Gå til innhold
Fiskersiden

PeterSL
 Share

Recommended Posts

For noen dager siden satt jeg inne i varmen med en kopp kaffe og pratet med et et par karer på chatrommet her på fiskersiden. Ingen av oss hadde noe særlig hell på fiskefronten i det siste, og vi skyldte på været. Værmeldingen den kvelden var god nok til at jeg skulle ut en tur, men dårlig nok til at jeg sa "Huff, nå skal jeg ut og fiske...". Da kom spørsmålet fra en annen bruker "fisker du på tvang?". Jeg husker ikke hva jeg svarte, men det kunne i grunn blitt både ja og nei.

Været her på vestlandet har vært dårlig i vinter og fisketurene har blitt deretter. Jeg har likevel fått til å komme meg ut en håndfull turer, men det har som regel blitt tatt på sparket ettersom været og meldingene har vært jevnt over ustabil. Når man da har muligheten til å få en tur ut, og været ikke er fullt like dårlig som i går og de kommende dagene griper man fort den sjansen man får.

16253698547_8b94a30987_z.jpg

Den fineste kvelden på lenge. Kaldt og stille sjø, men også stille i nappvarslerne.

Sammenlignet med i fjor har starten på dette året vært veldig treg. Jeg har hatt flere resultatløse turer etter havmus, og enda flere på jakt etter diverse micro-fisk. Noen av plassene er tilsynelatende totalt forlatt sett bort i fra krabbene som løper rundt på bunnen og sloss med alt de kommer over. Slike turer blir ofte korte, og lysten til å dra ut neste gang det er en pause fra drittværet blir enda litt mindre.

Men det er da man kommer på at den, den og den fisken dukket opp da fisket var på sitt tregeste i fjor vinter. Da sitter man med dilemmaet i fanget. Drar man ut risikerer man å bli sliten, kald og få rennende nese. Men man har også sjansen til å lande en fin fisk hvis den dukker opp. Det er dessverre et stort "hvis". Slik satsing blir det fort noen bomturer av, men den dagen drømmefisken dukker opp er de timene glemt - uansett om drømmefisken er en kveite, en tangkutling eller en sjøørret.

15990042655_7df2bea7e1_z.jpg

Denne rognkjeksen jeg fikk i slutten av Januar 2014 er en fisk jeg er veldig fornøyd med. Det er også en av de fiskene jeg fikk når det nesten ikke var noe fisk å se. Den er derfor skyld i å lure meg ut på flere av bom-turene mine de siste ukene.

Nå kan jeg dessverre ikke si at drømmefisken min har dukket opp så langt i år, men noen fangster jeg er fornøyd med har det blitt. Blandt annet min første tangkutling over 2 gram, som også er specimengrensen satt av NM i sportsfiske.

16334091866_725a6c95a9_z.jpg

Når aktiviteten er lav, og det blir lengre og lengre mellom hver fisk setter man litt større pris på fisken når den først dukker opp. Det er da man kan kjenne at det ikke nødvendigvis drømmefisken som gjør en fisketur en suksess. Selv om turer der fisket er tregt ofte ender i frustasjon og grå hår, er det noen ganger omstendighetene er slik at man faktisk blir fornøyd bare man får noe. Slik er det i alle fall blitt med de rødflekkete kutlingene jeg har fått de siste ukene. En art jeg er veldig glad i, og som man kan få nesten ubegrenset antall om man er på riktig plass om sommeren er litt vanskeligere å lure nå om vinteren. De helt store har det ikke blitt, men likevel blir jeg fornøyd bare med å få de. Dette er også en art jeg alltid synes er gøy å finne på nye plasser som jeg har opplevd flere ganger allerede i vinter.

15743574073_38063591bd_z.jpg

Rødflekket kutling. Ikke fra i vinter, men dette er et av de bedre bildene jeg har fått av arten. Så fin :wub:

16243940750_fdde1fdbbc_z.jpg

En rødflekket kutling fra en av plassene jeg har funnet i vinter.

En annen av fiskene jeg har fått i år er denne dvergulken. Jeg hadde egentlig ikke tenkt å jage meg selv ut i kulden denne kvelden, men det ble altså til at jeg dro ut en tur.

16438507992_5636e626ef_z.jpg

Min nyeste pers på dvergulke (97,8gram). Den er et godt stykke fra drømmefisk, men det er likevel en fisk som gjorde at jeg var fornøyd med at jeg dro ut et par timer. Litt teit at den ikke hadde spist litt ekstra før den tok agnet mitt, da hadde den fort bikket specimengrensen på 100 gram.

Jeg må si det det hender at dørstokken blir ekstremt høy og det føles nesten som at man tvinger seg selv ut. Men om drømmefisken er der ute og du ikke er der har man misset sjansen. Så om man kan unngå det ved å dra ut i kulden noen kvelder for mye er det kanskje verdt det. Uansett blir det ofte sånn at man ikke klarer å holde seg inne når man får det for seg hva som kanskje dukker opp...

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.