Gå til innhold
Fiskersiden

Bil


cral
 Share

Recommended Posts

Kanskje ikke akkurart hva man forbinder med tilleggsutstyr, men viktig er det likevel.

Som noen vet, så parkerte jeg den gamle bilen, en Suzuki Grand Vitara Xl-7 varebil for godt forrige fredag.

Den bilen var egentlig helt grei, men vil ha noe annet denne gangen.

Kravene mine er:

Plass

4x4

Hengerfeste, minst 1400 kg.

Automat? Nja.

Pris <250000

Noen jeg tenker på:

Nyere Suzuki Grand Vitara

- Lite plass baki. Setene kan legges ned, men om man legger ned setene, så kan man jo like gjerne kjøpe en varebil.

Volkswagen Caddy

Mye plass, usikker på komfort ved langkjøring, må testes.

Subaru, Forester, Legacy og Outback

Greie biler, sikkelig 4x4 system, Men igjen var det dette med plass og kommer kun i 5 seter utgave.

Mitsubishi Outlander

Kommer som varebil.

Pickup? Tjo.

Nå er det en stund siden jeg kjørte pickup sist, men må ha hardtop, å begynne å hakke løs isfiskeutstyret når man kommer frem er ikke veien å gå :)

Men folk her har jo kjørt en haug flere biler enn meg, og har sikkert noen råd å komme med, før forsikringen kommer og sier noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har misbrukt noen varebiler. Både i yrkesliv og i fritid.

Vw caddy + Transporter 4x4: Bra biler, grei komfort, lavt forbruk. Litt stiv innkjøpspris.Litt liten plass baki med mindre man går for maxi variantene. Vis man er lang i beina, kan det bli litt trangt i caddyen, Fremdeles en av varebilene som ser best ut etter min smak. Kvalitetsmessig har de ett ufortjent godt rykte.

Peugeot partner/Citroen berlingo. Helt ok biler, bra komfort, går greit, lavt forbruk, god plass baki. Helt grei innkjøpspris. Greit utseende. Kvalitetsmessig helt ok. Billige deler. Lurer selv på og kjøpe en 4 x 4 når den jeg har pr DD. kneler. Og det vil nok skje.

Mercedes vito 4x4 var mer glad i og stå på verksted enn og være ute i kulden, og protesterte med bråstopper , selvdemontering og låse meg ute når det var nok. Tilslutt fikk forhandleren nok og ga meg pengene igjen.

Fiat Doblo: De har og en tendens til og like seg på verksted, men er ikke så aller verst for pengene. Tåler lite hengervekt.

Midt - i - Bushen outlander/pajero: Gode biler, altfor dyre. Dyre servicer. Men trofaste travere.

Subaru har jeg ikke hatt selv, men fremstår som solide biler. Men forbruk er noe i høy klasse ifølge utsagn av de som har.

Pickuper i Nåreg? .....nja.... selv med tett kahytt har man ett minus når man skal ha noe inne i dette skallet, da det stort sett er en inngang, og det er bakveien. På varebiler, suv, og vanlige biler har man da en dør/skyvedør...Bare min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innsyn, skummelt og lese siste setningen din om Caddy / Transporter " Kvalitetsmessig har de ett ufortjent godt rykte" Ikke like gale som å lese det du skriver om Vito og Doblo (denne er vel produsert av PGA sammen med Citroen og Peugeot søskene?

For forsvare pickupene litt da;

Flere av de som er tilsalgs har mulighet for bakseter, disse er som jo tatt ut, men det er ikke skillevegg her, så man har et lite varmt bagasjerom rett bak fører.

Nyere hardtoper har gjerne mulighet for å åpne på sidene også, men det blir kanskje litt høyt? Får vel ta en tur innom RSA og se på D-Max

Partner/Berlingo med 4x4, tilhengervekten gjør at disse ikke kan vurderes (1140 på partner uten 4x4)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke la deg avskrekke av noe av det jeg sier. Ett kjøretøy vil alltid trenge deler og service. Bruken og kvaliteten vil jo avgjøre hvor ofte og mye. En kjipere bil, kan bli en hyggelig opplevelse med en god garanti og mekaniker også :-) Hos meg er varebiler forbruksvare. Og de får kjørt seg i byggebransjen som jeg er i.

D-max virker som en solid bil, men har aldri sett en med hytte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Toyota Hiace 4wd med litt chipping og grove dekk. Denne er hvertfall jeg fornøyd med. Drar helt greit henger, maks 2 tonn ifølge vognkort(har dradd 3,5+). Kommer seg frem der jeg vil, både vinter og sommer. Liker ikke bilverksteder, så der har den ikke ville gå de snart 5 årene jeg har hatt den, kun en lyspære og vanlige serviceting det går i.

Godt med lasterom har den selvfølgelig, har også brukt den til overnatting.

Selv om denne bilen ikke er av de mest avanserte, så er dette en bil man blir glad i, en trofast arbeidshest som alltid er der for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Binn Ladden, har vært innom HiAce, men føler at den blir litt for stor alle de dagene jeg ikke trekker båt.

D-Max, ligger flere med hytte på på finn....
F.eks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=54128450&searchclickthrough=true

Men heller vel mot at denne også blir for stort og tungt vanligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.