441_f2fb24a0a0_b.jpg

Noen mindre sandflyndrer blir det også, før sola går ned.

15968411271_ce97f119cf_b.jpg

Korte dager nå.

Alt i alt ble det en flott dag, jeg fikk se sola, og en fin avslutning for småbåt turene i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tilbakemeldinger.

Så akkurat på nyhetene nå at yrkesfiskere i Langesundområdet har fått garnene fulle med Pigghå,men veldig lite torsk.

Mange lot også være å sette ut garn pga all pigghåen...

Ja så den, ikke art det blei noen på meg og da.

Godt å komme seg ut i allefall!

Nevlunghavn-turen vår har jo blåst/regnet greit bort i høst.... Vi får satse på finvær på nyåret:-)

Ja , har tenkt på den , vi tar den på våren, om det ikke blir bleike sånn plutselig i helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.