Gå til innhold
Fiskersiden

Fri flyt av laks på land


Recommended Posts

nei, vi bør ikke juble hemningsløst for dette.

o-næringens største miljøproblem er forfisket. det er ikke uten grunn at de har økt andel plante(soya)-andelen i foret noe voldsomt de siste åra. det er rett og slett fordi det begynner å minke med animalsk råstoff til foret og det da er mer lønnsomt med soya/plante. et frislipp av konsesjoner til landbaserte anlegg som produserer etter samme metodikk med størst mulig volum som mål, vil ikke hjelpe situasjon en dritt. disse landbaserte anleggene vil bare komme i tillegg til mengdene med lekke nettpose-anlegg som vi har fra før. man kan jo håpe og tro at landbasert vil utkonkurrere nettpose-anlegga, men jeg tror det isåfall vil bli altfor seint dessverre.

og en annen ting: har man en god plan for hvor man skal gjøre av utslippa fra all landbasert laks? eller skal det rett i Glomma?

eneste holdbare løsningen for fortsatt drift i oppdrettsnæringen er som mange har sagt før: mye færre anlegg, mye færre laks i hvert anlegg og anlegga må være lukka. det må satses på kvalitet og økologisk forsvarlig drift.

preker jeg til koret? ja, det veit jeg, men det er jammen deilig å få ut litt frustrasjon innimellom. men et eget underforum hadde vært tingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.