Gå til innhold
Fiskersiden

Vatsfjorden 22. Februar


PeterSL
 Share

Recommended Posts

I forbindelse med vinterferien i år dro jeg opp på hytten som ligger i Ål i Hallingdal sammen med familien. Halvannen uke på fjellet kan fort gi en vestlending fiskeabstinenser, men med litt isfiske kan det døyves. Min fetter kom også opp en tur, og allerede dagen etter han var kommet fant vi ut at vi skulle ta en tur på vatsfjorden på jakt etter røye.

Det er ikke ofte jeg kommer meg ut på isen for å fiske ettersom det sjelden er is på annet enn veiene i Bergen. Jeg har derfor kun fått en eneste røye i hele mitt liv. Den var sånn ca like stor som en kulepenn så målet for turen var selvfølgelig å perse på røye. Sjansene for noe troféfisk var ikke akkurat til stede, men å få noe grei stekefisk burde i alle fall være mulig.

16468642058_a8b5295ef9_c.jpg

16655211332_2344534f69_c.jpg

Isen var nærmere en meter tykk så fisket ble begrenset til et relativt lite område. Det er nemlig mer spennende å fiske enn å borre hull. Jeg har kun fisket et fåtall ganger på isen tidligere, og som vanlig startet fisket treigt. Vi flyttet oss et par ganger og plutselig nappet det hos meg. Opp kom det en liten ørret, akkurat stor nok til kvelds-snacks.

16655010931_e4cd375f96_c.jpg

Ørret tatt på pimpel agnet med rød og hvit maggot.

Igjen flyttet vi på oss og fortsatte å fiske. Etter en stund nappet det hos Marcus, og han dro opp en ganske fin røye. Den største jeg har sett fra dette vannet, uten at det kan kalles noe monsterfisk akkurat. En fin røye fra fjellet var det i alle fall og den kom godt med som kveldskos sammen med ørreten.

16468823260_278ff77d50_c.jpg

To dager senere var vi tilbake på samme plassen og hadde med oss en ekstra mann, Nikolai. Han hadde aldri fisket i ferskvann før men var den eneste som skulle klare å lure opp en fisk på den korte turen. En micro-røye på ca 12cm var fangsten, så det var ikke så mye fisk å snakke om. Uansett hadde vi to kjekke turer på isen :)

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.