Gå til innhold
Fiskersiden

Utlending i Oslo - første fangstrapport Trollvann


permagnar
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg har nylig flyttet fra Bergen til Oslo og det viser seg at jeg, etter en del "friske" år, på nytt har blitt smittet av fiskefeber [^]. Heldigvis fant jeg forumet her - det ser ut til at mange av dere har mye erfaring [ :) ]

Har nå gravd frem ferskvannstangen og fluestangen, men vet liksom ikke helt hvor og hvordan jeg skal komme meg videre.

Jeg har ikke bil, så vannene jeg kommer til å prøve bør være i nærheten av off.trans.

Er det noen av dere som har noen gode tips til hvor ørreten biter i området rundt oslo/bærum? og som jeg kan komme til ved å ta buss/tog/t-bane/trikk? (jeg vet om sognsvann /svarttjern.. men synes ikke de vannene er av de mest spennende). Jeg er primært ute etter å finne greie ørret og abborvann, er mindre interessert i gjedde.

Jeg bor et steinkast fra lysakerelven (der bærumsveien går), men jeg har forstått det slik at nederste del av elven er out of bounds - og at den øverste kun er tillatt m/særskilt fiskekort? Er det noen av dere som har erfaring fra denne elven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilproblemer:

Maridalsbussen tabellen kan du bare starte å pugge med en gang. (er kjempenkel i helgene, ca hel fra Nydalen tbane stasjon og ca 20 over fra skar.)

Samme gjelder tidene til Sognsvannbanen.

Bussen inn i sørkedalen er også er greit utgangspunkt.

Toget oppover nittedalen gir deg de nordlige delene av marka.

Sykkel er kjempegreit å ta med på tbane og tog(men pass på å få et sikkelig sete på sykkelen :) )

Fiskesteder:

Hele nordmarka har fisk, ofa setter ut ørret.

Men den er desverre vanskelig å få. Flue og makk er visst de beste valgene man kan gjøre. Men hvor kan jeg ikke svare deg på (enda).

De fleste sporstbutikker har kartboka til ofa tilgjennelig - kjøp denne.

En ting du som bergenser bør lukte litt forsiktig på til vinteren er isfiske.

jeg er totalt bitt av basillen, og kommer til å satse enda mere til vinteren som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permagnar:

Men trollvann?

For det første ville det være greiere å angripe fra Kjelås, med buss 56 enn å dra inn i maridalen, da dette vannet ligger på grefsenkollen. (lillomarka)

For det andre, ofa's kartbok merker det vannet som et vann med MYE småabbor og karuss. Ikk'no ørret der liksom.

(evt så har jeg misforstått totalt hvilket vann du snakker om?)

Lille og store Åklungen (Oklungen?) som svenna snakker om skal du fiske rundt disse vannene, så vær klar over at det er mye løsbikkjer i området.

(når kommer det fellingstillatelse på løsbikkje (-eiere)?)

Har hørt om en guttungen som ble rent over av en bikkje når han var 1 år gammelt, og i dag 8 år gammel forsatt er så redd for bikkjer at han skriker og gjør hva som helst for å slippe unna dem...

Back to topic. Som sagt, er fisk her, men desverre er den vanskelig å få da det også er mye turgåere som bråker rundt der oppe.

Er ikke så lenge siden jeg leste om en stakkars student fra stavanger(?) som skulle bo på hybel og fiske i lille åklungen. (noen som har lest den samme og husker hvor?)

Tar du med makk ser det jo ut som om andre har vært heldige i Øyungen (buss til skar)

Men lysaker, føler nesten at vi bør nevne lommedalen, med flere vann som visstnok skal være greie å fiske i. Du har sikkert ettervært forstått hvilken kartbok jeg anbefaller deg å titte i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, da var min første ørrettur her på østlandet over. Det ble altså Trollvann i dag. Tror jeg da. Jeg tok 56'ern oppover åssiden, og gikk oppover til jeg kom til et "skisenter" og to små nedtappede kulper. Ifølge kart og veibeskrivelse jeg hadde skulle dette være trollvann.

Men, kresen skal jeg vel ikke være - så vi satte i gang med mark & dupp.

Kveldens fangst blir god middag i morgen (og jepp, den minste er over minstemålet med grei margin)

Fisketur_Trollvann_008_resize.JPG

Og:

Fisketur_Trollvann_014_resize.JPG

Vi så også en veldig menneskekjær rødrev. Kan nesten virke som at folk mater den med småfisk/slo eller lignende. Not good.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Det var absolutt en grei start på din Oslomarka-fisking. Vil anbefale deg å titte litt på Ofa-sidene også - for mere tips og info: http://www.ofa.no/

Lille og Store Åklungen er noe drit på forsommeren pga alle folka, men spesielt ved store Å forsvinner jo de fleste når det blir mørkt - og da kan det være moro å være der. Om høsten er det merkelig nok lite folk der. Og spesielt regntunge mørke høstnetter, men da er jeg gjerne der[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av svenna

Se det, da er du i gang. Hørtes ut som en koselig tur.

Og til deg eholte. Kan ikke huske at det ikke har vært ørret i Trollvann. Ikke veldig stor, men dog ...

Vet det er satt ut en del regnbuer i forbindelse med fiskekonkurranser før, men brunørret jeg har aldri sett før! MAnge år siden jeg har fisket der da, men ble noen turer når jeg var mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at ofa har forandret hvilke fiskearter som er i det vannet siden forgje kartbok (som er gjengitt i opplev oslomarka kartverket for pc) og den siste.

Den siste kartboken sier ørret ja, i form av en grønn fisk som betyr: varierende bestand etter vekslende utsetninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.